Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Tragický pád vrtuľníka na východe: Nebyť TOHTO, známy podnikateľ († 63) mohol ešte žiť!

Trosky vrtuľníka skončili na dvore firmy nebohého pilota.

Zdroj: Daniela Pirschelová

Reklama

Rodina, priatelia a známi sa stále nedokážu spamätať z tragickej udalosti v obci Kanaš, kedy v sobotu podvečer pri páde vrtuľníka zomrel úspešný prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Tragická udalosť sa stala v obytnej zóne, len niekoľko metrov od rodinných domov. Svedkovia nešťastia mali takmer okamžite jasno, čo sa podpísalo pod pád stroja. Bola to kolízia vrtuľníka s drôtmi vysokého napätia. Domienku domácich potvrdzoval okamžitý výpadok elektriny.

Potme

Východoslovenská distribučná, a.s. zaznamenala kvôli tomu hromadné výpadky v distribúcii elektriny. Bez "štavy" ostali vtedy nielen Prešovčania, ale aj ľudia v okresoch Sabinov, Bardejov, Svidník i Stropkov. Počas nedele sa preto pracovalo na ostránení poruchy. Priateľ a obchodný partner nebohého pilota, Miroslav Salanci (33) má na príčiny nehody svoj názor. „Dôvod je rovnaký, ako v prípade pádov iných vrtuľníkov u nás. Je takmer identický s nešťastím ku ktorému došlo v Slovenskom raji. Je to náraz do vedenia vysokého napätia. Každý pilot vie, že neoznačené káble sú obrovským rizikom v letectve," hovorí Miro.

Chýba označenie

Dodáva, že sú najväčšia hrozba, s ktorou sa môže stretnúť. Mnoho ľudských životov vyhaslo práve preto, že stroj sa "zamotal" do neoznačeného vedenia vysokého napätia. "Kompetentní by sa mali nad tým zamyslieť, aby vedenie bolo v pásmach blízko letísk a letových dráh označené,“ hovorí Miroslav, ktorý je tiež pilotom. Podľa neho by to bolo technicky ľahko zvládnuteľné „Pomohlo by to veci. Pilot za istých okolnosti nemá šancu tie káble vidieť. Ovplyvňuje to napríklad aj jeho oslepenie zapadajúcim slnkom,“ zotrváva na svojom. Vysvetľuje, že pilot si neraz s ohľadom na stĺpy vysokého napätia len domýšľa smer vedenia drôtov. „Konkrétne v Kanaši majú stĺpy veľký odstup a vedenie je tu vo väčšom ovise ako normálne,“ hovorí o život ohrozujúcom probléme. Je presvedčený , že by to zodpovední mali urýchlene riešiť.

(Ne)ochota

Distributorská spoločnosť tvrdí, že legislatíva presne definuje, ktoré trasy vzdušných elektrických vedení je nevyhnutné značiť. "Tieto zákonné povinnosti sú v rámci spravovaného distribučného územia Východoslovenskej distribučnej, a.s. (VSD) zabezpečené. Aj v minulosti sme vyslovili ochotu označiť vytypované vzdušné elektrické vedenia zviditeľňovacími prvkami nad rámec zákona," informovala Andrea Vlková z komunikačného oddelenia.

Letecké mapy

Vysvetľuje, že posúdenie, ktoré vedenie patrí pre letovú prevádzku medzi nebezpečné, však nie je úlohou VSD, ale na odbornom posúdení a rozhodnutí kompetentných inštitúcií. "Podľa našich informácií v súvislosti so sobotňajším nešťastím nešlo o letovú zónu. V správe VSD je viac ako približne 23-tisíc km vedení, a preto nie je možné označiť všetky tieto vedenia," vysvetlila Vlková. Pripomenula, že preto, aby ku kolíziám nedochádzalo, piloti sa orientujú podľa leteckých máp, ktoré obsahujú údaje o nadzemných vedeniach.

Mohlo by vás zaujímať:

Vyberáme pre vás niečo PLUS