Matka útočníka Samuela: Čo urobila v osudný deň, keď jej syn zabil učiteľku a spolužiačku?
21. 1. 2025, 18:45 (aktualizované: 23. 1. 2025, 12:23)

Po hrôzostrašnej dvojnásobnej vražde na gymnáziu sa Spišská Stará Ves iba pomalými krôčikmi dostáva do starých koľají. Študenti po dvoch dňoch voľna nastúpili do školy, no neučili sa. Naďalej sa im venujú psychológovia. Podarilo sa nám zistiť i to, aká bola prvá reakcia Samuelovej mamy po synovom besnení.
Zdroj: Ingrid Timková
Zdroj: Ingrid Timková
Zdroj: Ingrid Timková
Galéria k článku
Otrasný zážitok budú spracovávať ešte veľmi dlho! Študenti gymnázia Spojenej školy v Spišskej Starej Vsi sa stali svedkami dvoch brutálnych vrážd na ich škole. Samuel (18) z Ľubice tam vo štvrtok okolo poludnia, v čase, kedy mal absolvovať komisionálne skúšky pre individuálny študijný plán, podrezal učiteľku a zástupkyňu riaditeľky Máriu Semančíkovú (†51) a bodol do srdca spolužiačku Alenku Čarnogurskú (†18).
Ako reaguje Samuel na to, čo urobil, čítajte v článku nižšie.
Do školy prišiel v kukle a so šatkou prekrývajúcou jeho polovicu tváre. V pláne mal údajne zniesť zo sveta aj ďalších ľudí. No z budovy gymnázia ušiel do lesa, po hodine ho vypátrali policajti, prezradili ho stopy v snehu.

Zdroj: IPčko
Smutný návrat do školy
V piatok a v pondelok bola škola zatvorená. Gymnazisti sa naposledy rozlúčili s obeťami tragédie. V utorok ráno prichádzali na ôsmu hodinu do školy, v tvárach sa im zračil smútok. Neučili sa, v plnej telocvični boli v opatere psychológov, ktorí im pripravili aktivity pomáhajúce preklenúť zložité obdobie v ktorom sa ocitli.
Zdroj: KR PZ v Prešove/FB Ameno - pohrebné a kamenárske služby/JULIUS DUBRAVAY
Samuel mal zniesť zo sveta svoju učiteľku aj spolužiačku.
Psychologička Lenka Kvašňáková z intervenčného tímu Ipečko, ktoré pomáha v meste od štvrtka, uviedla, že ich výzva na najbližšie dni je pocit bezpečia: "Aj vstup do budovy bola pre niektorých študentov aj učiteľov veľká výzva. Dnes nám pomohli aj terapeuti a virtuálna realita. Využili sme moderné metódy, ako sa napojiť, pomôcť študentom, ako vyjadriť svoje pocity aj ako ich spracovávať.“
Zriadili izbu spomienok
Tragédia študentov veľmi zasiahla, jej spracovanie bude u niektorých trvať veľmi dlho. Niektorí žiaci pociťujú hnev, iní smútok, ďalší zase strach. Psychológovia sa snažia, aby znova nadobudli vedomie, že je možné v tejto škole zažiť aj pozitívne pocity.
Mohli využiť individuálne konzultácie a bola vytvorená izba spomienok, v ktorej je možnosť pomocou rôznych techník vyjadriť pocity - plátna na kreslenie, mäkké vankúše, rôzne hry, možnosť porozprávať sa. Mohli tam stráviť neobmedzené množstvo času v príjemných rozhovoroch a spomienkach. "Zamyslieť sa a identifikovať svoje pocity. Našou úlohou bolo pomôcť im pripraviť si stabilizačné techniky, ako zvládnuť nápor emócií, ktorý prichádza v týchto dňoch,” dodala L. Kvašňáková.

Zdroj: IPčko
Príde medzi nich biskup
V stredu príde do školy biskup, vysvätí priestory, odslúži omšu, bude mať besedu so študentmi. Vo štvrtok pre nich pripravili výlet, v piatok prídu rodičia. "Je dôležité, aby sa ako trieda zoskupili spoločne. Sme v tom spolu. A potrebujem sa z toho spolu aj dostať. V piatok sú pripravené aktivity na pôde školy,” ozrejmila psychologička.
Riaditeľka školy Anna Kromková veľmi pozitívne hodnotí prácu intervenčného tímu. Aj Centra poradenstva a prevencie z Kežmarku, jeho zamestnanci pracovali so žiakmi 7. až 9. ročníka základnej školy. Izbu spomienok hodnotí ako skvelý nápad. V tretiackej triede, kde Samuel útočil, sa pracuje a prerába tak, aby nevyvolávala spomienky na tragédiu: "Minister školstva vyčlenil príspevok, ktorý zašle zriaďovateľovi. Kompletne sa prerobí trieda aj chodba."
Celý týždeň ponechajú pred školou aj improvizované pietne miesto, kam chodia ľudia zapaľovať sviečky. Majú ho aj v budove. Stredajšiu prítomnosť bisku a vysvätenie priestorov považuje za dôležité: "Myslím si, že to bude veľmi dobré pre budúcnosť tejto školy."
Riadne vyučovanie pozvoľna začne budúci týždeň. S klasifikáciou na konci polročného štúdia problém nemajú: “U nás je zaužívané, aby žiaci mali čo najviac známok do Vianoc.” K dôvodom individuálne študijného plánu útočníka Samuela sa nechcela vyjadrovať z dôvodu policajného vyšetrovania. O jeho problémovom správaní na predchádzajúcich školách nevedeli, dostali na neho katalógový list žiaka, kde boli pochvaly.