Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Kúpou veterána si môžete urobiť radosť, prípadne správne investovať

Kúpou  veterána si  môžete urobiť radosť,  prípadne správne investovať

Zdroj: Archív

Reklama

Údajne nehrdzavejú. V prípade veteránov to však nie je pravda. Skôr naopak, ak si kúpite veterán, rátajte s náročnejšou údržbou, horšími jazdnými vlastnosťami i častejšími poruchami. Na druhej strane získate množstvo dvihnutých palcov i neopakovateľné pocity z jazdy. Tu je prehľad dostupných veteránov na našom trhu...

Zbieranie starých áut je rozšírené hobby. Staršie autá sú vo všeobecnosti krajšie, nezriedka sa k nim viažu spomienky.

Preto sa na veterány nedá pozerať z hľadiska investícií, tie mnohokrát prevyšujú samotnú hodnotu auta.

Ceny určuje stav auta, je na zvážení, či renováciu zvládnete vo vlastnej réžii, prípadne si kúpite už zrenovovaný kus. Dostupné veterány reprezentujú modely „socialistických“ značiek, ostatné sú drahšie.

Jedenásť pravidiel pri kúpe veterána

1. Ceny náhradných dielcov. Poznať pri veteráne ceny jednotlivých dielcov je dôležité. Získate tak lepší prehľad o konečnej cene renovácie, prípadne opravy, ak je nevyhnutná. Navyše vás predávajúci ťažšie oklame a vy budete vedieť, či sa vôbec dajú zohnať a budete mať aj lepšiu vyjednávaciu pozíciu.

2. Pred kúpou si auto poriadne obzrite. Zoberte si so sebou odborníka, najlepšie niekoho, kto sa v danom type vyzná, pozná jeho slabé stránky a poradí vám. Ak obhliadku vykonávate sám, nechajte si na ňu dostatok času. Výrazne ošúchané skrutky svedčia o amatérskej oprave, čerstvá olejová škvrna prezrádza nutnosť výmeny tesnení.

3. Prezrite si podbehy, nosníky, priečky, stĺpiky karosérie, sú to ideálne miesta na hrdzu a jej šírenie. Ak sa hrdza predrala už von, je zvyčajne neskoro. Čaká vás náročná oprava karosérie.

4. Hrdzu hľadajte všade, je najväčším nepriateľom starých áut.

5. Preverte, či súhlasí stav auta s opisom v inzeráte, ušetríte zlú kúpu, prípadne vám pôvodný majiteľ skôr zľaví z ceny.

6. Po karosérii skontrolujte aj motor. Netesnosti či čerstvo umytý motor bývajú podozrivé. Podobne aj teplý motor maskuje možné problémy so studeným štartom. Ak si chcete byť istí, absolvujte s motorom tlakovú skúšku.

7. Spojku skontrolujete ľahko, ak prešmykuje, informujte sa o cene aj jej dostupnosti.

8. Pazvuky pri jazde sú nežiaduce. Prezrádzajú polosi, hardy spojky, čapy a ramená na samom konci životnosti.

9. Vôľa v riadení bola v šesťdesiatych rokoch štandardom, ani prázdny chod volantu na úrovni jednej ruky nie je nič výnimočné, ak vôľa presahuje aj túto dimenziu, prevodovka riadenia je súca na výmenu.

10. Zachovalý interiér má cenu zlata, práve dielce interiéru sa najťažšie zháňajú.

11. Lepšie auto je spravidla drahšie. Myslite na to, renovácia auta je náročná na čas aj financie, preto sa môže každé jedno euro vynaložené navyše pri kúpe desaťnásobne vrátiť pri používaní auta.

Fiat 126/126p

V našich končinách známy aj pod označením „maluch“, je mimoriadne populárny najmä pre nenáročnú údržbu a ešte stále dostupné náhradné dielce. Legendárny dvojvalec umiestnený vzadu s výkonom 17 kW/23 koní a typickým zvukom je počuť a identifikuje auto aj v prípade, že ho nevidíte. Veľkou výhodou je cena. Kúpite ho už od niekoľko stovák eur, za zrenovovanú dáte zhruba tisíc až tisícpäťsto eur.

Volkswagen chrobák

Populárny Volkswagen z povojnového obdobia sa vyrábal od roku 1949. Vyrobilo sa ich vyše 25 miliónov, konštrukcia so vzduchom chladeným motorom vzadu sa nikdy nezmenila. Ponuka siaha od pár stoviek za kus až po zreštaurované s prehnanou cenou na úrovni 5-tisíc eur. Vo všeobecnosti sú najcennejšie vozy prvej generácie s deleným zadným sklom.

Tatra 603

Bola symbolom štátnej moci i poslednej Tatry s prúdnicovou karosériou. Vďaka nej aj napriek pomerne nízkemu výkonu dosahovala maximálnu rýchlosť. Pohodlné pruženie bolo špeciálne navrhnuté aj na zlé cesty, v oblasti komfortu pruženia patrila Tatra medzi špičku. Luxusný charakter odzrkadľuje cena 7-tisíc eur, pod ňou sú iba kusy v takzvanom náleznom stave.

Škoda 1000 1100 MB

„Tisícka“ bolo auto, ktoré kedysi motorizovalo bývalé Československo. Škoda 1000 MB bola spoľahlivá a nenáročná na údržbu, jednolitrový štvorvalec bol umiestnený vzadu. Dnes je na cestách už ojedinelý a z roka na rok sa čoraz ťažšie hľadá. Ešte stále sa však dajú objaviť nereštaurované kusy v pôvodnom stave. Ceny sa pohybujú od 700 eur a viac, verzia MBX je oveľa drahšia.

Vyberáme pre vás niečo PLUS