Reklama

V Bruseli sa zbláznili! Dopravcovia ministrovi Rážovi: To nesmiete dopustiť, doprava skolabuje!

Asociácie dopravcov na spoločnom tlačovom brífingu upozorňujú na nedostatky novej iniciatívy EÚ

Zdroj: Lukáš Trepáč

Reklama

Ministri dopravy členských krajín Európskej únie (EÚ) 18. júna diskutujú o jazde ťažších elektrických kamiónov, aj o podpore železničnej dopravy. Odborníci z fachu sa zhodujú: Kombinovaná doprava je budúcnosť, železnica musí byť viac sexi, a vláda musí zriadiť fond dopravnej infraštruktúry!

Na našich cestách by mali začať jazdiť elektrické kamióny. Prvotný úmysel je dobrý a znie to síce „eko sexi“, no má to však viacero zádrheľov. Keďže lítiové batérie sú ťažké, EÚ navrhuje zvýšiť maximálnu nosnosť kamiónov v záujme zachovania existujúceho objemu toarov. V praxi to znamená, že kamión bude na ceste ťažší, ale odvezie rovnaké množstvo tovaru ako aj dieslový.

Naviac kamiónová lobby v EÚ presadzuje, aby zvýšené hmotnostné limity platili aj pre dieslové ťahače, čo však nie je v súlade s politikou EÚ o dekarbonizácii nákladnej dopravy a prispelo by to k ešte väčšiemu ničeniu ciest. Odborníci na dopravu sa zhodujú: „dostať ťažký tovar z kamiónov na železnicu“.

Problém je oveľa komplexnejší ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ťažšie kamióny viac ničia naše cesty a vedú k väčším nákladom na ich údržbu. Taktiež dochádza k ničeniu mostov. Kamióny zvyšujú CO2 o 6,5 milióna ton ročne. Zvýšené hmotnostné limity pre kamióny by mohli viesť až k 20 % presunu nákladu zo železnice na cestu, čím by sa zvýšilo znečistenie a preťaženie ciest.

Zatiaľ čo počet kamiónov na cestách narastá, železnice na Slovensku stagnujú. Dlhodobo zanedbávané investície do modernizácie železníc ovplyvňuje nízku efektivitu železničnej dopravy. Podpora železnice je aj jedno z riešení nedostatku pracovnej sily v doprave, pretože jeden človek, v tomto prípade rušňovodič, vezie so sebou náklad z 50 kamiónov. Čiže v tomto prípade hovoríme aj o šetrení nákladov za personál, keďže jeden rušňovodič nahradí 50 šoférov kamiónov,“ povedal nedávno na tlačovej konferencii prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) Ján Biznár, ktorý dlhodobo kritizuje stav železníc na Slovensku.

Asociácia priemyselnách zväzov a dopravy (APZD) kritizuje zvýšené hmotnostné limity pre dieselové kamióny, pretože ťažkými kamiónmi najviac trpia cesty a hrozí, že to neunesú ani mosty, ktoré tiež nie sú v úplne ideálnom stave, a ťažké kamióny by ich poškodzovali ešte viac.  APZD vidí budúcnosť v prepojení železnice a cesty, teda v kombinovanej doprave.  Preprava po železnici je zelenšia a cenovo dostupnejšia ako kamiónová doprava. V priemysle však musia dodávky tovarov prebiehať rýchlo, žiaľ zlý stav koľají na Slovensku využívanie kombinovanej dopravy komplikuje,“ objasňuje Andrej Lasz, generálny sekretár APZD.

Odborníci z APZD, AROS-u a Zväzu logistiky a zasielateľstva (ZLZ SR) apelujú na ministerstvo dopravy, aby po vzore okolitých krajín zriadilo fond dopravnej infraštruktúry. Fond by okrem iného umožnil dlhodobé plánovanie investícii do cestnej aj železničnej infraštruktúry, napríklad pri výstavby nových diaľníc, ale aj pri modernizácii železníc, či mostov. Fond navrhujú plniť z Bruselských peňazí, teda z eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu. Žiadame dodržiavať schválenú Koncepciu rozvoja intermodálnej dopravy SR do roku 2030 a vyzývame vládu SR s Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky, aby urýchlene spustili výzvy na podporu presunu kamiónov z ciest na železnice, znie z ich spoločného stanoviska.

Návrh smernice môže mať zásadný vplyv na dopravcov vykonávajúcich nákladnú dopravu. Rokovania o smernici prebiehajú a v tejto chvíli nevieme ako bude vyzerať jej finálne znenie,“ odkazuje ministerstvo dopravy asociácii.

Podiel železničnej dopravy na nákladnej doprave neustále klesá. Kým v roku 2005 bol 18,5 %, predminulý rok klesol na 16,7 %, a pritom železničná doprava je výrazne energeticky efektívnejšia. Tona tovaru prepravovaného tovaru po železnici si vyžaduje len desatinu energie v porovnaní s cestnou dopravou. Lepšiemu prepojeniu z ciest na železnice by pomohla hlavne masívna modernizácia koľajníc, ktorých stav je zastaraný.