Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

TEST - Mitsubishi Eclipse Cross: Kde poriadne vyskúšať štvorkolku? Predsa na snehu!

Eclipse Cross sme testovali v pomerne zaujímavom prostredí.

Zdroj: Mitsubishi

Reklama

Na zasnežených cestách v okolí Kráľovej studne sme testovali efektivitu pohonu 4x4 v nových Mitsubishi Eclipse Cross.

S novým modelom Eclipse Cross sme mali možnosť prvýkrát jazdiť už v polovici minulého roku, takže teraz len stručne. Eclipse Cross má vyplniť medzeru medzi menším SUV s označením ASX a väčším Outlanderom. Týka sa to rozmerov a aj ceny. ASX v súčasnosti môžete kúpiť za cenu už pod hranicou 15-tisíc eur, väčší Outlander začína tesne pod 22-tisíc eurami a štartovacia cena Eclipse Crossu je aktuálne 19 990 eur.

Nový vietor

V jeho prípade ide totiž o model, ktorý prichádza s naozaj expresívnym exteriérom a celkom novo koncipovaným interiérom. Zmeny sú pre značku, ktorá vsádza skôr na konzervatívnejší prístup, naozaj revolučné. Viac sa však o nich dočítate v našom článku z konca augusta:

Teraz sa pozrime skôr na to, ako v tomto aute funguje pohon 4x4. Ten nie je štandardom, dostupný je až od druhej najvyššej výbavy s motorom 1,5 MIVEC (120 kW, resp. 163 koní) a v kombinácii s 8-stupňovou bezstupňovou prevodovkou CVT.

Znie to síce divne, ale dostaneme sa k tomu neskôr a vysvetlíme aj ako to je s tými stupňami pri bezstupňovej prevodovke. Teraz späť ku štvorkolke. Iný motor k nej maj nemôžete, pretože je aktuálne jediný v ponuke - a to bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú poháňané obe nápravy. Nie je to ale navždy, čoskoro pribudne aj 2,2-litrový diesel.

Zdroj: Matej Jankovič

Interiér prešiel naozaj zásadnou modernizáciou a ukazuje, ako približne budú zvnútra vyzerať aj ďalšie SUV tejto japonskej značky

Ak teda chcete Eclipse Cross v prevedení 4x4, rátajte s cenou od 26 690 eur vyššie, tá však už zahŕňa aj spomínanú automatickú prevodovku. CVT jv jej označení znamená prítomnosť bezstupňového automatu. Tých 8 stupňov je teda de facto virtuálnych - aj keď sa v Mitsubishi tomuto označeniu bránia. Odôvodňujú to tým, že ich CVT sa správa ako štandardný 8-stupňový automat - aj keď iba vďaka softvérovo nastaveným stupňom.

Prepracovaný systém pohonu

V praxi skutočne môžete využívať na ich zaradenie páčky pod volantom, pričom dosiahnete rýchlejšiu odozvu než pri väčšine podobných prevodoviek, navyše adekvátne reaguje aj na kick-down (akceleráciu stlačením plynového pedálu na podlahu) a v pohode spolupracuje aj s asistentmi pre kontrolovanú jazdu do kopca a z neho. Takže z hľadiska užívateľa je jej odozva prakticky rovnaká, akoby jednotlivé stupne boli radené mechanicky. Dynamickému jazdnému štýlu určite napomáha aj testovaný motor, pri ktorom je maximálny krútiaci moment 250 Nm k dispozícii v pomerne širokom rozsahu od 1850 až do 4500 otáčok.

Zdroj: Mitsubishi

Zadná časť auta s predeleným sklom nielen púta pozornosť, ale aj vyvoláva kontroverzie - buď sa páči, alebo je z estetického hľadiska jednoznačne odmietaná.

Pri štvorkolke budete mať označenie S-AWC (Super-All Wheel Control). Použitý inteligentný systém pohonu 4x4 v praxi uprednostňuje pri štandardných jazdných podmienkach prednú nápravu, kam mieri väčšina krútiaceho momentu, konkrétne 80 percent. Ak začne byť trakcia problematická, pridáva sa aj zadná náprava. Systém navyše využíva vektorovanie krútiaceho momentu.

To značí, že na základe odozvy od množstva senzorov sa krútiaci moment dynamicky prerozdeľuje medzi jednotlivé nápravy a konkrétne kolesá tak, aby sa dosiahla optimálna jazdná stabilita. V režime Auto môže byť krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu posielaný až v pomere 55:45.

To „Auto“ treba zdôrazniť, pretože v Eclipse Crosse máte k dispozícii aj volič jazdných režimov, kde okrem programu Auto sú k dispozícii aj režimy Sneh a Štrk (Snow a Gravel). Pri oboch môže byť v špecifických situáciách uprednostnená zadná náprava, kam v prípade režimu Gravel môže smerovať až 60 percent krútiaceho momentu. Tento režim neslúži len pre jazdu na štrku, ale napríklad aj v bahne a oplatí sa ho zaradiť aj vtedy, ak budete potrebovať oslobodiť uviaznuté auto, alebo budete jazdiť v terénnych koľajach.

Zdroj: Mitsubishi

V aute nechýbajú ani vychytávky - napríklad dobre fungujúci touchpad (na obrázku), alebo head-up displej.

Tam sa možno naozaj dopracujete, pretože svetlá výška 183 mm nie je na tento typ auta vôbec zlá, rovnako ako nájazdové a prejazdové uhly okolo 18 stupňov, zadný má 29 stupňov. Inak povedané, v ľahšom teréne sa auto nestratí - a na základe jázd, ktoré sme absolvovali, to môžeme bez problému potvrdiť aj my. Režim Sneh sa zas uplatní na menej náročných, avšak klzkých povrchoch - napríklad na v snehu vyfrézovaných cestách, po ktorých sme jazdili s Eclipse Crossom my. Okrem iného nás na nich svojimi schopnosťami celkom príjemne prekvapili aj 18-palcové pneumatiky Nokian WR SUV 3, ktoré malo auto obuté.

Zdroj: Mitsubishi

Zatiaľčo zadná časť budí rozporuplné reakcie, predná je prijímaná pozitívne. Využitý je tzv. Dynamic Shield, teda výrazná maska, ktorá tvorí základný poznávacích znak nových SUV od Mitsubishi.

Nevyhnutné kompromisy

Tým však nechceme povedať, že Eclipse Cross je úplne dokonalý. Určite by sa v tomto segmente našli aj komfortnejšie naladené vozidlá - ibaže zväčša je to na úkor jazdných vlastností. Pri Eclipse Crosse sa ale podľa nás viac myslelo aj na to, že auto s pomerne vysoko položeným ťažiskom by malo byť schopné aj bezpečnej dynamickej jazdy a malo by si poradiť - ako sme už uviedli - aj s náročnejšími terénnymi prekážkami, než je 15-centimetrový obrubník popri ceste. Je to, prirodzene, trochu na úkor komfortu, cítiť to najmä pri prejazde menších priečnych nerovností.

Univerzálne auto však neexistuje, ak chcete niekde pridať, zákonite treba inde ubrať. Pri Eclipse Crosse sa to z nášho pohľadu podarilo pomerne vyvážene. Kto potrebuje tento typ auta nielen z estetických dôvodov, ale aj z praktických dôvodov s tým problém mať nebude, nehovoriac už o tom, že pri jazde na kvalitných cestách tvrdšie pruženie prakticky vôbec nezaregistrujete.

Vyberáme pre vás niečo PLUS