Zabila ich banalita?
8. 6. 2009, 9:19

Spoločnosť Air France oznámila, že urýchlila výmenu zariadení, ktoré monitorujú rýchlosť na lietadlách Airbus. Zároveň tvrdí, že to nesúvisí s tragickou nehodou, ktorá sa stala presne pred týždňom. (NA FOTOGRAFII - PITOTOVA TRUBICA: Ide o nenápadné zariadenie na trupe lietadla.)
Aj keď o príčinách havárie možno iba špekulovať, čo-to naznačujú hlásenia, ktoré tesne pred pádom vysielal automatický systém lietadla. Hlásení bolo spolu 24 a oznamovali chyby rôznych palubných systémov. Podľa vyšetrovateľov senzory lietadla poskytovali pilotom údaje, ktoré si navzájom odporovali.
To podporuje teóriu, že Airbusu zamrzla Pitotova trubica – zariadenie určené na meranie rýchlosti. Pilot mal potom nesprávne údaje o rýchlosti lietadla. V búrke potom letel buď príliš pomaly a stroj spadol, alebo nevedomky letel príliš rýchlo. To je tiež nebezpečné, pretože ak lietadlo prekročí maximálnu prípustnú rýchlosť, príliš zaťažená konštrukcia nemusí vydržať a stroj sa začne rozpadávať.
Problémy sa objavili už vlani
Air France oznámila, že v máji 2008 sa začali objavovať prípady, keď piloti prestali dostávať údaje o rýchlosti. Incidenty sa týkali práve typov A330 a A340.
Spoločnosť tvrdí, že hoci išlo o veľmi malý počet incidentov, kontaktovali výrobcu lietadiel Airbus. Ten odporúčal nahradenie senzorov novšími, ktoré by boli odolnejšie proti zamŕzaniu. Nešlo však o záväzné opatrenie, a tak bola výmena pomalá. Air France teraz uviedla, že urýchlila program na výmenu Pitotových trubíc. Spoločnosť tvrdí, že tým v žiadnom prípade nechce predpovedať spojenie s príčinami nehody a že to neznamená, že lietadlá so starými monitormi rýchlosti sú nebezpečné. Princíp Pitotovej trubice je veľmi starý, vymyslel ho francúzsky vedec Henri Pitot ešte v 18. storočí pri meraní rýchlosti prúdenia rieky Seiny. Odvtedy sa, samozrejme, zariadenie zdokonalilo. Tvorí ho trubica s otvorom v smere letu. Do otvoru prúdi vzduch, ktorý vytvára tlak a na jeho základe možno určiť rýchlosť lietadla. Ak otvor zamrzne, neprúdi do trubice vzduch. Preto je dôležité jej vyhrievanie.