Slovenskom otriasla tragická nehoda záchranárskeho vrtuľníku, ktorý sa s popradskou posádkou ponáhľal na pomoc zranenému chlapcovi. Žiaľ k pacientovi už nedorazili. Ich stroj zachytil počas letu elektrické vedenie a zrútil sa do rieky Hornád.

Elektrické vedenie je pre pilotov veľkým postrachom. Stačí si spomenúť na nehodu, keď pri páde do Váhu zahynul syn známeho slovenského automobilového pretekára. Aj vtedy bola príčinou pádu kolízia s elektrickým vedením.

Problém je v tom, že keď nie sú drôty označené, pilot ich nemusí vôbec zbadať. „Keď človek nevidí tie stĺpy, tak ten drôt je ťažko vidieť," povedal pre stránku tvnoviny.sk pilot akrobatického lietadla Martin Šonka.

FOTO z miesta pádu vrtuľníka: Záchranári zomreli ako hrdinovia

Posádka musela riešiť tri náročné faktory

Posádka sa počas piatkovej operácie musela popasovať hneď s viacerými náročnými faktormi. Bola to samotná záchrana chlapca, neoznačené káble, západ slnka a tmavá roklina. To je aj pre skúseného pilota veľmi ťažká situácia.

Lenže jeden z odborníkov prišiel so šokujúcim tvrdením. K piatkovej tragickej nehode, pri ktorej zomreli štyria ľudia vôbec nemuselo dôjsť. Stačilo aby boli káble označené tzv. prekážkovým značením.

Ako je to s označovaním?

Označovanie elektrického vedenia je u nás určované zákonom o civilnom letectve. Piloti ale tvrdia, že to je žalostne málo. Na západe požívajú na vyznačovanie podobných miest balóniky s výraznou farbou.

Najhoršie na tom všetkom je, že v mieste havárie sa podobné označenie ani neplánuje. „Letecké prekážkové značenie sa na nadzemnom elektrickom vedení vyžaduje v riadenom vzdušnom priestore, priestor kde sa stala táto obrovská tragédia riadeným vzdušným priestorom nie je," povedal podľa stránky tvnoviny.sk Dopravný úrad.