Ako sa nepopáliť pri kúpe staršieho vozidla
22. 8. 2017, 9:00 (aktualizované: 10. 7. 2024, 12:47)

Zdroj: profimedia.sk
Jazdené auto nejazdí
Zvažujete kúpiť staršie auto? Poradíme vám, na čo myslieť už v predstihu, aby ste nedopadli ako náš čitateľ Tomáš. U autorizovaného predajcu si kúpil na úver jazdené vozidlo z roku 2010 a dostal aj záruku na skryté chyby. Ani nie po roku auto vypovedalo službu a on sa nevie domôcť svojich práv!
Mnohí z nás veria, že pri kúpe jazdeného auta je istou zárukou už samotný fakt, že ho kupujú u autorizovaného predajcu danej značky. Ten si isto ustráži kvalitu! Poznáme však viac prípadov, ktoré túto domnienku vyvracajú!
Jedna sa stala priamo autorovi článku, ktorý si kúpil auto v autorizovanej predajni, jazdené dcérou majiteľa, nikdy nebúrané a ešte dokonca v záruke. Až neskôr sa zistilo, že auto bolo na skrytých miestach zle poskladané a držalo pod batožinovým priestorom vodu, čo odhalilo miesta po zlej oprave, ale aj stopy po naťahovaní karosérie – pravdepodobnom po rozsiahlom poškodení. Medzitým predajcovi vzali licenciu a prevádzku zatvoril. Príbeh skončil bez ospravedlnenia aj akejkoľvek kompenzácie.
Problémy s jazdeným autom odhalil čitateľ Tomáš veľmi rýchlo. „Ako prvé som do mesiaca reklamoval dažďový senzor čo mi až po niekoľkých mailoch uznali. Následne som menil baterku (viac ako 100 eur) – nereklamoval som to ako skrytú vadu, lebo chápem, že ide o spotrebný tovar. Potom alternátor (viac ako 600 eur) – nereklamoval som to ako skrytú vadu, hoci tu už som na pochybách, či naozaj o skrytú vadu nejde,“ opisuje.
Oveľa vážnejšia bola porucha na piatom vstrekovači, ktorý dodáva palivo do motora, čo spôsobovalo stratu výkonu. Odhadovaná cena za opravu sa šplhala k ďalším stovkám eur! „Tento problém zistili v inom autorizovanom servise. Auto som musel odstaviť, nedalo sa na ňom jazdiť,“ dodal čitateľ. Vozidlo, s ktorým mal len starosti, sa rozhodol ponúknuť predajcovi na spätné odkúpenie a vraj sa na tom aj telefonicky dohodli. No prišiel ďalší problém. „Po testovacej jazde pred výkupom sa mechanik vrátil s autom v havarijnom stave, vydávalo hlučné klepotavé zvuky z oblasti motora, motor na počutie drhol. Po odstavení motorového vozidla a vypnutí motora ho predajca už nedokázal naštartovať!“
A tak mu zostal na krku nepojazdný vrak a kopec starostí.
Predajca z Hornej Stredy sa bráni, na vine za súčasný technický stav je podľa neho zákazník. Tvrdí a má na to aj dôkazy, že vozidlo používal napriek upozorneniam iného autorizovaného servisu na chybu a potrebu výmeny vstrekovača a odporúčaniu, aby ho odstavil. „Jazdil na ňom ďalej viac ako 10-tisíc kilometrov. Prišiel k nám, až keď auto buchotalo a nedalo sa na ňom jazdiť. Okrem toho, keď navštívil náš autoservis naposledy, prišiel auto predať. Pri tomto rokovaní bol predajca bazárových áut aj vedúci servisu, zákazník odchádzal od nás spokojný. Nevieme si vysvetliť, čo sa potom stalo, že zmenil názor! Prišla iba plná moc od právnika na zastupovanie, “ napísali v stanovisku pre našu redakciu.
Vyzerá to tak, že jediným riešením kauzy je súdna dohra. Čitateľ už rieši problém s pomocou svojho právnika.
Ako sa chovať pri kúpe jazdeného auta:
Treba si v prvom rade uvedomiť, že jazdených vozidiel je na predaj naozaj obrovské množstvo a pri jeho kúpe nesmiete nechať rozhodovať iba emócie. Preto odporúčame dodržať niekoľko nasledujúcich krokov, ktoré vás môžu zachrániť od potenciálnej katastrofy:
1. Dôkladne si preštudujte históriu auta, držte sa odporúčaniami združenia SOVA (Spolok na ochranu vlastníkov automobilov) v ich príručke: http://www.zdruzenie-sova.sk/prirucka.pdf
2. Vždy si so sebou zoberte človeka, ktorý nebude angažovaný a bude vám vedieť povedať svoj názor, ktorý môže byť objektívnejší, ako ten váš (ak sa do auta zamilujete, často ľahko prehliadnete chyby!)
3. Auto si dôkladne preverte s využitím dostupných zdrojov spomínaných v príručke SOVA
4. Nikdy neposielajte peniaze dopredu, neplaťte žiadne zálohy
5. Nedôverujte prostredníkom, kupujte auto iba od výhradného vlastníka vozidla
6. Dobre zvážte pre aj proti každého auta a emóciám dovoľte vyhrať iba v prípade, ak majú za sebou aj rozumné argumenty
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) o kúpe ojazdených hovorí:
Keď sa kupujúci rozhodne kúpiť ojazdený automobil v autobazári; v prípade zistenia chýb (aj skrytých) má kupujúci právo ich reklamovať v autobazáre podľa ustanovení Občianskeho zákonníka tak, ako môže pri nákupe iných tovarov tieto reklamovať u príslušného fyzického alebo právnického subjektu.
Podstatné náležitosti kúpnej zmluvy sú uvedené v príslušných ustanoveniach Občianskeho zákonníka v jeho druhej hlave „Kúpne a zámenné zmluvy“ (počnúc § 588 Obč. zákonníka).
Pri nákupe ojazdeného auta prostredníctvom autobazáru je treba overiť, či v prípade kúpno-predajnej zmluvy, ktorú predložil autobazár, ide skutočne o zmluvu o obstaraní predaja veci podľa ustanovení Občianskeho zákonníka, alebo ide o zmluvu o sprostredkovaní podľa ustanovení Obchodného zákonníka, ktorú je možno použiť len v obchodno-právnom vzťahu medzi dvoma podnikateľskými subjektmi a nie medzi spotrebiteľom a predávajúcim, kde ide výlučne o občiansko-právny vzťah, vymedzený Občianskym zákonníkom.
V prípade nákupu prostredníctvom autobazáru sa zmluva podpisuje v autobazári, kde sa aj zaplatí dohodnutá cena auta a spotrebiteľ dostane doklad o jeho zaplatení. Prepisy vo väčšine prípadov vybavuje autobazár.
V prípade zakúpenia ojazdeného automobilu v autobazári je potrebné uplatniť reklamáciu napr. na kvalitatívne chyby auta (napr. zatajená havária vozidla, jeho vyrovnávanie na stolici s narušením jeho geometrie a stability, závažné zásahy do prevodovky a pod.) len u predávajúceho, t. j. v autobazári; (aj keď ten možno bude mať snahu Vašu reklamáciu nasmerovať k majiteľovi vozidla, od ktorého auto prevzal na sprostredkovanie jeho predaja – ako to je aj v tomto prípade). Spotrebiteľ je ako kupujúci v občiansko-právnom vzťahu s predávajúcim (t. j. autobazárom) a ten v prípade, že bol „oklamaný“ pri preberaní vozidla od predchádzajúceho majiteľa, má právo vymáhať od neho uhradené prípadné škody.
Záruka na ojazdené auto má byť formulovaná v zmluve v súlade s § 620 ods. 2 Občianskeho zákonníka a tá je 24 mesiacov odo dňa kúpy, ak sa predávajúci a kupujúci nedohodnú na inej záručnej dobe; táto však nesmie byť kratšia ako 12 mesiacov.
Nevzťahuje sa však na chyby vzniknuté v dôsledku primeraného opotrebovania automobilu s ohľadom na jeho vek a počet najazdených km a na chyby, ktoré sú uvedené v kúpnej zmluve a s ktorými bol kupujúci oboznámený už pred zakúpením vozidla.