Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Takto zvládnete šmyk

Škola šmyku:
Zvládnu ju aj nováčikovia.

Zdroj: ROBO HOMOLA

Reklama

Chcete bez problémov prejsť mokrú alebo zasneženú cestu? Máme pre vás zopár dobrých a overených tipov, ktorých by ste sa v záujme vlastnej bezpečnosti mali držať. Dokonca vám vieme poradiť aj vtedy, keď si vaše auto začne na ceste robiť, čo chce.

Uspieť v kolíznej situácii chce poriadnu dávku zručnosti, zodpovednosti a najmä rozvahy. Na to, či skončíte mimo cesty, alebo nie, majú vplyv aj zdanlivo nepodstatné záležitosti. V Driving Academy sme sa presvedčili, že ako sedíme, držíme volant či aká je vzdialenosť tela od volantu, je základným prvkom bezpečnej jazdy.

Správne si sadnite

Položte voľne ruky na volant pred seba tak, aby ste sa zápästím dotýkali volantu. Vtedy máte správne nastavenú vzdialenosť sedadla. To by malo byť v 95° – 110° uhle. Opierajte sa celým telom, pretáčavý šmyk totiž najskôr cítite v chrbte a zadku. Volant držte oboma ruka v polohe trištvrte na tri. Zabudnite na frajerské sedenie v polohe pololežmo, s jednou rukou na volante a druhou na prevodovej páke.

Rýchlosť nie je klišé

Dodržiavanie rýchlosti nám príde už také otrepané, že sa ňou ani nezaoberáme. No nízka rýchlosť je jeden z najdôležitejších faktorov zvládnutia šmyku na vode aj na snehu. Dostať môžete dva tipy šmykov - nedotáčavý alebo pretáčavý. Ako sa s ktorým popasovať, nám vysvetlili v Driving Academy. Zistili sme napríklad, že na mokrej vozovke nezvládnete šmyk už pri 40-kilometrovej rýchlosti!

Nedotáčavý šmyk

Vaše auto ide v zákrute stále rovno

  • okamžite dajte dolu nohu z plynového pedála
  • zošliapnite spojku
  • netočte volantom ešte viac v smere zákruty
  • pri aute s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou sa snažte vyrovnať kolesá
  • keď sa vám podarí vyrovnať kolesá, jemne pribrzdite. Auto najlepšie brzdí, keď sú kolesá rovno
  • v žiadnom prípade nepridávajte plyn ani bezhlavo neskáčte na brzdu

Pretáčavý šmyk

Jednoducho povedané, keď vám „unáša zadok auta“. Jeho zvládnutie je náročnejšie.

  • V prvom rade musíte rýchlo rozpoznať, do ktorej strany sa vám šmýka zadok auta a okamžite, veľmi rýchlo točiť volantom na druhú stranu.
  • noha ide dolu z plynového pedála
  • stlačte spojku
  • ak máte automatickú prevodovku, je to iba o práci rúk s volantom
  • nepridávajte plyn ani neskáčte na brzdu

Viac o škole šmyku nájdete tu:

Vyberáme pre vás niečo PLUS