Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Test: Citroën Berlingo Multispace je rodinná dodávka par excellence

Silnou stránkou Berlinga je najmä veľký vnútorný priestor a modulárny interiér.

Zdroj: Tony Štefunko

Reklama

Vyskúšali sme Berlingo v rodinnom prevedení so 100-koňovým dieslom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou

Čo to je

Ak v nadpise tvrdíme, že Berlingo je rodinnou dodávkou par excellence, neznamená to, že od neho môžete čakať komfort Mercedesu triedy S a úžitkové vlastnosti Crafteru. Je to len veľmi dobre vyvážený kompromis medzi osobným autom a dodávkou. A tak naň – a na podobné autá - treba pozerať.

Prienik dvoch tried totiž značí, že poriadne nezapadne ani do jednej. Niečo má vždy navyše, no niečo mu zároveň chýba. Na dodávku má priveľa luxusných „zbytočností“, limitujúcich jeho úžitkové vlastnosti, no zároveň postráda sexappeal a komfort moderných crossoverov a menších SUV. Namiesto neho však ponúka oveľa väčšiu flexibilitu a variabilnosť.

Ako to jazdí

Jazdí to presne ako kompromis medzi osobným autom a dodávkou. Je to oveľa pohodlnejšie, než väčšina úžitkových áut, no jazdný a cestovný komfort štandardného osobáku vám Berlingo neposkytne, taktiež interiér je jednoduchší.

Buďme konkrétni: Pod kapotou sme mali silnejší diesel BlueHDi 100 (číslo značí výkon v koňoch), doplnený 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Absenciu šestky bolo trochu cítiť (a počuť) pri rýchlosti na hranici diaľničného limitu, ale v podstate ju auto nepotrebuje. Počas týždňového testu sme jazdili prevažne bez nákladu, no s dvojčlennou posádkou, cesty boli rovnomerne rozdelené medzi mesto, okresky a diaľnice. Skončili sme v kombinovanom režime s priemernou spotrebou pohybujúcou sa okolo 5,5-litrovej hranice.

Podvozok je naladený skôr mäkšie, čo značí, že Berlingo nie je stavané na nejaké ostrejšie prejazdy zákrut, taktiež treba rátať s tým, že je o niečo citlivejšie na bočný vietor a taktiež na prejazdy priečnych nerovností.

Pri bežnej jazde je však nad očakávanie pohodlné a aj relatívne tiché, hluk na diaľnic je skôr aerodynamický, než od motoru. Riadenie by mohlo byť o niečo menej preposilované a radenie možno o niečo presnejšie. Ale to sú v podstate marginálne výhrady, celkovo možno povedať, že na šoférovanie Berlinga si zvyknete rýchlo, celkový prejav má určite bližšie k „civilnému“ autu, než k dodávke a určite poteší aj zvýšený posed a dobrý rozhľad.

Čo je na tom zaujímavé?

Predovšetkým obrovský vnútorný priestor a modularita. V aute máte vzadu tri samostatné vyberateľné a sklápateľné sedadlá (na prianie môže byť aj 7-miestne) a množstvo rozličných odkladacích priestorov – vrátane systému, ktorý umožňuje využiť dokonca aj priestor pod strechou.

Samozrejmosťou je posuvný box na koľajniciach medzi prednými sedadlami a vzadu môžete mať aj výklopné okno.

Rozhodnúť sa treba, či chcete vzadu výklopné alebo krídlové dvere, jazdili sme s oboma variantmi, pre „rodinné“ Berlingo sa nám zdajú praktickejšie tie krídlové. Aj preto, že manipulácia s masívnymi výklopnými môže byť najmä pre niektoré ženy dosť fyzicky náročná.

Vo výbave môžete mať aj dvojzónovú klimatizáciu, parkovaciu kameru, systém pre automatické núdzové brzdenie a k dispozícii je aj paket pre horšie cesty, v rámci ktorého má auto aj lepšiu svetlú výšku.

Čo sa nepodarilo

Príplatkový pohon 4x4 za 8 900 eur pôsobí trochu ako vtip. Aj keď sme ocenili množstvo odkladacích priestorov, akosi sa pozabudlo na mobily.

Tie s väčším displejom vložíte iba do stredového úložného boxu, ktorý je však tak hlboký, že do neho musíte vsunúť ruku po lakeť, aby ste ho vytiahli. A do tretice – vadilo nám už spomenuté fyzicky namáhavejšie otváranie zadných výklopných dverí.

Verdikt

Nám sa Berlingo Multispace páči. Získavate v ňom totiž dve autá v jednom a viete si ho do veľkej miery nakonfigurovať podľa vlastných predstáv.

Odveziete v ňom prakticky čokoľvek a pritom má veľmi slušné jazdné vlastnosti, šofér sa z hľadiska posedu cíti za volantom, ako keby sedel v SUV.

Motor

Palivo

nafta

Valce

4

Zdvihový objem (cm3)

1 560

Prevodovka

päťstupňová manuálna

Poháňaná náprava

predná

Výkon

Najvyšší výkon (kW/k) pri ot./min

73 / 100 pri 3750

Krútiaci moment (Nm) pri ot./min

254 pri 1750

Maximálna rýchlosť (km/h)

166

Akcelerácia z 0 na 100 km/h (s)

12,4

Spotreba

mesto / mimo / komb. (l/100km)

5,1 / 3,9 / 4,4

Rozmery

Dĺžka / šírka / výška // rázvor (mm)

4380/1857/1801//2728

Batožinový priestor (l):

675

Objem palivovej nádrže (l):

53

Prevádzková hmotnosť (kg)

1 585

Ceny

Cena základného modelu s DPH (€)

12 490

Základná cena testovanej verzie (€)

15 690

Vyberáme pre vás niečo PLUS