Recept na úspech v automobilovom priemysle je jednoduchý. Musíš mať v ponuke SUV. Bodka. A ak to funguje u Dacie, bude to fungovať aj v prípade, že na maske chladiča je Jaguar. Najnovšie SUV v ponuke Jaguaru, F-Pace sme podrobili testu so základným naftovým motorom 2,0d a s pohonom všetkých štyroch kolies.

Zdroj: autor

Zdroj: autor

Zdroj: autor
Galéria k článku
Angličania označujú tento model za športové SUV a v skutočnosti ani neklamú. V danej kategórii totiž ako jediný ponúkajú aj verziu s pohonom zedných kolies a s manuálnou prevodovkou. A to treba oceniť, lebo absolútna väčšina majiteľov tejto kategórie áut takúto kombináciu nekúpi nikdy. Na druhej strane je k dispozícii a vďaka nej si môže aj fanúšik nakonfigurovať auto podľa vlastných predstáv. A získať tak nielen zábavu, ale aj nízku priemernú spotrebu.
Kombinácia spokojnosti
Na druhej strane je kombinácia diesel-automat-štvrokolka v kategórii prémiových SUV povinnou jazdou. Otvorená ostáva väčšinou otázka vybavenia a voľby prevedenia interiéru. A musíme povedať, že nám sa kombinácia bordového exteriéru s červeným koženým čalúnením mimoriadne páčila. Navyše nám zastupitelia prezradili, že extrovertné farebné kombinácie sa vynikajúco predávajú najmä na východe Slovenska. A to je dobrá správa, lebo sa konečne vymaníme z kolobehu šedo-čierno-bielej hegemónie moderných automobilov.
Gény sa nezaprú
Podržte plyn aj v zákrute a budete veľmi príjemne prekvapení. Istotou podvozka, aj agilitou. Pri nájazde do zákruty má F-Pace tendenciu k pretáčavému šmyku a to je niečo, čo si žiaden konkurent nedovolí. Briti nie sú bigotne orientovaní na bezpečné jazdné vlastnosti a vedia, že niektorí šoféri si radi aj rýchlo zajazdia bez ohľadu na to, v akom aute sedia. Jaguar F-Pace dokáže vodiča odmeniť, dokáže mu sprostredkovať radosť z jazdy. A v neposlednom rade umožní aj deaktivovať stabilizačný systém a užiť si napríklad zasnežené parkovisku, prípadne cestu, ak to s volantom skutočne viete. Opäť pripisujeme dobré body pre Jaguar F-Pace.
A nemyslite si, že za takéto jazdné vlastnosti zaplatíte vysokú daň v podobe tvrdého podvozka, mýlite sa. Jaguar vedel odjakživa kombinovať športové jazdné vlastnosti s komfortným podvozkom. F-Pace nie je výnimka, hoci ku komfortu výrazne prispeli aj „balónové“ pneumatiky. Ale výsledné jazdné vlastnosti si zaslúžia pochvalu.
Motor dobrý, ale...
Je to len dvojliter a má „iba“ 180 koní. Naoko je to dosť a F-Pace má výhodu aj v tom, že je v podstate ľahký vďaka využitiu hliníkových komponentov. Celkovo váži F-Pace s týmto motorom presne 1 880 kilogramov, čo je menej ako má napríklad Porsche Macan, no aj napriek tomu nedostane označenie ľahký. Kombinácia dvojlitra s pohonom všetkých štyroch kolies sa prejaví mierne ťažším rozjazdom auta a vyššou hladinou zvuku motora, ktorý za volantom počujete. Subjektívne to pôsobí ťažkopádne, hoci dynamika auta je veľmi dobrá.
Z 0 na 100 km zrýchlite za 8,7 sekundy, maximálna rýchlosť je 208 km/h a to nie sú údaje, a ktorými by ste boli nespokojní. A spokojní budete aj s priemernou spotrebou. Na konci týždňa sa nám zobrazila priemerná spotreba 7,5 l/100 kilometrov, čo je prijateľná hodnota, reálne však z nádrže ubúdalo o jeden liter viac. Osobne sme presvedčení, že väčší, šesťvalcový motor by mal identickú spotrebu, pri predsalen lepšej dynamike.
Ideálny formát
Z hľadiska rozmerov je F-Pace kdesi medzi Macanom a Cayennom, takže ho vlastne neviete prirovnať k žiadnej konkurencii. Inými slovami, BMW X4, či Mercedes-Benz triedy GLC pôsobia menšie, hoci cenovo je s nimi F-Pace porovnateľný. A to je jeho výhoda. Vnútri je dostatok miesta pre štandardnú štvorčlennú rodinu a batožinový priestor s objemom 650 litrov je niečo, čo ocení väčšina vodičov-rodičov.
Art deco
Briti sa pohrali aj s detailami. Páčky pod volantom sú eloxované na červeno, prešívanie palubnej dosky aj volatu využíva červenú niť a kožené čalúnenie sedadiel je svojou farbou oživí interiér. Popri týchto atribútoch nechápeme niektoré mierne archaické detaily. Ovládanie výšky sedadiel používala aj Ford Puma, rovnako ako aj páčky pochádzajú ešte z čias spolupráce s Fordom. Našťastie, tieto prvky nie sú až tak na očiach, aby ich vodič príliš vnímal. To, čo určite vníma je umiestnenie ovládanie okien. Na vrchu obloženia dvier nepôsobí tak celkom esteticky. Navyše tam, kde bežne hľadáte ovládače okien sa nachádzajú zámky dvier. Takže spočiatku si top budete mýliť. Napokon však práve takéto maličkosti definujú britské autá a vy okamžite viete že máte iné auto ako ostatní.
Pre koho?
Ůprimne, výrobcovia by radi videli klientov nakladať surfové dosky, wakeboardy do interiéru, prípadne horský výstroj, alebo aspoň snowboard. Pravdou je však fakt, že sú to bežné rodinné autá, ktoré slúžia na prepravu rodiny, reprezentáciu majiteľa a občasný výjazd za hranice všedné dňa. Práve preto oceňujeme, že Jaguar dbá na svoje kľúčové hodnoty a F-Pace obdaril jazdnými vlastnoťami, ktoré potešia v zákrutách. A na to aby sa to prejavilo naplno je vhodný predsalen silnejší agregát...
Jaguar F-Pace 2,0d AWD
Technické parametre
Motor: 1 999 cm3
Max.výkon 132 kW/180 koní pri 4 000 ot./min
Max. krút. moment: 430 Nm pri 1 500 ot./min.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Max. rýchlosť: 208 km/h
Priem spotreba: 8,6 l/100 km
Cena základ/testovaná verzia: 46 066/54 794 eur
+plusy
vynikajúci podvozok, originalita, variabilita
-mínusy
slabší motor má vyššiu spotrebu