Peter (52) pilotoval vrtuľník, ktorý havaroval, teraz stojí pred súdom: Šokujúce slová znalca!
15. 10. 2021, 17:00 (aktualizované: 15. 10. 2021, 20:30)

V máji 2017 tragicky zahynuli dvaja prešovskí hasiči pri páde policajného vrtuľníka počas výcviku záchrany osôb. Radoslav Lacko († 48) a Peter Toďor († 43) patrili k najskúsenejším leteckým záchranárom. Bolestivé spomienky na nich znova ožívajú. Pred súdom stojí pilot havarovaného vrtuľníka Peter Bubelíny (52).
Zdroj: archív
Zdroj: Ingrid Timková
Zdroj: Ingrid Timková
Galéria k článku
Iba šesť sekúnd mal na reakciu pilot policajnej helikoptéry Peter Bubelíny. Práve on pilotoval vrtuľník letky ministerstva vnútra pri hasičskom výcviku na vojenskej leteckej základni, ktorý sa zrútil okol pol tretej popoludní počas hasičskom výcviku na vojenskej leteckej základni. Zahynuli dvaja skúsení hasiči, leteckí záchranári - prešovský okresný riaditeľ Radoslav Lacko († 48) a veliteľ skupiny Peter Toďor † (43). Spolu s ďalšími dvanástimi chlapmi z Leteckej skupiny východ nacvičovali zlaňovanie z vrtuľníka, návrat do kabíny a záchranu osôb a prevoz zranených v podvise.

Nič nenasvedčovalo, že niečo nie je v poriadku. Po obede, keď sa po natankovaní vrátila helikoptéra z Košíc, mali hasiči v pláne odskúšanie poslednej úlohy, teda prevozu zraneného v podvise. Ako prví šli dvaja nebohí. Helikoptéra lietala na mieste nad ich hlavami. Peter sa zaistil na visiace lano ako záchranár. Rado ležal v nosidlách ako zranený a pripnutý k Peťovi.

Tri sekundy
Dvojicu hasičov vytiahli žeriavom vyššie, aby sa Peťo mohol pridržiavať lyžiny vrtuľníka, ktorý mal s nimi urobiť okruh. "Zrazu stroj prudko točil doprava. Myslel som si, že s nimi chce urobiť manéver, ktorý táto výkonná mašina dokáže a my sme to aj reálne videli, že to zvládnu. No z ničoho nič sa stroj zvrtol a išli plynule špirálovito k zemi. Špirála trvala tri sekundy. Bolo vidno, že pilot sa snaží to nejako dvihnúť, voľajako jemne to položiť. Nebol to prudký pád. Videli sme ten náraz, bolo to priamo pred našimi očami,” opisoval nám krátko po tragédii hasič Kamil Šoltýs.
Za vinníka nehody polícia určila pilota Petra Bubelínyho. Vraj zanedbal svoju povinnosť závažnejším spôsobom konania a spôsobil všeobecné ohrozenie a smrť. Hrozí mu až 5-ročné väzenie. Vinu však odmieta.
Sudca prešovského súdu v piatok vypočul znalca z odboru letecká doprava Dušana Neštráka, ktorý vypracoval odborný posudok k príčinám havárie. A tou je, podľa záveru jeho posudku, "neadekvátna manipulácia pilota s pákou v kritickej fáze letu." Tvrdil, že pod tragédiu sa podpísala neprimeraná výška letu, veľký uhol a nevhodný typ použitých hasičských nosidiel: "Pilot nemohol tušiť, že kovové nosidlá sú nevhodné na tento účel. Práve táto skutočnosť sa podpísala pod tragédiu. Táto operácia sa uskutočnila prvý raz, predtým žiadna skúsenosť s tým nebola," uviedol začiatkom svojej výpovede.
NA KONCI ČLÁNKU ZAHLASUJTE V NAŠEJ ANKETE
Následne znalec docent Dušan Neštrák opísal posledných šesť sekúnd letu vrtuľníka a zhodnotil, že celodenný výcvik prebiehal v poriadku. Až na posledný let. "Ten bol výnimočný použitím kovových nosidiel. Pilot musel nakláňať vrtuľník doprava, potom ešte raz, do nezvyčajnej polohy," vravel. Podľa neho musel pilot riadicou pákou zvanou kolektív vyrovnávať vrtuľník, aby dostal kovové nosidlá nad lyžiny. "Pilot bol v brutálnej situácii, dvíhal kolektív hore, ručička stúpala na 108 torkov, zablokovalo sa zvyšovanie dodávky paliva. Otáčky začali klesať - toto sa odohráva v sekunde. Zaznela siréna, pilot je v štvrtej sekunde pred dopadom. Nie je žiadneho riešenia, zem je 25 metrov, vrtuľník je naklonený napravo, pod nim dvesto kíl hasičov, vrtuľník padá na zem," dopodrobna vysvetľoval. Záchranári vo svete využívajú výšku na takéto manévrovanie až 60 metrov, lano tohto typu vrtuľníka má až 88 metrov.
Zdroj: HaZZ
Vpravo Peter Toďor († 43), vľavo Radoslav Lacko († 48).
Dodal, že v piatej sekunde bol náklon vrtuľníka 45 stupňov, čo bolo prekročením hodnoty, ktorá je riadením vyvážiteľná. Pilot tak však urobil z dôvodu snahy dostať nosidlá hore a tak prekročil sto percent krútiaceho momentu a dostal ručičky ukazovateľa do červeného poľa: "Správna technika je povoliť mierne posúvať páku kolektívneho riadenia dole, lebo bolo treba znížiť otáčky, pretože ručička torkmetru sa dostávala cez sto percent. No treba si uvedomiť časovú tieseň, adrenalín. Vtedy sa koná väčšinu pudovo. Na povolenie kolektívu treba chladnú hlavu. Človek, ktorý nie je psychopat, nevie konať účelovo, iba pudovo."
Znalec zdôraznil, že náklon vrtuľníka bol nebezpečne veľký, ale vynútený nosidlami, aby sa dostali pod lyžiny vrtuľníka. Pilotov obhajca Peter Kubina žiadal túto vetu doslovne zaprotokolovať. Chybou podľa Neštráka bolo aj to, že pri žeriavovaní (vyťahovaní nosidiel hore) nebol zapnutý zvýšený výkon na 104 percent, čo dáva zvýšenú nosnú silu o viac ako 250 kíl. Skritizoval aj to, že v čase, kedy prebiehal výcvik, bolo vojenské letisko v plnej prevádzke a aj to pôsobilo na pilota rušivo: "Ja by som to nedovolil."
Na záver docent Neštrák vyriekol prekvapivé slová. Prečítať si ich môžete v popise fotky v GALÉRII tu.
Príbuzní mužov, ktorí zachránili desiatky ľudí, no ich sa zachrániť nepodarilo, majú obrovskú bolesť v srdci. Mama R. Lacka Tamara Namešpetová (74) si myslí, že pilot je nevinný a veľmi trpí. Čo je povedal? Jej šokujúce vyjadrenie si môžete prečítať v GALÉRII.