Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Aj Drakula by sa bál

Reklama

Rumunské Transylvánske Alpy, spájané tradične s upírom Drakulom, boli začiatkom mesiaca dejiskom najnáročnejších offroadových pretekov Európy. Na podujatí sa zúčastnili aj dva tímy z východného Slovenska. V špičkovej konkurencii starého kontinentu sa nestratili, umiestnili sa v strede výsledkovej listiny. (NA FOTOGRAFII - V BLATE: Podmienky na trati každý deň komplikovali silné podvečerné búrky.)

V centre rumunského mesta Deva burácal rev motorov vyše stovky extrémne upravených terénnych áut z pätnástich krajín Európy. Väčšina z nich bola zaradená do kategórie Extrem, iba 26 posádok štartovalo v turistickej triede. Slovenským farbám patrili štartovné čísla dvoch tímov, teda štyroch áut. Nálepky s číslami 34a – 34b a 36a – 36b lepili na svoje autá posádky Miroslav Koncoš/ Erik Kormoš – Luboš Manica/ Peter Šablatúra a Štefan Malák/ Mikuláš Borovský – Stanislav Andraščík/Richard Špánik.
Každodenné výdatné lejaky vytvorili mimoriadne náročné podmienky. Na súťažiacich čakalo množstvo blata, vody a nesmierne šmykľavého podkladu, kde je nebezpečná aj bežná chôdza, nieto pohyb dvojtonového auta. Výsledkom bolo nekonečné uväzovanie a istenie áut oboma navijakmi. V klesaniach sa bez zlanovania nedalo ísť, v náklonoch bolo treba uväzovať strechy a často sa pohybovalo rozmočeným terénom len vďaka nekonečnému navijakovaniu. Čím hlbšie sa tím pohyboval v štartovom poli, tým boli preň podmienky náročnejšie. Štartovné poradie do jednotlivých etáp dlhých 35 až 100 km bolo dané priebežným poradím.

Technické problémy

Slovákom sa, žiaľ, od samého začiatku nedarilo podľa predstáv, obhajoba vlaňajšieho piateho miesta celkovo sa javila ako nemožná. Trápila ich hlavne technika. Hneď po štarte sa pokazil jeden z diferenciálov upraveného Suzuki Samurai, následne odišla prídavná prevodovka SamTrola, hlavná prevodovka na Jeepe a napokon sa odtrhli aj skrutky na kolese Suzuki JimUazu a úchytke rozvodovky. Tímová práca Osemdesiat kilometrov v lese znamenalo tridsať hodín nepretržitej namáhavej práce. Napriek nesmiernej únave však stále nechýbala dobrá nálada, ktorá vyúsťovala do vysokej morálky kolektívu a bojovnosti. Trináste a šestnáste miesto síce nebolo pre všetkých dostatočnou satisfakciou, no v daných podmienkach nevidela cieľ rely takmer polovica zo štartujúcich.
Kotrmelcom sa nevyhla dokonca ani ľahšia, tak- zvaná turistická kategória. Napríklad jeden z favoritov na celkové prvenstvo skončil po odtrhnutom lane v hlbokej priepasti s totálne zdemolovaným autom. Našťastie i napočudovanie sa preteky zaobišli bez vážnejšieho úrazu.
Z prvenstva sa znovu tešili Maďari. Csaba Boros to po tretíkrát dokázal opäť s novým tímovým kolegom a nepochybne sa tak zaryl hlboko do histórie podujatia, ktoré napísalo tohto roku svoj ôsmy diel.

Vyberáme pre vás niečo PLUS