Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

VW Bratislava oslavuje 25 ročné výročie!

Fabrika VW Bratislava

Zdroj: VW Bratislava

Reklama

Biely Volkswagen Passat Variant tretej generácie bol prvý automobil, ktorý Volkswagen v Bratislave vyrobil. Vlastne to bol začiatok cesty slovenského automobilového priemyslu na vrchol, a to dokonca v celosvetovom meradle.

Dnes je Slovenská republika pojmom v automobilovom priemysle. Vyrábame najkvalitnejšie automobily sveta a vo výrobných halách zbiehajú z výrobných pásov aj modely Porsche Cayenne. Hoci sa tým spomínaná automobilka nechváli, SUV nemeckého prémiového výrobcu sa okrem kolies, motora a nasadenia dvier na karosériu vyrába tu u nás v Bratislave. A nemôžem si odpustiť poznámku, že práve tento nenápadný fakt svedčí o kvalite slovenskej pracovnej sily. Výrobný pliešok s nápisom Made in Germany je v danom prípade tak trocha slovenský, možno by nebolo od veci dopísať to na jeho druhú stranu. To je však vedľajšie, oveľa dôležitejší je fakt, že bratislavský závod možno považovať za základný kameň úspechu slovenského automobilového priemyslu.

Fabrika VW Bratislava

Zdroj: VW Bratislava

Fabrika VW Bratislava

Na začiatku stáli Bratislavské automobilové závody

Musíme sa vrátiť do roku 1974, keď vznikli Bratislavské automobilové závody, kde sa vyrábali modely Škoda Garde a Rapid, ktoré reprezentovali športové automobily socialistického života. Osemdesiat percent akcií podniku BAZ kúpila v roku 1991 spoločnosť Volkswagen po dohode so slovenskou vládou. A o osem rokov neskôr dokúpila zvyšných dvadsať percent akcií, aby mohla naplno rozvinúť svoje aktivity tentoraz už pod označením Volkswagen Slovakia, ktorý sa stal stopercentnou dcérou materského Volkswagenu A. G.

Začiatkom deväťdesiatych rokov, teda tesne po páde komunizmu, to bola najväčšia a najvýznamnejšia investícia nielen v bratislavskom regióne, ale aj v celoslovenskom. Miera investícií do tohto regiónu dosiahla do roku 2012 vyše dve miliardy eur. To naznačuje význam slovenskej fabriky pre koncern Volkswagen, ktorý okrem spomínanej fabriky vlastní aj fabriku na výrobu komponentov a prevodoviek v Martine. Koncern Volkswagen zamestnáva na Slovensku približne osemtisícštyristo ľudí a celková produkcia výrobného závodu v Bratislave je dvestodesaťtisíc automobilov ročne. Táto produkcia zahŕňa päť rôznych značiek a šesť modelov, z ktorých tri patria do najvyššej cenovej kategórie a vyrábajú sa jedine u nás pre celý svet. Inými slovami, je jedno, na ktorom z kontinentov uvidíte Volkswagen Touareg, Audi Q7 či Porsche Cayenne, vedzte, že bol vyrobený v Bratislave na Slovensku.

Zdroj: VW Bratislava

Fabrika VW Bratislava

Volkswagen si nevybral Bratislavu náhodou

Môžeme hovoriť o šťastí, napokon, začiatkom deväťdesiatych rokov sa hovorilo aj o Renaulte ako o potenciálnom investorovi, takže voľba nemeckej automobilky sa ukázala ako strategicky najlepšie riešenie. Najmä s ohľadom na fakt, že sa tu postupne rozbehla výroba technicky najnáročnejších modelov. Bratislava bodovala nielen strategicky najvýhodnejšou polohou v blízkosti hraníc s Rakúskom, ale aj historickou tradíciou mechanického inžinierstva aj odbornosti výrobných pracovníkov. Môžeme byť náležite hrdí na to, že máme na svojom trhu kvalifikovaných a najmä univerzálnych pracovníkov, veď kolísanie výroby v časoch krízy bolo minimálne najmä v porovnaní s ostatnými výrobnými závodmi v Európe.

Napriek tomu sa však výroba v Bratislave rozbiehala opatrne. Začiatok sprevádzal dnes už možno komický počet vyrobených automobilov. Z pásov zbehlo denne pätnásť kusov Volkswagenu Passat Variant. Miera automatizácie závodu bola nízka, bol teda ideálny na výrobu špeciálnych objednávok či technicky náročnejších verzií. Preto sa u nás udomácnila výroba modelov s pohonom všetkých štyroch kolies a finalizovali sa tu modely Syncro, prípadne špeciálne objednávky, ktoré smerovali najčastejšie do Švajčiarska, kde si aj zákazník Volkswagenu Golf žiada väčšiu individualizáciu svojho auta.

Výroba nabiehala postupne

Model Passat nahradil najpredávanejší Volkswagen všetkých čias, model VW Golf tretej generácie, onedlho pribudla aj hala na výrobu prevodoviek. Naša fabrika vtedy vyrábala celkovo tri typy prevodoviek pre modely Passat a Golf. Po výmene generácií v roku 1998, keď tretiu nahradila štvrtá, prekročila hranica výroby stotisíc kusov. A to sedem rokov od prevzatia fabriky v Bratislave. Mimochodom, opäť sa vrátim k údaju o ročnej produkcii, dnes na prekonanie tejto hranice potrebuje náš závod menej ako šesť mesiacov!

Prudší nárast výroby nastal v roku 1999, keď sa v našej fabrike začal produkovať Volkswagen Polo 6N, neskôr sa v Bratislave vyrábala nasledujúca generácia s označením 9N. Celkový počet vyrobených Volkswagenov Polo prekročil v roku 1999 hranicu sedemstosedemdesiatsedemtisíc vyrobených kusov, čím sa stalo Polo najvyrábanejším automobilom nielen v histórii VW Slovakia, ale aj v histórii slovenského automobilového priemyslu. V roku 2000 sa výroba prevodoviek presunula do Martina, kde na začiatku pracovalo tristo zamestnancov.

Nastupuje doba SUV

Na prelome tisícročí sa už otvorene špekulovalo o výrobe veľkého modelu SUV, ktorým Volkswagen vstúpil na pole prémiových vozidiel s cenou, ktorá bola dovtedy pre Volkswagen nemožná. A opäť sa otvorene diskutovalo aj o výrobnom závode. Dovtedy bola výroba technicky náročného modelu mimo územia Nemecka prakticky nepredstaviteľná. Rozhodnutie však napokon padlo na výrobný závod v Bratislave. Bola to zároveň najväčšia investícia koncernu Volkswagen do bratislavského závodu. Pribudla nová výrobná hala, s rozlohou stodvadsaťtisíc štvorcových metrov najväčšia na svete, a objavila sa aj unikátna lanovka slúžiaca na prepravu vozidiel z výrobnej linky na testovaciu dráhu. Fabrika sa rozrástla na plochu takmer dvoch miliónov štvorcových metrov, čo je stošesťdesiat futbalových ihrísk. Volkswagen Touareg sa stal napokon aj milióntym vozidlom vyrobeným v Bratislave a rovnako aj jedenapolmilióntym vozidlom. Prakticky od začiatku sa u nás vyrábali aj modely Porsche Cayenne, fabrika ich však nemôže vzhľadom na finálnu montáž zaradiť do štatistiky vyrobených vozidiel na Slovensku, preto je jediným oficiálnym prírastkom do rodiny SUV model Audi Q7, ktorý pribudol do portfólia automobilky v roku 2005.

Úspešný príbeh výroby SUV pokračuje výrobou druhej generácie modelov VW Touareg a Porsche Cayenne. Neutíchajúci záujem o autá typu SUV dokumentuje aj Audi Q7, ktoré v roku 2010 dostalo poradové číslo jeden milión. Toľko modelov SUV sa vyrobilo, prirodzene, najúspešnejším je Volkswagen Touareg, ktorý začiatkom decembra 2010 dosiahol produkciu päťstotisíc kusov. Mimochodom, je to v čase, keď závod Volkswagen Slovakia už prekročil hranicu produkcie dva a pol milióna kusov automobilov, čím si upevnil pozíciu najväčšej slovenskej automobilky.

Nová generácia modelov prichádza

New small family je označenie posledného modelu, ktorý pribudol do portfólia Volkswagenu Slovakia. Malý mestský automobil stavia na filozofii Volkswagenu, čo znamená, že kompromisy sa v oblasti kvality nerobia. Model NSF sú v podstate trojičky, takže si ich môžete kúpiť podľa svojich osobných preferencií ako Volkswagen Up, Škodu Citigo, prípadne SEAT Mii. Na ostatnom autosalóne vo Frankfurte sa predstavila aj elektrická verzia, ktorá sa bude takisto vyrábať u nás v Bratislave. Čo znamená, že úspešný príbeh bude Volkswagen Slovakia písať aj naďalej...

Bentley a Lamborghini tiež

Ďalšie z modelov, na ktorých sa bude bratislavský závod podieľať sú Bentley a Lamborghini. Hoci opäť pôjde iba o čiastočnú montáž, podobne ako v prípade Porsche Cayenne. Pre Bentley Bentayga sa bude v bratislavskom závode pripravovať karoséria, miera výroby pre Lamborghini Urus ešte nebola stanovená. Opäť by sa jednalo o výrobu karosérie, prípadne niektorých dielov. Náša fabrika má totiž v rámci koncernu jedinečné postavenie vzhľadom na know how v oblasti výroby veľkých SUV.

Vyberáme pre vás niečo PLUS