Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Slová dopravného analytika vám vyrazia dych: Pre TOTO chýba križovatka na diaľnici!

Postaviť diaľnicu a nemyslieť na jej prepojenie cez križovatku s ďalšou diaľnicou je hotové fiasko!

Zdroj: archív

Reklama

Takéto fiasko je možné len na Slovensku! Nové diaľničné úseky v okolí Bratislavy stáli takmer dve miliardy eur a predsa sa nedajú naplno využívať. Diaľnice nie sú prepojené, pretože chýba križovatka. Analytici otvorene povedali, koho je to chyba aj na čo sa majú šoféri pripraviť!

V nedeľu otvorili vyše štvorkilometrový úsek nultého bratislavského obchvatu D4/R7. Jedna z najväčších stavebných zákaziek v histórii Slovenska je takmer hotová. Posledné diaľničné úseky sa budú otvárať v najbližších týždňoch.

Diaľnice sú síce hotové, no chýba križovatka, ktorá prepojí nový obchvat D4 s diaľnicou D1. Viacerí zodpovední teraz na seba ukazujú prstom a obviňujú sa, kto je za to zodpovedný. Faktom ostáva, že križovatky sa šoféri dočkajú najskôr o 3 až 6 rokov. Analytici si preto nedávajú servítku pred ústa.

Bratislavský obchvat

Bratislavský obchvat sa staval formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Jeho súčasťou je 59 kilometrov novej diaľnice, 13,5 križovatky, 122 mostných objektov vrátane najdlhšie súmostia na Slovensku s dĺžkou viac ako tri kilometre. Ide o najväčší PPP projekt na Slovensku.

 

„Samotný účel výstavby cesty - obísť Bratislavu, nič nerieši kvôli napojeniu na D1. Smerom od Trnavy iný spôsob ako napojiť sa na D4 neexistuje a križovatka chýba,“ upozornil dopravný analytik Ján Bazovský.

Obyvatelia satelitných dedín a mestečiek v okolí Bratislavy majú križovatku Triblavina. Problém je, keď chce ísť obchvatom tranzit, medzinárodná, nákladná, ale aj normálna doprava. Inú možnosť ako ísť cez už aj tak večne upchatý Prístavný most nemajú.

„Dá sa povedať, že momentálne je D4/R7 jveľmi drahá miestna komunikácia. My síce momentálne za cestu platíme, akoby bola plne vyťažená, no to sa deje. Desiatky miliónov ročne platíme za to, že sa tam premávajú autá medzi obcami a mestečkami,“ skonštatoval Bazovský.

Podľa neho na začiatku tejto katastrofy stál minister dopravy Ján Počiatek, ktorý šéfoval rezortu dopravy v rokoch 2012 až 2016. „Chyba bola už pri podpisovaní zmlúv za ministra Počiatka, ide o nepochopiteľné a neospravedlniteľné konanie ministerstva dopravy. Od začiatku museli vedieť, že to nebude fungovať. Koncesionár postaví len diaľnicu po D1 a križovatku postaví štát,“ hovorí analytik.

„Jedno bez druhého nemôže fungovať. Otázne je prečo takýmto spôsobom rozhodli. Museli vedieť, že keby aj štát začal stavať už vtedy, diaľnica a križovatka nebudú dostavané súčasne. Od začiatku to malo byť postavené ako jedno dielo,“ doplnil Bazovský.

Čo čaká šoférov: Čítajte na ďalšej strane >>>

Bratislava je už teraz na hranici možností, keď je premávka ideálna, teda bez akéhokoľvek zdržania alebo prerušenia. Problém nastáva, keď dôjde k dopravným nehodám alebo uzávierkám či mimoriadnym udalostiam a doprava je prerušená. Obchvat cez D4 mohol tvoriť aj obchádzkovú trasu.

K problému sa vyjadril aj dopravný expert Jozef Drahovský: „Medzinárodnej a kamiónovej doprave z D1 to nijako nepomôže. Obchvat bol myslený tak, že vozidlo príde do Bratislavy po D1 na križovatku D1/D4 a pôjde buď doprava cez tunel popod Karpaty na D2 smerom do Brna alebo pôjde doľava po obchvate smerom do Rakúska a Maďarska. Hlavný prínos obchvatu, ktorý mal odľahčiť Prístavný most o kamióny idúce z D1, zatiaľ nebude. Chýba križovatka D1/D4 aj tunel popod Karpaty.”

Bratislavu tak naďalej budú trápiť kolóny, ktoré spôsobuje tranzitná doprava. „Zostane to tak, ako to je. Hlavný prínos obchvatu, aby odľahčil Prístavný most o kamióny idúce z D1, nebude. Chýba križovatka D1/D4 aj tunel popod Karpaty,” vysvetľuje Drahovský.

Prečítajte si tiež:

Vyberáme pre vás niečo PLUS