Asfalt je pasé – v blízkej budúcnosti možno budeme mať cesty z plastu
1. 6. 2017, 11:50 (aktualizované: 10. 7. 2024, 13:07)

Zdroj: VolkerWessels
Predstavte si, že jednotlivé diely cesty by žeriav skladal spolu ako obrovské kocky lega. Vďaka nim by sa cesty a diaľnice stavali oveľa rýchlejšie, mali by dlhšiu životnosť a dokonca by vraj boli o niečo lacnejšie, než asfaltové.
Pripadajú vám cesty z platu ako hudba budúcnosti? V skutočnosti je to však reálny projekt holandskej spoločnosti VolkerWessels, známy ako Plastic Roads, teda cesty z plastu. Koncept sa po prvýkrát objavil v roku 2015, koncom minulého roku podpísali spoločnosti VolkerWessels, Wavin a Total dohodu, ktorá by mala znamenať jeho uvedenie do praxe.
Skúšobná cesta by mala byť hotová koncom tohto roku. Najprv bude využívaná výlučne ako cyklocesta, ak sa osvedčí, neskôr sa vybuduje aj skúšobná cesta pre automobily.
A čo vlastne tie „plastové cesty“ sú? V podstate veľmi ľahké avšak pevné prefabrikované tvárnice zo špeciálneho plastu, ktoré si svoje vlastnosti udržia v širokom tepelnom rozpätí od 40 stupňov pod nulou až po 80 stupňov nad ňou.
Ich životnosť by pritom mala byť minimálne trojnásobná oproti štandardnému asfaltovému povrchu. Ak by sa niektorá z tvárnic poškodila, bolo by možné expresne rýchlo vymeniť kus za kus, takže takéto cesty by boli prakticky bez výtlkov.
A čo je najdôležitejšie - výrobná technológia je postavená tak, že by sa tieto tvárnice dali vyrábať čisto z recyklovaného plastu, čo by značilo, že by bola neporovnateľne ekologickejšia, než súčasné postupy.
Multifunkčné
Jednotlivé tvárnice navyše majú v spodnej časti duté kanály, ktorými je možné nielen jednoducho viesť káble pre infraštruktúru, ale dá sa do nich odvádzať aj dažďová voda. To značí, že by plastové cesty boli nielen bezpečnejšie, ale mohli by slúžiť aj ako veľkokapacitné vodné rezervoáry, využiteľné napríklad pre poľnohospodárstvo.
Do týchto ciet je navyše oveľa jednoduchšie zabudovať rôzne senzory pre inteligentnú dopravu budúcnosti, svietiace značenie a po miernych úpravách by mohli byť dokonca vyhrievané, slúžila by na to akumulovaná solárna energia, ktorú by dokázal „zbierať“ samotný povrch.
To je však zatiaľ hudba vzdialenejšej budúcnosti, najprv treba počkať, ako sa osvedčí testovací cyklistický úsek, ktorý sa už onedlho začne stavať.