Ako zbohatnúť s nulou na účte? Podľa odborníčky na startupy sa to dá
9. 7. 2016, 12:00

Zdroj: archív L. K.
Ukončili ste štúdium, chcete pracovať pre seba, máte plnú hlavu nápadov? Rozbehnite si vlastný startup a zarábajte na nich! Dá sa to aj vtedy, keď máte na účte veľkú nulu. Neveríte? Presvedčí vás úspešná podnikateľka Lucia Kubinská.
Kto je Lucia Kubinská (32)?
Vyštudovala marketingovú komunikáciu na Univerzite Komenského v Bratislave. Viac ako 10 rokov sa venuje webovému dizajnu. Pracovala v reklamných agentúrach, neskôr s kolegami založila startup InHiro. Firmám uľahčuje nábor nových zamestnancov prostredníctvom sociálnych sietí. V roku 2013, už po 2 mesiacoch, získal ocenenie Start up Awards.
O startupoch dnes hovoria mnohí. O čo vlastne ide?
Startup je začínajúca inovatívna firma, ktorá za krátky čas preukáže životaschopnosť alebo rýchly rast.
Napríklad?
Mnohé technologické gigants začínali ako startupy. Aj Facebook bol startupom, no dnes je to už overený biznis. Startupy idú väčšinou do niečoho, čo ešte nie je prebádané, skúšajú, či majú priestor na trhu. Niekomu to vyjde a objaví potenciál trhu, inému nie.
Ako startup rozbehnem? Mám nápad, čo teraz?
Nápad je iba malé percento úspechu, oveľa dôležitejšia je jeho realizácia. Naši ľudia robia často chybu, keď sa boja s nápadom podeliť, aby im ho nik neukradol. No podeliť sa s ním znamená okamžitú spätnú väzbu. Dozviete sa, či sa už niekto o takýto biznis pokúšal, aké sú skúsenosti. Ak máte nápad, najlepšie je overiť si ho čo najrýchlejšie a čo najlacnejšie.
Ako si to overím?
Napríklad niekto chce mať v meste online donášku jedla. Namiesto investovania tisícov eur do vývoja platformy či aplikácie, ktorá to bude zabezpečovať, postačí, ak pôjde pred reštauráciu a osloví reálnych ľudí. Ak boli s jedlom v reštaurácii spokojní, opýta sa ich, či majú záujem aj o donášku. Bude ho to stáť iba ten čas a hneď dostane spätnú väzbu, či má význam ísť do takého biznisu.
Zistím, že môj nápad má význam. Čo má nasledovať?
Keď vám napríklad pred reštauráciou ľudia povedia, že by donášku jedla uvítali, v ďalšom kroku vytvoríte jednoduchý online formulár. V ňom si záujemcovia objednajú konkrétne jedlá. Ak sa overí, že aspoň niekoľkí si túto službu objednali online, vytvoríte si webstránku s ďalšími funkciami: kým doteraz si ľudia mohli len kliknúť, aké jedlo chcú a na akú adresu, teraz si už môžu napríklad kombinovať prílohy či rezervovať donášku na týždeň dopredu. A váš produkt postupne narastá.
No nie každý vie takto pracovať s webom...
Sú dve možnosti. Ak máte základné zručnosti práce s počítačom, tak sa k potrebným informáciám preklikáte. Druhá cesta je najať si špecialistov, no to už niečo stojí.
Prečo sa startupy spájajú najmä s IT technológiami?
Pri internete nezáleží na tom, či ste na malom Slovensku, alebo v Indii či na Aljaške, dosah môžete mať celosvetový. Samozrejme, podnikať môžete aj v inej oblasti.
Skúsme ešte jeden príklad. Vyštudovala som textilný dizajn, hľadám si prácu a medzitým sa snažím presadiť nejaké svoje nápady. Čo mi poradíte?
Začala by som tým, čo je zadarmo. Napríklad budem dávať svoje nápady na Instagram. Zistím, či ľudia na ne odpovedajú, alebo nie. Vytvorím si blog, začnem sa zapájať do diskusií. To je prezentácia akoby navonok. No už aj na Slovensku je veľa podujatí, ktoré spájajú mladých podnikateľov.
Na Facebooku si pozriem, aké akcie sa dejú v mojom okolí a oslovím zabehnutého podnikateľa, začnem získavať kontakty. Toto by boli zadarmo prvé kroky. Potom už vidíte, či má váš nápad potenciál.
Ako dlho to asi trvá?
Je to individuálne, záleží na vašej aktivite. No za rok by ste už mali vedieť, či má nápad zmysel. Ja osobne som sa už počas školy zamestnala v reklamnej agentúre. Aj iným mladým ľuďom odporúčam, aby sa učili za peniaze klientov. Pokiaľ pracujete s technológiami, tak sa veľa a veľmi rýchlo naučíte. Mnohí ľudia sa práve vďaka práci v týchto agentúrach rozhodnú založiť si vlastný biznis. Majú kontakty, skúsenosti, referencie, portfólio a vtedy je rozbeh rýchlejší.
Kto u nás pomáha začínajúcim podnikateľom?
Vo viacerých mestách sú coworkingové centrá, kde sa združujú malí podnikatelia, stačí sa tam zastaviť. Na Facebooku je skupina startupistov – ak položíte otázku, hneď sa nájde niekto, kto vám poradí. So živnosťou vám zas poradia kontaktné centrá na mestských úradoch.
Aké reálne je uspieť so startupom?
Netreba si robiť ilúzie, asi iba jeden z desiatich prežije dlhšie ako tri roky. Nápady sú niekedy také uletené, že po čase nie sú udržateľné. Dnešok však praje experimentom. Stojí za to aspoň vyskúšať, nemáte čo stratiť.