Súd s pilotom vrtuľníka pre SMRŤ dvoch prešovských hasičov: Padol definitívny verdikt!
20. 1. 2024, 20:00 (aktualizované: 1. 6. 2024, 16:42)

Definitívnu bodku za prípadom pádu vrtuľníka na leteckej základni v Prešove a smrti dvoch hasičov dal prešovský krajský súd. Potvrdil rozsudok okresného súdu, ktorý uznal pilota Petra Bubelínyho (54) za vinného a vymeral mu trojročnú podmienku. Rozhodnutie je právoplatné, no jeho obhajca už avizoval dovolanie na Najvyšší súd SR.
Zdroj: Ingrid Timková
Zdroj: archív
Zdroj: Ingrid Timková
Galéria k článku
Takmer sedem rokov už ubehlo od smrti dvoch červených anjelov - hasičských záchranárov Radoslava Lacka (†48) a Petra Toďora (†43) z Prešova. Teraz prešovský krajský súd rok a pol po uznaní viny pilota vrtuľníka Petra Bubelínyho (54) prvostupňovým súdom rozhodol o jeho odvolaní. Potvrdil mu dvojročné väzenie s podmienečným odkladom na tri roky a zákaz pilotovať letecké stroje tri roky. O náhrade škody sa bude rozhodovať v civilnom procese. Obžalovaný vybehol z pojednávacej miestnosti rozrušený.

Výcvik leteckých záchranárov z Prešova sa 10. mája 2017 behom ôsmich osudných sekúnd skončil tragédiou. Pri páde policajného vrtuľníka, v ktorého podvese nacvičovali záchranu osôb, zahynuli dvaja skúsení hasiči z leteckej skupiny východ. A vážne sa zranil pilot aj technik.

Za vinníka vyšetrovacia komisia zložená z expertov z viacerých odborov určila pilota vrtuľníka Petra Bubelínyho (52). Ten vinu doteraz popiera. Tvrdí, že si na okamihy pádu nespomína. Na vyhodnotenie správnej reakcie mal iba šesť sekúnd, čo potvrdil aj znalec z odboru letecká doprava Dušan Neštrák. Podľa neho za taký krátky čas, keď stroj padá k zemi, vie chladnokrvne zareagovať iba psychopat. Všetci ostatní konajú pudovo, čo znamená, že tragédii nikto normálny nemohol zabrániť: "Žiadny pilot by takúto situáciu nezvládol.” Ako hlavné príčiny nešťastia uviedol nesprávnu manipuláciu s kolektorom riadenia a použitie kovových nosidiel, ktoré v kombinácii s typom helikoptéry Bell 429 neboli vhodné.
Podľa Neštráka musel pilot riadiacou pákou zvanou kolektív vyrovnávať vrtuľník, aby dostal široké kovové nosidlá nad lyžiny. "Pod tragédiu sa podpísala neprimeraná výška letu, veľký uhol a nevhodný typ použitých hasičských nosidiel. Pilot nemohol tušiť, že kovové nosidlá sú nevhodné na tento účel. Práve táto skutočnosť sa podpísala pod tragédiu. Takáto operácia sa uskutočnila prvý raz, predtým žiadna skúsenosť s tým nebola," uviedol vo svojej výpovedi. Pred touto udalosťou a ani po nej sa s týmto sa v kombinácii s takýmto typom vrtuľníka kovové nosidlá nepoužívali. Podľa znalca v konkrétnej situácii nebolo riešenia. Pilot by musel pridať väčší výkon až na 104 percent. No simulácia v americkom Texase, kde vyrábajú túto helikoptéru, ukázala, že letúň by letel aj tak k zemi.
Obhajca Peter Kubina poukázal aj na to, že podľa znalca je vrtuľník Bell 429 cestovný a nie záchranársky. A najmä je nevhodný v spojení s kovovými nosidlami: "Tie boli zdrojom celej príčiny pádu vrtuľníka.” No a kým prokurátor žiadal odvolanie zmiesť zo stola, obhajca navrhoval oslobodiť obžalovaného v celom rozsahu spod obžaloby.
Senát krajského súdu však odvolanie zamietol. Predseda senátu Peter Tobiaš to nezvyčajne podrobne a rozsiahlo odôvodnil. “Pilot musí reagovať na každú situáciu. Pochybenia pilota mali podiel na vzniku leteckej nehody. Nemožno nevhodné nosidlá hodnotiť ako jedinú príčinu tejto tragédie,” uviedol aj s tým, že podľa predpisov mal letecký manéver prebiehať v oveľa väčšej výške. Podľa Tobiaša ak mal pilot problém s výškou či nosidlami, ktoré nevedel dostať nad lyžinu, boli aj iné alternatívne možnosti, napríklad aj ukončiť výcvik. A že pod nehodu sa podpísalo viacero príčinných súvislostí pre nevedomú nedbanlivosť obžalovaného. “Trest je na dolnej hranici. Súd si uvedomuje, že ide o tragédiu nielen pre obete a ich rodiny, ale aj o životnú tragédiu obžalovaného,” dodal sudca.
P. Bubelíny po oznámení rozsudku vybehol z pojednávacej miestnosti viditeľne rozrušený a odmietol sa vyjadriť: “Prepáčte, je to dosť ťažké pre mňa.” Jeho obhajca obžalovaného však už avizoval zváženie podania dovolania v tejto veci. “Mne z dokazovania vyplynulo, že aj keď tam bolo viacero spolupôsobiacich faktorov, rozhodujúcou príčinou bolo použitie nesprávnych nosidiel."