Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Lístky na vlak majú zdražieť o 30 percent, miestenky o 100! Navyše pribudne NOVÝ POPLATOK

Reklama

Cestovanie vlakom bude menej výhodné. Okrem toho, že sa súpravy často kazia a vlaková infraštruktúra je v takom hroznom stave, že k nám nechcú jazdiť ani české vlaky, si za jazdu železnicou priplatíme. Prepravca dostal sériu odporúčaní, podľa ktorých by malo už v najbližších dňoch prísť k veľkým zmenám. Predaj lístkov na stanici sa má tiež pomaly stať minulosťou.

Podľa štátu by železnice mali s financiami narábať efektívnejšie. Vlakový prepravca dostal odporúčania od Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií, podľa ktorého by mal zvýšiť ceny cestovného o 30 percent. Navyše by podľa nich mali výrazne obmedziť okienkový predaj lístkov na vlakových staniciach. Železničná spoločnosť by aj vďaka týmto opatreniam mala ušetriť viac než 130 miliónov eur ročne, ktoré by mohla využiť na rozvoj a zvýšenie kvality poskytovaných služieb.

Mnohým Slovákom sa však táto myšlienka nepozdáva. Prekáža im, že by si mali priplatiť za vlaky, ktoré pravidelne meškajú a kazia sa. „Myslím si, že úroveň vlakov rozhodne nie je taká dobrá, aby boli ešte drahšie. Vieme, že cestovné zo Žiliny do Bratislavy stojí skoro 10 eur bez zľavy. To sa mi zdá veľmi veľa na to, že som videla vlaky v iných krajinách, ktoré boli o dosť lepšie vybavené a krajšie. Zdraženie by mohlo obmedziť využívanie verejnej dopravy. Ak chceme žiť ekologickejším spôsobom života, mali by sme tie verejné prostriedky nechať dostupné pre ľudí a teda ich určite nezdražiť," prezradila Tereza (22), ktorú sme stretli na Hlavnej stanici v Bratislave.

Rovnaký názor má aj Zlatica (45). „Nemám problém s tým, že zdražejú lístky, ale keby tie vlaky chodili aspoň načas," hovorí na rovinu. Niektorí si kopli aj do našich politikov. „Zdražiť lístky je hlúposť. Keby vo vláde nekradli, tak by bolo všetko v poriadku. Nech sa naučia žiť ako všade inde vo svete a nie hľadať spôsoby, ako obrať ľudí," tvrdí Jozef (67).

Iní už teraz pre vysokú cenu uprednostňujú tzv. zdieľané jazdy, že sa v jednom aute zvezú aj viacerí a náklady si rozdelia. „Vlaky nevyužívam veľmi často, pretože chodím radšej spolujazdami autom – tie sú výhodnejšie časovo aj finančne,“ zdôraznil 20-ročný Lukáš.

Železničná spoločnosť už so šetrením začala, a to úpravou grafikonu. Ako informoval prepravca, na tratiach, kde spoje treba najviac, ich posilnil, a tam, kde boli málo využívané, obmedzil. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze to však nestačí a treba prepísať aj cenníky. „Cestovné v slovenských vlakoch je najlacnejšie spomedzi okolitých krajín a cestovné sa nezvyšovalo od roku 2011. Inflácia od tohto obdobia je približne 30 percent,“ povedal pre RTVS analytik Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií Rastislav Farkaš. Je teda možné, že lístky zdražejú o spomínaných 30 percent? „Aby sme dorovnali mieru inflácie, tak áno,“ dodal Farkaš.

OD KEDY ZDRAŽEJÚ MIESTENKY A KDE ZRUŠIA OKIENKOVÝ PREDAJ LÍSTKOV? Dozviete sa na ďalšej strane »»»

Jeden lístok pre dospelého bez zľavy stojí aktuálne na trase Bratislava – Košice 18,63 eura. Navýšenie o 30 percent by znamenalo zdraženie približne o 5 eur aj 50 centov. Veľa Slovákov však medzi mestami pendluje, a teda s cestou späť by to dohromady znamenalo zdraženie o 10 eur. Zvýšenie cien lístkov vítajú aj samotné železnice.

„Úprava cestovného je jedným z krokov, ktoré by nám, pokiaľ štát nechce adekvátne navýšiť svoje platby, pomohli, keďže za posledných 12 rokov nie je v cestovnom vôbec zohľadnená inflácia ani rast cien, ktoré sa automaticky premietajú do našich nákladov, ako sú mzdy, služby servisného charakteru či energie, opravárenské činnosti a podobne,“ povedal riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Ministerstvo dopravy upozornilo, že zatiaľ ide len o odporúčania a nie o schválené zmeny. „Ministerstvo dopravy viackrát navrhovalo zvýšenie cien cestovného vo vlakoch, avšak nikdy sa na to nenašla politická zhoda. Ceny cestovného teda zostávajú rovnaké,“ vysvetlila Miriama Švikruhová z odboru komunikácie rezortu. Prípadné zvýšenie cien tak už bude v kompetencii nasledujúcej vlády.

K istému zdraženiu však predsa len príde, a to už od 7. júna. „Od 7. júna dôjde k úprave Prepravného poriadku, v ktorom nastane okrem iného aj úprava zmien uvedených cien. Ide napríklad o zvýšenie ceny miestenky do povinne miestenkovej 1. triedy z jedného eura na dve pre samostatne zakupované vnútroštátne miestenky (odzrkadľuje to náklady súvisiace s miestom 1. triedy – voda, záloha 0,15 eura za fľašu, parkovacie poplatky vo vybraných staniciach za vyhradené parkovacie miesta), zvýšenie ročného poplatku za ponuky KLASIK na 39 eur (z 35) a JUNIOR na 15 eur (z 9,90),“ informoval hovorca Tomáš Kováč.

OKIENKOVÝ PREDAJ SA MÁ STÁŤ MINULOSŤOU! Ak si nekúpite lístok cez internet, priplatíte si TÚTO SUMU »»»

Okrem toho pripravujú aj zavedenie symbolického 50-eurocentového poplatku za manuálnu obsluhu. „O dátume jeho zavedenia ešte stále nie je rozhodnuté. Platí však, že nebude zavedený v prvom polroku 2023,“ potvrdil hovorca.

Mnohé okienka na staniciach by preto mohli čoskoro zaniknúť. Útvar hodnoty za peniaze odporúča okresať ich na 40. Nahradia ich automaty. Presné mestá, v ktorých okienkový predaj ukončia, nám zatiaľ hovorca železníc neprezradil. Bude sa to pravdepodobne týkať staníc, ktoré zívajú prázdnotou a pre ZSSK teda znamenajú straty. „ZSSK priebežne vyhodnocuje efektivitu jednotlivých tarifných bodov,“ dodal hovorca.

Prečítajte si tiež:

Vyberáme pre vás niečo PLUS

Autor článku

Zaujíma ju aktuálne dianie, novinky, ale aj zlepšováky. Vyhľadáva témy z oblasti financií, školstva, zdravotníctva, gastra či cestovania.