TEST: Citroën Berlingo Multispace – naozaj multifunkčné auto
29. 10. 2017, 10:00 (aktualizované: 21. 7. 2018, 18:25)

Zdroj: Martin Domček
Citroën Berlingo môže byť mimoriadne zaujímavou voľbou pre rodinu, aj keď tak na prvý pohľad nevyzerá

Zdroj: Martin Domček

Zdroj: Martin Domček
Zdroj: Martin Domček
Galéria k článku
Čo to je?
Aj keď Berlingo na prvý pohľad vyzerá úžitkovo, v skutočnosti je zariadené mimoriadne prakticky - najmä pre rodiny, ktoré rady a často cestujú. A v čom tá praktickosť spočíva? Napríklad v tom, že v druhom rade máte tri samostatné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadiel - to značí, že si interiér môžete dokonale prispôsobiť. Batožinový priestor (s objemom po kryt 675 litrov a 1 350 po strechu) pritom od kabíny môžete pre väčšiu bezpečnosť oddeliť sieťou.

Zdroj: Martin Domček
Posuvné dvere: Sú praktické a uľahčujú nastupovanie a vystupovanie v stiesnenejších priestoroch.
Ako to jazdí?
S benzínovým Berlingom Multispace sme absolvovali približne dve tisícky kilometrov po cestách najrôznejšej kvality. Na test sme získali benzínovú verziu VTi 120, pričom číslo v jej názve označuje výkon v koňoch. Pri preberaní autá sme sa trochu báli reálnej spotreby, napokon nás v tomto smere auto príjemne prekvapilo.
Zdroj: Matej Jankovič
Vpredu zaujme najmä ostro lomená stredová konzola, v jej spodnej časti je radiaca páka.
A aká je atmosférická benzínová 1,6-ka, ktorú sme mali pod kapotou? Tá má výkon už spomenutých 120 koní, čo je 88 kW a spojená bola s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Maximálny krútiaci moment tohto motoru 160 Nm je dostupný až nad hranicou 4 200 otáčok, čo značí, že v „pracovných otáčkach“ niekde medzi 2000 až 2500 otáčkami je pomerne lenivý, takže pri predbiehaní treba výraznejšie podradiť, respektíve stúpnuť na plyn. Autu by podľa nás celkom prospela šesťstupňová prevodovka.
Na druhú stranu - po prejazdení vyše dvetisíc kilometrov, z ktorých približne polovicu tvorili diaľnice (po nich sme zväčša jazdili „tempovatých“ 120 km/h) a zvyšok hlavne okresky sme pri štvorčlennom obsadení dosiahli priemernú spotrebu len tesne nad sedemlitrovou hranicou, v meste sme však jazdili málo. Radiaca páka má dlhé dráhy, no radí pomerne presne.
Čo je na tom zaujímavé?
Ocenili sme samostatne výklopné okno na zadných dverách. Na prvý pohľad drobnosť, pokiaľ však zastavíte na odpočívadlách, nemusíte otvárať celý kufor, čo je nielen komfortnejšie, ale aj bezpečnejšie. Bočné dvere sú posuvné, čo zjednodušuje vystupovanie v stiesnenejších priestoroch.
V interiéri sú na zadnej strane predných sedadiel pripevnené výklopné stolíky, ktoré môžu využiť cestujúci vzadu. Ak chcú väčšie súkromie, možno na zadných oknách mechanicky stiahnuť roletky.
Zdroj: Matej Jankovič
Výklopné okno: Tento drobný detail považujeme za naozaj praktický, počas dvojtýždňového testu sme ho niekoľkokrát veľmi ocenili.
Vo výbave auta nechýbala ani dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, svetelný a dažďový senzor, parkovacie senzory, bluetooth, strešné lyžiny a prídavné vnútorné spätné zrkadielko, ktorým môžete kontrolovať deti, sediace vzadu.
Čo sa nepodarilo?
Autu by prospela 6-stupňová prevodovka – nielen kvôli dynamike, ale aj pre zníženie hlučnosti a taktiež systém Grip Control by aj pre najvyššiu výbavu nemusel byť príplatkový aj pre najvyššiu výbavu.
Aj keď chválime modularitu auta, akosi sa zabudlo na bežné odkladacie priestory – v podstate ani nemáte kam odložiť mobil - a taktiež by pri vystupovaní modli madlá na držanie.
Zdroj: Matej Jankovič
Vzadu: Cestujúci majú k dispozícii tri samostatné sedadlá, stolíky a na oknách mechanicky ovládané roletky.
A do tretice: v cenníku nájdete jednu zaujímavú položku - pohon všetkých kolies 4x4 Dangel (pre motor 1.6 BlueHDi 100k). Viete čoo stojí? Bez stovky rovných 9-tisíc eur...
Záver
Cestovný komfort je slušný - najmä ak máte auto naložené, čím zabránite odskakovaniu zadnej časti na nerovnostiach. Pokiaľ motor príliš nevytáčate, je tichý, takže ani k akustickému komfortu nemáme vážnejšiu výhradu. Cestujúci vzadu majú k dispozícii v každom smere naozaj veľkorysý priestor.
Podvozok je naladený neutrálne, no v zákrutách samozrejme cítiť vyššie ťažisko, dané nielen tvarom karosérie, ale aj vyššou svetlou výškou. Na druhú stranu - s Berlingom pretekať určite nikto nebude - a to ani v tom „našom“ v top výbave, označenej XTR.
Verdikt: Berlingo Multispace je typické auto triedy „dva v jednom“. Navonok úžitkové, vo vnútri však prekvapivo priestranné, praktické a variabilné. Na dlhé cesty by sme volili skôr dieslový agregát so 6-stupňovým manuálom, pokiaľ s ním však jazdíte bežne aj na kratšie vzdialenosti, nie je ani testovaný motor zlá voľba. Pokiaľ príliš netlačíte na plyn, nemusíte sa báť ani vysokej spotreby, extra dynamiku však nečakajte.
Technické údaje testovaného auta:
Motor
Palivo
benzín
Valce
4
Zdvihový objem (cm3)
1 598
Prevodovka
päťstupňová manuálna
Poháňaná náprava
predná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k) pri ot./min
88 / 120 pri 6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot./min
160 pri 4250
Maximálna rýchlosť (km/h)
177
Akcelerácia z 0 na 100 km/h (s)
11,4
Spotreba
mesto / mimo / komb. (l/100km)
8,3 / 5,4 / 6,5
Rozmery
Dĺžka / šírka / výška // rázvor (mm)
4380/1857/1801//2728
Batožinový priestor (l):
675
Objem palivovej nádrže (l):
60
Prevádzková hmotnosť (kg)
1 550
Ceny
Cena základného modelu s DPH (€)
12 490
Základná cena testovanej verzie (€)
14 290