Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Záverečná správa: Katastrofu letu AF 447 zavinila chyba techniky aj pilotov

Pre leteckom nešťastí linky AF 447 zahynuli aj traja Slováci.

Zdroj: profimedia.sk

Reklama

Haváriu lietadla Airbus A330-203, ktorý sa v júni 2009 zrútil do Atlantiku pri lete z Brazílie do Francúzska, spôsobili technické i ľudské faktory. Tvrdí to dnes zverejnená záverečná správa vyšetrovateľov havárie, pri ktorej zahynulo všetkých 228 ľudí na palube.

Francúzsky štátny úrad pre vyšetrovanie v civilnom letectve BEA v dokumente k príčinám vtedajšej katastrofy upozornil na nedostatky vo vybavení lietadla a na nevhodné reakcie vystresovaných pilotov. Tiež vydal 41 odporúčaní, aby sa podobná havária neopakovala.

Katastrofa letu 447 Air France podľa správy začala tým, že prestali kvôli náhlej námraze riadne fungovať čidlá rýchlomerov, takzvané Pitotovej sondy. To viedlo k dočasnej nejasnosti ohľadom rýchlosti lietadla. Piloti boli zaskočení a vôbec nechápali situáciu, na ktorú neboli vycvičení a ktorú nezvládli.

Vystresovaní piloti

Dvaja piloti, ktorí v osudnej dobe lietadlo riadili, nepochopili, že sa lietadlo takmer zastavilo a že sa nachádzajú v situácii, keď sa blíži úplná strata kontroly nad strojom, povedal na tlačovej konferencii šéf vyšetrovateľov Alain Bouillard.

Z čiernych skriniek a záznamov z pilotnej kabíny už podľa predbežných správ vyplynulo, že všetko začalo zamrznutím čidiel rýchlomerov. Kvôli tejto poruche tiež prestala obrazovka v kabíne ukazovať správnu polohu lietadla. Stroj letel v tej chvíli v nadmorskej výške okolo 10 668 metrov a bol riadený autopilotom, ktorý sa však po strate indikátorov rýchlosti sám náhle vypol. Lietadlo potom ručne pilotoval tridsaťdvaročný a najmenej skúsený z troch pilotov. Kapitán predtým odišiel z kabíny, aby si odpočinul.

Úrad adresoval svoje odporúčanie výrobcom lietadla Airbus a leteckej spoločnosti Air France. Zdôraznil pritom predovšetkým potrebu školiť a cvičiť pilotov, aby lepšie poznali systémy lietadiel a mohli tak riešiť prípadné nezvyčajné situácie. "Osem odporúčaní sa týka výcviku pilotov a päť osvedčeniam lietadiel," spresnil riaditeľ BEA Jean-Paul Troadec.

Táto technická správa podľa agentúry AFP nijako nenaznačuje očakávané závery francúzskej justície. Na Air France a na spoločnosť Airbus boli už v roku 2011 podané žaloby pre neúmyselné zabitie.

Pozostalí vyjadrili sklamanie

Niektoré rodiny obetí dnes vyjadrili zo správy sklamanie. Domnievajú sa, že nie sú dostatočne zdôraznené technické zlyhania. "Vyšetrovatelia si myslia, že piloti chybovali a že to je jediný dôvod (havárie)," povedala Nemka Barbara Crolowá. "Mám pocit, že sa stále hovorí hlavne o ľudskej chybe, na ktorú vôbec neverím," tvrdí dokonca Brazílčanka Keiko Marinová.

Dvojmotorový prúdový stroj na linke AF 447 prepravoval z Ria de Janeiro do Paríža v osudný deň 216 cestujúcich z 34 krajín, predovšetkým Francúzska, Brazília a Nemecka a tiež napríklad troch Slovákov. Bol tu jeden kojenec a sedem detí mladších ako 12 rokov, 82 žien a 126 mužov. Z dvanástich členov posádky bolo 11 z Francúzska a jeden z Brazílie.

Čítajte viac:

Vyberáme pre vás niečo PLUS