Tretinový prepad výroby?
20. 2. 2009, 13:00

Znížený dopyt po autách zabrzdil vo výrobe aj dodávateľov dielcov a súčiastok. Kým vlani zaznamenali rast, v tomto roku im hrozí až tretinový prepad v produkcii.
Subdodávatelia pre automobilky vyrobili v rok u 2006 komponenty v objeme 209,7 mld. Sk (6,96 mld. eur ). O rok neskôr to bolo až 280,2 mld. Sk (9,30 mld. eur). Vlani sa im tiež darilo.
V tomto roku je však viac ako šesťdesiat firiem a spoločností, ktorých hlavnou náplňou sú dodávky zväčša iba pre automobilový priemysel, v útlme. Podľa posledných prognóz sa aj u nich očakáva zníženie výroby o viac ako 25 percent. To by mohlo byť najmä v prípade menších firiem priam likvidačné.
Koho to môže postihnúť
– AVC, a. s., Čadca
– GALMM, s. r. o., Ružomberok
– INA Kysuce, a. s., Kysucké Nové Mesto
– Johnson Controls Bratislava, Lučenec
– KÜSTER autom. technika, s. r. o., Vlkanová
– MATADOR Automotive, a. s., Púchov, Vráble
– Služba VD Nitra
– U. S. Steel Košice, s. r. o., Košice
– VAP, a. s., Prešov
– ZF Sachs Slovakia, a. s., Trnava
– Železiarne Podbrezová, a. s., Podbrezová a mnohé iné.
ĽUDIA NEVERIA A MAJÚ STRACH
Strach a neistota. Takú situáciu sme zaznamenali medzi zamestnancami Volkswagenu Slovakia. Bratislavská automobilka už piaty deň nevyrába žiadne auto.
Ubytovňa Volkswagenu, stojaca hneď v susedstve závodu, je v týchto dňoch takmer prázdna. „Je tu pár ľudí, ktorí neodišli. Niektorí si našli brigádu v Bratislave ako ja. Iným sa nechcelo cestovať na východ,“ povedal nám zamestnanec Volkswagenu, ktorý nechcel povedať meno. Ako uviedol, veľmi neverí, že sa výrobné linky spustia tak, ako to sľubuje vedenie firmy, teda 25. februára.
„Krátky“ a „dlhý“ týždeň?
Do ubytovne sa vracia ďalší zamestnanec. Šokuje nás ďalšou novinkou. „Po opätovnom spustení liniek by sme mali pracovať na skrátené úväzky. Jeden týždeň máme robiť tri dni, ďalší týždeň dva dni. Asi sa bude pracovať len na jednu zmenu,“ povedal nám.
„Všetci ľudia budú pracovať,“ odmietol tvrdenia zamestnanca, že sa bude robiť len na polovičný plyn, šéf odborov vo Volkswagene Bratislava Zoroslav Smolinský. Aby neprepúšťali, využijú aj naďalej flexikonto. Už o týždeň budú presne vedieť, či sa začne so sľubovanou výrobou nového modelu. „Prípravy bežia,“ dodal odborár.
Problémy subdodávateľov
Šéf odborov však nevedel presne povedať, koľko má Volkswagen subdodávateľov. „Viem, že majú problémy. S viacerými odborármi z týchto podnikov komunikujem,“ uviedol. Priznal tiež, že viacerí z nich to budú mať v tomto roku ťažké. Presvedčili sme sa o tom. V neďalekom priemyselnom parku pri Lozorne, kde sídlia firmy dodávajúce Volkswagenu rôzne dielce, je ľudoprázdno. Na niekoľkohektárovom parkovisku pred areálom sú iba štyri autá. Podarilo sa nám spojiť so zamestnancom firmy Schnellecke, ktorá tam tiež sídli. „Prvý pokles v zákazkách nastal už v januári. Od tohto pondelka pre nich nič nedodávame,“ povedal. „Som doma a poberám 60 percent platu. Výpoveď čakáme každým dňom,“ smutne konštatoval. Podarilo sa nám spojiť aj s pracovníkom ďalšieho dodávateľa pre Volkswagen, z f irmy Brose. „Pracovný týždeň mám štvordňový, za piaty deň beriem 60 percent z platu. Zachránilo nás to, že nevyrábame len pre nich,“ to bolo všetko, čo sme z neho dostali.