Extrémne lacne čínske bicykle na európskom trhu sú tŕňom v oku domácich výrobcov . - a to najmä kvôli tomu, že Čína ich výrobu dotuje. Uviedla to agentúra Reuters, ktorá tiež dodala, že sťažnosť oficiálne podal Európsky zväz výrobcov bicyklov EBMA.

Čínski výrobcovia podľa zväzu zaplavujú európsky trh elektrickými bicyklami za ceny, ktoré v niektorých prípadoch dokonca podliezajú výrobné náklady. Dovoliť si to môžu vďaka štedrej štátnej podpore, pohybujúcej sa vo výške 30 až 50 percent ceny produktu.. Komisia musí do konca októbra rozhodnúť, či v tejto veci zaháji oficiálne vyšetrovanie.

Taký špičkový elektrický bicykel ako Moustache Samedi 27 Trail 8 (na obrázku) stojí aj vyše 5-tisíc eur.
Taký špičkový elektrický bicykel ako Moustache Samedi 27 Trail 8 (na obrázku) stojí aj vyše 5-tisíc eur.
Moustachebikes

Išlo by o ďalšie zo série vyšetrovaní, ktoré EÚ vedie proti dovozu z číny, ďalšie sa týkajú napríklad ocele alebo solárnych panelov. Navyše nejde o prvý európsko - čínsky spor, týkajúci sa bicyklov. Pred rokom v decembri EÚ obvinila Čínu, že pochovala globálnu ekologickú obchodnú dohodu, pretože trvala na tom, že bicykle budú zahrnuté medzi ekologické produkty, nepodliehajúce clu. Pritom už v roku 1993 boli zavedené antidumpingové clá na dovoz bežných bicyklov z Číny do EÚ.

EBMA argumentuje aj tým, že v minulom roku sa predalo v EÚ vyše 430-tisíc elektrických bicyklov z Číny, čo je o 40 percent viac, než rok predtým. V tomto roku by ich predaj mal stúpnuť na 800-tisíc.

EBMA si myslí, že Európa je technologickým lídrom vo výrobe elekrobicyklov a lacný čínsky dovoz by znamenal pokles predaja kvalitnejších produktov a tým pádom aj nutnosť investovať menej do výskumu a vývoja, čo by mohlo ohroziť líderskú pozíciu Európy v tomto segmente.