Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Smrť štyroch záchranárov pri páde vrtuľníka: ŠOKUJÚCI krok dcéry pilota!

Zdieľať

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Tragédia v Slovenskom raji:
    Reklama
    Ingrid Timková

    Ingrid Timková

    Redaktorka

    Od pádu záchranárskeho vrtuľníka, ktorý sa zrútil počas akcie, pri ktorej letel na pomoc spadnutému dieťaťu v rokline v Slovenskom raji, prešli už štyri roky. Pri nešťastí zomreli všetci členovia posádky - štyria záchranári.

    Tragédia sa stala krátko po 18-tej hodine v piatok 17. júla 2015 v Prielome Hornádu v časti zvanej Stupačky nad večným dažďom. Podľa záverov vyšetrovania - pilota oslepilo zapadajúce slnko a pri pohľade do tmavej rokliny prehliadol drôty vysokého napätia, na ktorých chýbali výstražné kontrastné balóniky. 

    Rotory helikoptéry spoločnosti Air Transport Europe (ATE) Poprad pretrhli káble elektrickej energie a vrtuľník sa z výšky 100 až 200 metrov zrútil do rokliny. Zahynuli v ňom pilot Ľubomír Majerčák († 44), lekár Marek Rigda, technik Martin Svitana († 34) a horský záchranár Dušan Leskovjanský († 37). 

    Zdroj: Ingrid Timková

    Vrtuľník sa zo záchranármi zrútil do rokliny v Prielome Hornádu v Slovenskom raji pred štyrmi rokmi.

    Všetci počas svojej dlhoročnej praxe pomohli stovkám ľudí v núdzi a zachránili niekoľko životov. Počas služby iným však vyhasli tie ich. Po nemeckého chlapca so zlomenou nohou, ktorého šla posádka vrtuľníka zachraňovať, vyslali ďalšiu skupinu, ktorá ho z terénu vyslobodila. 

    Aby vyslobodili telá z havarovaného vrtuľníka v nedostupnom teréne, museli nasadiť hasičov, horských záchranárov i policajtov. Celú oblasť vtedy uzavreli, telá nebohých transportovali z rokliny ich kolegovia, s ktorými sa stretávali v službe a spolupracovali spolu. Bolo to pre nich mimoriadne ťažké, keďže im odišli ich kamaráti. 

    Pozostalí a kolegovia na štyroch nebohých červených anjelov spomínajú aj po takom čase každý deň. Šéf komory slovenských záchranárov František Majerský stratil naraz troch kamarátov. “Bol to jeden z najhorších dní, ktoré som ako človek, ale aj ako záchranár zažil. Dozvedel som sa to večer o pol ôsmej hodine, naši kolegovia z horskej služby šli na miesto a volali nám, že všetci sú mŕtvi. To bol strašný okamih! Všetkých sme ich poznali,” vravel aj dnes roztraseným a dojatým hlasom. Marek Rigda bol jeho veľmi blízky priateľ, mal ho ako človeka a odborníka rád.

    Zdroj: archív

    Mŕtvi záchranári.

    “Srdcom aj povolaním bol lekár záchranár, ktorý vo Vysokých Tatrách a v okolí zachránil a pomohol veľmi veľa ľuďom. Aj nám, lebo bol náš mentor a aj ľudsky sa nám snažil odovzdať svoje skúsenosti, jeho rady si budem pamätať navždy,” dodal. Podľa Majerského po Rigdovi zostalo prázdne miesto, ktoré sa nedá nahradiť. Spomína na neho každý deň, je v blízkom kontakte s jeho tromi synmi a manželkou Tatianou. “Viem, ako im otec a manžel chýba. No často si hovorím, aký by bol na nich Marek pyšný, akí super chlapci z jeho deti vyrastajú. Jeden sa venuje plávaniu, ďalší fotí, tretí je futbalista - bránkar. V škole sa veľmi dobre učia. Dali by určite všetko preto, aby tu mohli mať tatka späť, no, žiaľ, to sa už nikdy nestane,” skonštatoval smutne. 

    Ako sa darí deťom ďalších nebohých záchranárov? Čítajte na ďalšej strane.

    Spomína aj na pilota Majerčáka, ktorý bol vynikajúci pilot a dobrý chlap: “Má veľmi šikovnú dcérku, ktorá úspešne skončila strednú školu a ide na vysokú. A dokonca sa venuje aj lietaniu a dokonca si robí pilotský kurz.” Po Maťovi Svitanovi zostali dvaja malí chlapci. Pre svoje dve dcéry a syna bol vzorom a hrdinom náčelník horských záchranárov Dušan Leskovjanský. “O tejto hroznej udalosti som sa dozvedel na dovolenke, hneď som sa vrátil domov. Bolo to hrozné. Dušan bol veľmi dobrý kamarát a spolulezec. Jeho deťom otec chýba, no zvládajú to statočne,” opísal Daniel Mahdal. 

    Zdroj: archív D. M.

    Pilot Ľubomír Majerčák.

    Záchranári si výročie tragédie každoročne pripomenú priamo na mieste leteckej nehody v Kláštorskej rokline pri pamätníku obetí a zapália sviecu. “Nehoda vrtuľníka bola vyšetrená a prijali sme všetky opatrenia, ktoré nám vyšetrovacia komisia po prešetrení nehody odporučila. Na elektrické vedenie nad roklinou bolo osadené označenie, ktorého viditeľnosť testovali naši piloti. Prijali sme tiež interné opatrenia postupov záchranných akcií, zamerané na dôkladnejšiu rekognoskáciu terénu,” informovala hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková. Dodala, že z ich strany bol vykonaný rozbor leteckej nehody s leteckým a technickým personálom, z ktorého vyplýva niekoľko odporúčaní, predovšetkým kladenie dôrazu na rekognoskáciu terénu počas zásahov.

    Zdroj: archív

    Polosiroty po Marekovi Rigdovi pred štyrmi rokmi.

    Vo všetkých siedmich strediskách sme doplnili k leteckým mapám ešte podrobnejšie mapy, v ktorých sú zobrazené elektrické vedenia. U výrobcu vrtuľníkov sa informovali o možnostiach inštalácie rezných zariadení na type vrtuľníkov, ktoré pre záchranárske lety používame. Ten nám potvrdil, že dodatočne nie je možné tieto zariadenia na vrtuľníky namontovať. Pri danej nehode, ktorá sa stala v Slovenskom raji, by však, žiaľ, boli neúčinné, keďže ku kontaktu s vedením sa nedostala kabína vrtuľníka, ale jej hlavný rotor.

    Odporúčané opatrenia zo záverečnej správy 

    pre ATE:

    • zabezpečiť, aby piloti záchranných vrtuľníkov boli vybavení podrobnými mapami výškových prekážok, VN/VVN  
    • overiť u výrobcu možnosť vybaviť vrtuľníky rezným nástrojom k prerezaniu lana počas letu v prízemnej výške
    • vykonať rozbor výsledkov vyšetrovania z predmetnej leteckej nehody s leteckým a technickým personálom, so zameraním na zvláštnosti, obmedzenia a riziká vykoná-vania činnosti v horskom teréne, v danej lokalite a v aktuálnom ročnom období
    • pri pravidelných školeniach zdôrazňovať posádkam význam vykonávania rekognoskácie priestoru zásahu s dôrazom na terén, prekážky a meteo podmienky
    • prijatie vlastných opatrení na základe výsledkov z odborného vyšetrovania

    Zdroj: TASR/Milan Kapusta

    Pietna spomienka na záchranárov, ktorí tragicky zahynuli pri páde vrtuľníka v Prielome Hornádu, sa konala 17. júla 2016 na Symbolickom cintoríne Kláštorisko v Slovenskom raji. Po pietnej spomienke nasledovala svätá omša, ktorú slúžil kaplán Ján Dubecký. Pomník pripomínajúci tragédiu je zhotovený z miestneho kameňa, vrtuľa pripevnená na skale je z havarovaného vrtuľníka a drevený kríž zo zadnej strany pomníka je z javorového dreva z miesta pádu záchranárskeho vrtuľníka. Záchranársky vrtuľník spo

    pre sekciu civilného letectva a vodnej dopravy ministerstva dopravy: 

    • iniciovať / preskúmať možnosť zmeny platnej legislatívy v Slovenskej republike pre stavby a zariadenia nestavebnej povahy mimo ochranných pásiem, ktoré by svojimi vlastnosťami mohli ohroziť bezpečnosť leteckej prevádzky (let lietadla), zavedením povinnosti označovať leteckým prekážkovým značením vedenia veľmi vysokého napätia 22 kV a viac, vedúce najmä ponad údolia alebo v blízkosti diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest prvej triedy, ktoré môžu lietadlám spôsobovať neprijateľné riziká.

    Východoslovenská distribučná, a.s. (VSD) iniciovala širokú diskusiu

    Išlo o tému doznačení vzdušných elektrických vedení na svojom distribučnom území - nad rámec zákona. Oslovila zainteresovaných, vrátane leteckých záchranárov, aby vyšpecifikovali kritické lokality. "Medzi takéto patrí napríklad územie okolo Košickej Belej, kde sa križujú 110 kV elektrické vzdušné vedenia s leteckým koridorom, ktorý využívajú letecké záchranné zložky. A VSD tam výstražné letecké značenia doinštalovala v marci 2017. Ďalšou lokalitou, ktorá by mohla byť nad rámec zákona doznačená, je oblasť horského prechodu Soroška. VSD je pripravená nájsť riešenie, čakáme na došpecifikovanie kritických bodov, resp. trás od záchranárov," uviedla hovorkyňa VSD Andrea Forbergerová. 

    Čo sa týka konkrétnej lokality, kde sa pred 4 rokmi udiala nešťastná letecká nehoda, VSD v týchto dňoch dokončuje rekonštrukciu VN vedenia, kde takmer 1400 m VN vzdušného vedenia napájajúceho transformačnú stanicu Kláštorisko nahradí VN vedením káblovým, uloženým v zemi: "S výnimkou častí Prielomu Hornádu, ktorá je aj naďalej vedená vzduchom, a to z dôvodu náročných geografických a technických podmienok. Táto časť VN vedenia je však označená novým leteckým výstražným značením." 

    Forbergerová dodala, že VSD aj v minulosti vyslovila ochotu označiť vytypované vzdušné elektrické vedenia zviditeľňovacími prvkami nad rámec zákona (VSD takto značí aj na odporúčania ochranárov tzv. odkloňovače letu, aby do elektrického vedenia nenarazilo vtáctvo). No to, ktoré vedenie patrí pre letovú prevádzku medzi nebezpečné, však nie je na posúdení VSD, ale na odbornom posúdení a rozhodnutí kompetentných inštitúcií. 

    Mohlo by vás zaujímať:

     

     

     

    Vyberáme pre vás niečo PLUS

    Autor článku

    Ingrid Timková

    Redaktorka

    Narodila sa v Kráľovskom Chlmci, žije a pracuje v Prešovskom kraji. Ako novinárka pôsobí od roku 2004. Za svoju novinársku tvorbu získala medzinárodnú cenu za sériu reportáží o leteckej havárií slovenských vojakov pri obci Hejce, bola nominovaná na Novinársku cenu. Vyštudovala masmediálne štúdiá na Prešovskej univerzite. Venuje sa mapovaniu aktuálneho spoločenského diania, ale aj regionálnej politike, krimi či občianskym problémom. Je vydatá, má dvoch dospelých synov.