Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Test BMW X5 40e: Bez nabíjania to nemá význam!

Reklama

Obrovské SUV, ktoré kombinuje výhody predimenzovaného rodinného auta so spotrebou mopedu? Bohužiaľ realita je oveľa prozaickejšia.

Kombinácia elektromotora so spaľovacím motorom je známa v modernom automobilovom svete vďaka Toyote Prius už niekoľko rokov. K tejto hybridnej alternatíve v posledných rokoch pribúdajú takzvané plug-in hybridy, ktoré kombinujú elektromobil s určitým dojazdom s klasickým spaľovacím motorom. Filozofia kombinácie bezemisného dojazdu a spaľovacieho motora by mala odbremeniť motoristov najmä od strachu z dojazdu a zároveň umožniť v mestách jazdiť pokiaľ možno, čo najekologickejšie. Kombinovaná spotreba by v tomto prípade mala činiť zázračných 3,3 litra na 100 km, pričom si môžete užívať komfort luxusného SUV. A to naftovú verzie 25d, 30d a 40d doslova deklasuje. Aspoň na papieri.

Dynamika

Nebude chýbať. Kombinovaný výkon štvorvalcového benzínového motora je 230 kW/313 koní a maximálny krútiaci moment 450 Nm. A to sú identické hodnoty aké ponúka naftová verzia 40d. To autu zaručuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 210 km/h. Samozrejme, údaj o akcelerácii platí iba v prípade, že máte batérie nabité a elektromotor dokáže podporiť svojím výkonom 83 kW/113 koní a krútiacim momentom 250 Nm spaľovací motor. Ak nie, benzínový motor musí utiahnuť vyše 2,3 tonové auto, takže sa spotreba dostane na hranicu 10 litrov benzínu na 100 kilometrov. A to sa dá dosiahnuť aj bez hybridnej technológie.

Dojazd

Kľúčovým momentom pre priblíženia sa k oficiálnym údajom je teda sústavné nabíjanie 9 kWh batérií. Najlepšie pred vašou firmou. Ak nemáte nabíjaciu stanicu musíte využiť niektorú z verejných. Tých je v Bratislave stále viac, no aj napriek tomu to znamená, že cestou k nim a od nich musíte prejsť určitú vzdialenosť, ktorú by ste inak neprešli. Do úvahy ešte prichádzajú nabíjacie stanice v nákupných strediskách. Problémom je však rýchlosť nabíjania. Po hodine nabíjania zo siete 380 Voltov však získate iba 8 kilometrov dojazdu a ten sa minie po prejdení zhruba piatich. Na plné nabitie batérií potrebujete čosi vyše troch hodín a to je čas, ktorý musíte stráviť v nákupnom stredisku. Po nich sa v elektrickom režime dostanete maximálne na vzdialenosť 21 kilometrov, čo je menej ako sľubuje výrobca.

Môžete nabíjať auto aj v noci z klasickej 220 voltovej siete, no na to potrebujete vlastnú garáž. A tú by ste vzhľadom na základnú cenu 70 200 eur auta mohli mať.

Resumé

BMW X 40e vám poskytne všetko, čo od luxusného SUV tejto kategórie očakávate. Priestor v kufri nie je vďaka inteligentne umiestneným batériam obmedzený, bielou kožou čalúnené sedadlá sú nielen odvetrávané a vyhrievané, ale aj patrične špinavé od nohavíc, čo vyžaduje častú údržbu. Musíme vyzdvihnúť systém nočného videnia nočného videnia Night Vision s funciou Dynamic Spot Light, ktorá vám spoľahlivo vyznačí a následne aj osvetlí chodcov.

Ekologický charakter plug-in hybridu však závisí od častého nabíjania, inak je v praxi neúčinný. A to znamená, že ako vodič musíte zmeniť svoje návyky a nielen myslieť na nabíjanie, ale aj často nabíjať, strkať káble do auto a z auta. A to z obyčajného zaparkovania robí celkom zaujímavý rituál. Náš verdikt znie BMW X5 áno, verzia 40e iba v prípade, že ste predsedom klubu Greenpeace.

BMW X5 40e

Valce/objem: R4/1 997 cm3

Max. výkon: 230 kW/313 k/5 000 ot./min.

Max. výkon elektromotora: 83 kW/113 koní

Max. krútiaci moment: 450 Nm/1 750 ot./min.

Max. rýchlosť: 210 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,8 s

Priem. spotreba: 9,6 l/100 km

Cena: 70 200 eur základ/103 769 testovaná verzia

Vyberáme pre vás niečo PLUS