Veľký policajný záťah na autoškoly: Zastavovali šokovaných žiakov a inštruktorov. Prečo?
26. 11. 2022, 14:00 (aktualizované: 27. 11. 2022, 10:00)

Zdroj: Ingrid Timková
Dopravní policajti z takzvanej Pumy spolu s kontrolórmi z ministerstva dopravy z oddelenia štátneho dohľadu a dozoru prevetrali prešovské autoškoly. Priamo v uliciach mesta ich počas praktického výcviku skontrolovali a zisťovali, či dodržiavajú všetky zákonom predpísané náležitosti. Zamerali sa aj na to, či žiakov neoberajú o jazdy. Žiaci zostali vystresovaní.
Zdroj: Ingrid Timková
Zdroj: Ingrid Timková
Zdroj: Ingrid Timková
Galéria k článku
Policajná razia na autoškoly! Žiaci a inštruktori autoškôl prekvapení, keď ich v uliciach Prešova počas praktického výcviku zastavilo policajné auto so štyrmi pasažiermi v zelených reflexných vestách.

Po kontrole vodičského preukazu, karty žiaka autoškoly a po dychovej skúške oboch zo strany policajtov zo špecializovaného útvaru polície - zvaného Puma, k nim pristúpili zamestnanci ministerstva dopravy z oddelenia štátneho dohľadu a dozoru. A tí sa zamerali na kontrolu toho, či je výcvik v súlade s vyhláškou.
V Prešove počas kontroly v stredu žiadne porušenie nezistili. "Ale zažila som poriadny stres," vravel žiačka Tamara Ďuricová z Brezovicie. Annu Fendrichovú (23) zastihli pri poslednej jazde: "Trošku som sa bála, nechápala som, čo som urobila, že ma zastavujú policajti. Fúkala som do prístroja prvý raz." Inštruktori Daniel Cvinar (52) s kontrolou problém nemal, ani jeho kolega z druhej školy výcviku Peter Bosák (25). "Keď máte všetko v poriadku, nie je čoho sa obávať," zhodli sa obaja.
Za posledné tri roky takto skontrolovali 400 vozidiel autoškôl u ktorých zistili 260 porušení a bolo zaslaných 190 podnetov na uloženie pokút v celkovej výške 145-tisíc eur. "Najčastejšími porušeniami je klamlivá identifikácia žiakov, nesprávne označenie výcvikových vozidiel a absencia dokladov," informoval vedúci oddelenia Štátneho dozoru a dohľadu Ministerstva dopravy SR Juraj Hudec.
Identifikácia musí byť evidovaná elektronicky cez zariadenia vo vozidlách a učebniach. A inštruktori musia identifikovať žiaka aj sebe prostredníctvom identifikačného prvku. "Tým preukazujú fyzickú účasť žiakov na výučbe," dodal Hudec.
Pri klamlivej identifikácii je jazda či hodiny teórie vykazovaná elektronicky inštruktorom bez vedomia žiakov. Teda ho v systéme označí akoby výcvik skutočne prebehol a tak žiak neabsolvuje všetky hodiny podľa učebných osnov. "Znamená to, že okrádajú takto žiakov," skonštatoval. Najťažšie porušenie sa trestá sankciami - pokutou 500 eur a zrušením inštruktorského oprávnenia. Žiaci majú predpísané v zmysle osnov odjazdiť 17 jázd, jedna by mala trvať 90 minút. Z toho dve na cvičisku.