Revolučné auto slávi stovku
23. 7. 2008, 14:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 23:11)

Automobilka Ford oslavuje – a hneď dvojnásobne. Presne pred 105 rokmi vyrobila svoje prvé vozidlo Ford Model A a pred 100 rokmi začala masovú výrobu svojho legendárneho auta Model T.
V roku 1908 patrilo Slovensko do rakúsko-uhorskej monarchie. Auto bolo veľkou vzácnosťou aj vo Viedni. Na cestách v našich končinách stále kraľovali kone a volské povozy. Za veľkou mlákou sa však schyľovalo k veľkým zmenám. Henry Ford v americkom Detroite predstavil svoj legendárny automobil Model T, ktorý sa stal prvým masovo vyrábaným vozidlom na svete. Do roku 1927 ich vzniklo viac ako 15 miliónov. Model T sa tak dodnes drží v prvej päťke najpredávanejších áut všet - kých čias.
Henry Ford pritom vyrobil svoje prvé auto iba krátko predtým – 23. júla 1903. Model A pripomínal koč s motorom uprostred. Robotníci ich ručne postavili spolu 1 750. V čase, keď sa predal prvý kus, mala celá Fordova firma na účte iba 223 dolárov a 65 centov. Úspech automobilu zachránil firmu pred krachom.
Inšpiroval ho bitúnok
Už o päť rokov neskôr sa začala výroba Modelu T, ktorý firme nadlho zaistil svetové prvenstvo. Prvý z nich postavili 27. septembra 1908. Spočiatku ich tiež vyrábali ručne, čo trvalo neskutočne dlho. Za prvý mesiac ich postavili iba jedenásť! Potom však Henry Ford vymyslel montážnu linku. Hovorí sa, že ho inšpiroval pohľad na bitúnok, kde mäsiari pri páse rýchlo oddeľovali jednotlivé časti zvierat.
Výrobná linka umožnila dovtedy nevídanú rýchlosť. Po jej doladení stačilo na výrobu jedného auta 93 minút. Výsledkom bolo, že čoskoro 9 z 10 áut na svete tvorili fordky. Model T sa vyrábal aj v Británii, Nemecku, Argentíne či Brazílii. Jeho cenu sa z počiatočných 850 dolárov podarilo znížiť až na 300 vtedajších dolárov, čo by v súčasnosti bolo okolo 85-tisíc korún (2 821 eur).
Rýchlosti podriadili aj výber farby Modelu T. I keď sa občas objavili iné farby, drvivá väčšina týchto áut bola čierna – tá totiž najrýchlejšie schla.
Stretnutie nadšencov
Aj po slávnostnom ukončení výroby 26. mája 1927 Ford ešte takmer 15 rokov produkoval motory pre Model T. Dodnes sa vyrábajú náhradné diely a dokonca repliky karosérií. Toto auto je totiž v Amerike legendou a mnohí nadšenci dodnes vlastnia pojazdné kusy. Vyše 750 sa ich predstavilo tento pondelok v Richmonde, v štáte Indiana, kde automobilka Ford odštartovala oslavy storočnice Modelu T. Plechovú Lízu (Tin Lizzie), ako Američania autíčko prezývali, vyhlásili v roku 1999 za „automobil storočia“. Nájdu sa však aj jeho kritici. Tí nevedia Henrymu Fordovi odpustiť najmä to, že Modelom T „postavil Ameriku na kolesá“, a tým jej priniesol aj znečistenie výfukovými plynmi.