Metabolizmus je súbor chemických reakcií, počas ktorých sú živiny zo stravy spracované a premieňané na energiu. To, aký sme metabolický typ, určujú gény. Či ste bielkovinový, sacharidový alebo zmiešaný typ zistíte na základe metabolickej diagnostiky a biochemického vyšetrenia krvi. Niečo vám však napovie aj vaša chuť do jedla. „Podľa toho, aký ste metabolický typ, sa stanovuje správne zastúpenie bielkovín, sacharidov a tukov v strave,“ vysvetľuje dietologička Katarína Chomová z poradne Nutriadapt. Existujú tri základné metabolické typy: bielkovinový (proteínový), sacharidový a zmiešaný.

Sacharidový metabolický typ

Sacharidy sú zdrojom energie
Sacharidy sú zdrojom energie
Zdroj: Shutterstock

Má zvyčajne menšiu chuť do jedla a často vynecháva hlavné jedlá. Pochutí si na sladkostiach, ktoré sú mu náhradou za vynechané hlavné jedlá. Môže mať ťažkosti s kontrolou hmotnosti, zvyčajne ľahko priberá. Často býva závislý na kofeíne a po tučnom, ťažkom jedle býva unavený. Keďže jeho metabolizmus pracuje pomalšie, je pre tento typ najvhodnejšia strava s nízkym podielom tukov, priveľa tuku brzdí jeho látkovú premenu ešte viac. Minimalizovať by mal aj zdravé tuky – orechy a semená.

Optimálny pomer živín v jedálničku: 20 % bielkovín, 70 % sacharidov a 10 % tukov.

Bielkovinový metabolický typ

Tento typ je často hladný a potrebuje veľa bielkovín, ktoré jeho telo vie rýchlo premeniť n energiu.
Tento typ je často hladný a potrebuje veľa bielkovín, ktoré jeho telo vie rýchlo premeniť n energiu.
Zdroj: Shutterstock

Bielkovinový metabolický typ má metabolizmus uspôsobený tak, že dokáže rýchlo meniť bielkoviny a tuky na energiu. Potrebuje jesť veľa bielkovín a býva často hladný. Má rád tučné, slané jedlá a potrebu jesť aj medzi hlavnými jedlami. Nefungujú uňho nízkoenergetické diéty, pretože uňho vyvolávajú pocit únavy, nervozity a úzkosť. Tento typ metabolizmu je charakteristický pre mužov. Vhodnou súčasťou jedálnička môžu sú aj strukoviny, predovšetkým fazuľa, hrášok, šošovica, orechy a semená.

Optimálny pomer živín v jedálničku: 50 % bielkovín, 30 % sacharidov a 20 % tukov.

Zmiešaný metabolický typ

Potrebuje vyváženú stravu bez obmedzenia jednotlivých živín.
Potrebuje vyváženú stravu bez obmedzenia jednotlivých živín.
Zdroj: Shutterstock

Zmiešaný metabolický typ je mixom bielkovinového a sacharidového typu. Neprevažuje uňho ani jeden charakteristický rys a má priemerný apetít. Na udržanie hmotnosti či schudnutie potrebuje vyváženú stravu bez obmedzenia jednotlivých živín s obmedzením neodporúčaných potravín. Potrebuje stravu prijímať veľmi pravidelne. Nepriaznivo na neho pôsobí konzumácia umelých sladidiel. Vyskytuje sa najčastejšie. Vhodné sú preňho strukoviny, hlavne fazuľa, hrach, šošovica a sója.

Optimálny pomer živín: 30 % bielkovín, 50 % sacharidov a 20 % tukov.

Pre všetky metabolické typy je zdravé uprednostňovanie tradičnej stravy, ktorú naši predkovia konzumovali stáročia, dokonale sa na ňu adaptovali a prospievali na nej. 

Stravovanie podľa metabolických typov je vhodné pre ľudí, ktorí majú ťažkosti s reguláciou hmotnosti alebo sú stále unavení.