5 vecí, ktoré môžu pokaziť dovolenku aj vám! Právnik radí: Najdôležitejšie je dodržať PÁR ZÁSAD
9. 6. 2024, 7:00 (aktualizované: 9. 6. 2024, 14:42)
Pri plánovaní dovolenky sa nestačí pozerať len na cenu. Aj keď sa spoliehate na to, že cestovná kancelária za vás všetko vybaví, váš pobyt sa môže ľahko zmeniť na nočnú moru. Aké problémy trápia dovolenkárov najčastejšie?
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Zdroj: archiv
Zdroj: archiv
Galéria k článku
Zarezervovať si zájazd, prepraviť sa do destinácie, užiť si dovolenku a šťastlivo sa vrátiť domov. Nie vždy ide všetko podľa tohto ideálneho scenára. Cestujúcich trápia v zahraničí rozličné problémy, ktoré následne riešia doma skrz poisťovne a právnikov.
Pomerne časté sú v advokátskych kanceláriách sťažnosti týkajúce sa kvality ubytovania a stravovania, prípady, keď poskytnutá služba nezodpovedá katalógom, a meškania letov. „Ďalej prípady, keď zákazník uhradil zálohu či celú cenu a zájazd sa neuskutočnil alebo sa neuskutočnil v dohodnutom rozsahu, prípadne zákazník vycestoval na dovolenku, ale z dôvodu úpadku nebol po skončení pobytu zabezpečený jeho návrat,“ menuje Dominika Lidayová Bašaryová z advokátskej kancelárie AKMV.
„Najbežnejším problémom, ktorý riešime, je zmena hotela po príchode do destinácie. Ide o situáciu, keď si cestujúci vyberie, zazmluvní a zaplatí hotel a po príchode do destinácie je preložený do iného hotela s odôvodnením, že došlo k preobsadeniu a jeho hotel nie je voľný. Tento postup je v rozpore so zákonom a predstavuje chybu zájazdu so zľavou 10 – 25 % podľa tzv. frankfurtskej tabuľky v závislosti od kvality a vybavenia náhradného ubytovania,“ dodáva právnik a garant projektu zkazenadovolena.cz Jakub Keresteši, ktorý je zároveň ombudsmanom portálu Blesk.
Anketa
Riešili ste niektorý z týchto problémov na dovolenke už aj vy?
- Zatiaľ nikdy 64%
- Bohužiaľ áno, ale dopadlo to úspešne 21%
- Áno, ale neúspešne14%
Hlasovanie bolo ukončené
Keresteši často rieši sťažnosti aj na absenciu sľúbených prvkov (akvapark, bazény pre deti atď.) a v poslednom čase na hluk spojený s rekonštrukciou hotelov alebo iné závažné nedostatky, za ktoré tiež zodpovedá CK a sú dôvodom na zľavu. „Nešťastím je aj podpísanie zmluvy o zájazde, vyinkasovanie ceny od CK a následné zrušenie s odvolaním sa na to, že zájazd je vypredaný. CK je potom povinná vrátiť peniaze do 14 dní, čím si vlastne bezúročne požičiava od klientov, ktorí často nemajú ďalšie prostriedky na zaplatenie náhradného zájazdu,“ dopĺňa právnik.
KDE BY STE SI URČITE NEMALI KUPOVAŤ ZÁJAZD? ADVOKÁTKA NEODPORÚČA JEDN MIESTO. Čítajte na ďalšej strane »»»
Najvyššie riziko vníma advokátka Lidayová Bašaryová pri ponukách na sociálnych sieťach. „Zákazníci sa niekedy nedostatočne oboznámia s informáciami, prípadne sa dajú nalákať na ponuky subjektov, ktoré nemajú oprávnenie na poskytovanie služieb v cestovnom ruchu. Často ide napríklad o ponuky na sociálnych sieťach, z ktorých ani nie je jasné, aký subjekt zájazd ponúka, podozrenie by mala vzbudiť aj netrhovo nízka cena,“ upozorňuje.
V prípade záujmu o kúpu dovolenky odporúča preto preveriť, či má daný subjekt oprávnenie. Zoznam cestovných kancelárií je vedený na webe Slovenskej obchodnej inšpekcie. „Ďalej odporúčame vopred preveriť, či má CK povereného zástupcu, na ktorého sa môže cestujúci v ťažkostiach v priebehu celého zájazdu obrátiť so žiadosťou o pomoc alebo s reklamáciou. Zákazník môže CK požiadať, aby mu preukázala, že má uzatvorenú zmluvu zabezpečujúcu ochranu pre prípad úpadku,“ dodáva advokátka.
Vždy si tiež dôkladne prečítajte zmluvu. „Uložte si ponuku (napr. stránku s daným hotelom, pretože sa často stáva, že po sťažnosti zákazníka niektoré CK zmenia ponuku a potom sa zle dokazuje, čo tam bolo) a najmä podmienky storna. Slovensko má neoceniteľnú výhodu, že CK je povinná poskytnúť služby, „ktoré cestujúci vzhľadom na ponuku a zvyklosti odôvodnene očakával“. A ak sa už vyskytne chyba v zájazde, zabezpečte si dostatok dôkazov, fotografií, videí, svedectiev iných osôb,“ radí Keresteši.