Odborník na NEHODY V LETECTVE: O POČTE OSÔB v kabíne i VYPNUTÍ MOTORA pri tragickom PÁDE
26. 2. 2023, 7:15 (aktualizované: 1. 6. 2024, 14:53)
V súvislosti s nehodou malého motorového lietadla, ku ktorej došlo v stredu 22. februára pri obci Trenčianske Stankovce v okrese Trenčín, sa objavujú rôzne informácie, z ktorých mnohé z nich sú zatiaľ len v rovine dohadov a špekulácii. Nejasnosti, o ktorých sa intenzívne hovorí, vysvetlil súdny znalec z oblasti letectva, kam patria aj nehody v leteckej doprave, Miroslav Hájek.
Zdroj: Radovan Stoklasa
Zdroj: tami
Zdroj: Tatiana Michalkova
Galéria k článku
Odpoveď na to, aká bola príčina pádu lietadla, dá podľa slov odborníka až vyšetrovateľ Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru v spolupráci s členmi zriadenej odbornej komisie.
Vypína sa len jeden
Podľa strohých informácií bol to výcvikový let a v lietadle bol skúsený inštruktor s troma žiakmi. Veľa sa polemizuje o vypnutí motora. "Pri výcviku je toto jeho riadnou súčasťou. Iné je to vtedy, ak sa vypne motor (sám), vtedy už ide o technickú chybu. Pri dvojmotorovom lietadle, ako bol aj tento prípad, určite nevypíname obidva motory, iba jeden, ak niekto tvrdí, že pilot vypol obidva, je to nezmysel," zdôrazňuje Miroslav Hájek.
Výber terénu
Špecialista vysvetľuje, že cieľom nácviku je, aby si pilot zvykol na tzv. asymetricky ťah, ku ktorému pri lete môže dôjsť. "Znamená, aby vedel, čo má v takom prípade robiť. Buď zosadne na vhodnom mieste niekde v teréne, alebo sa vráti na miesto vzletu. Aj u jednomotorového lietadla sa robí takýto nácvik, ale motor sa vtedy nevypína, stačí ho stiahnuť na voľnobeh a on ide bez výkonu. Presne toto pilot mohol urobiť aj v prípade havarovaného Diamond DA 42, o ktorom hovoríme. Ako to bolo v skutočností sa bude zisťovať," hovorí odborník.
Počet osôb v kabíne
Keďže témou polemík a dohadov je aj počet osôb v kabíne lietadla v čase pádu, opýtali sme sa Miroslava Hájeka, kto rozhoduje o posádke. "Záleží to od takticko-technických dát lietadla a platného predpisu. Nemyslím si, že by bol problémom počet ľudí, podľa mňa to bolo v poriadku, keďže lietadlo bolo štvormiestne. Opäť je to len na rozhodnutí inštruktora. Ak ten nechce mať pri nejakom manévri alebo operácii viac osôb tak to zariadi," prízvukuje.
Bola to "planinka"
Hájek predpokladá, že inštruktor trasu poznal a vybral si najvhodnejšie miesto na vypnutie motora, aby v prípade zlyhania mohol prevziať riadenie lietadla a pristáť. "Ja, čo som videl pár záberov a krátke video z miesta nešťastia, tak sa mi zdal terén v pohode, bola to taká planinka. Vyberá si ho inštruktor tak, aby s lietadlom v prípade potreby mohol on prípadne žiak bezpečne pristáť. Lepšia je rovina, bez lesného porastu, stĺpov vysokého napätia, aby tadiaľ neviedli drôty a podobne. Neviem však, aká bola konfigurácia lietadla, či malo zasúvací podvozok alebo nie. Pri páde stroja sa nedá nič vylúčiť ani technická chyba, ani zlyhanie ľudského činiteľa, a tým chyba pilotáže, ale aj kombinácia obidvoch. Toto však musia preveriť vyšetrovatelia," zdôrazni.
Bez plánu ani na krok
Spomenie aj to, že každý let v rámci výcviku musí byť presne pripravený. "Ide o plán letu od štartu až po pristatie, o ktorom inštruktor informuje žiaka vo výcviku a preberú ho spolu do detailov pred vzletom.
Záleží od toho, na akej úrovni výcviku sú žiaci. Neexistuje, že tzv. za pochodu začneme rozmýšľať po vzlete, čo budeme robiť. Určite nie. Žiak vo výcviku nemôže nič urobiť sám, len so súhlasom inštruktora."
Rôzne príčiny pádu
Miroslav Hájek nedokáže povedať čo sa pri tragickom lete stalo."Keby išlo o náraz do skaly, svahu alebo výškovej budovy, jednoznačne by to bola chyba pilotáže. Pri páde stroja to môžu byť rôzne príčiny. Posledné slovo budú mať vyšetrovatelia," uzavrel Miroslav Hájek, súdny znalec z oblasti letectva kam patria aj nehody v leteckej doprave .
Štyri rodiny smútia
Pri leteckej nehode pri Trenčianskych Stankovciach zahynuli všetci štyria členovia posádky: Marián Oravec († 43), Bratislava, Rastislav Navrátil († 42), Trenčín, Maroš Klein († 26), Iliašovce (okr. Spišská Nová Ves), Roman Zlatovský († 25), Trenčín. Lietadlo typu Diamond DA 42 patrilo leteckej škole JetAge z Bratislavy. Zástupca školy Jindřich Gazda uviedol: "Išlo o štandardný let našej leteckej školy z Bratislavy smer Trenčín, za bežných meteorologických podmienok. Príčinu havárie stále skúma Letecký a námorný vyšetrovací útvar, ako aj Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Trenčíne," povedal, poznamenal, že tím zatiaľ pracuje s viacerými verziami.
Viac fotografií nájdete TU►►►
Vyjadrite svoj názor v komentároch i ankete pod článkom ►►►
Anketa
Dotkla sa vás osobne letecká tragédia pri Trenčianskych Stankovciach?
Hlasovanie bolo ukončené