Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Pre Opel nastane týždeň pravdy

Ilustračná fotografia

Zdroj: Archív

Reklama

Nadchádzajúci týždeň bude pre Opel, nemeckú dcéru General Motors (GM) rozhodujúci. Už v pondelok sa skončí lehota, počas ktorej mohli záujemcovi o Opel podávať svoje ponuky. Okrem kanadsko-rakúskej Magny sa oň uchádza finančný investor RHJ International (RHJI)a čínsky podnik BAIC.

V súťaži sú karty rozdané relatívne jasne: Nemecká spolková vláda dáva prednosť Magne, nádeje BAIC na víťazstvo v súťaži sa pokladajú za veľmi nízke. Podľa spolkového ministra hospodárstva Karla-Theodora zu Guttenberga treba v prípade všetkých uchádzačov o Opel vyjasniť ešte dôležité otázky. Ide o mieru rizika v prípade každého uchádzača o automobilku, ako aj o konsolidačné opatrenia na vytvorenie konkurencieschopného automobilového koncernu. Guttenberg to uviedol v rozhovore, ktorý dnes publikoval Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Minister sa v ňom znovu vyslovil proti unáhlenému prijatiu ponuky Magny. Závodná rada sa spolieha na spolkovú vládu a vlády spolkových krajín. "Čo spolková vláda a vlády spolkových krajín chcú, bude podľa mňa rozhodujúce," povedal agentúre DPA predseda rady Klaus Franz. V súčasnosti je však situácia taká, že GM nemôže predať Opel ani jednému z uchádzačov oň, pokiaľ s rozhodnutím nebude súhlasiť aj vláda kancelárky Angely Merkelovej. Postup je teraz taký, že keď sa uzavrie obdobie ponúk, najprv bude na ťahu General Motors, potom poručnícka rada. Tá má teraz v Opeli 65-% podiel a riadi ho.

GM a poručnícka rada musia posúdiť kontrakty uchádzačov. Avšak vzhľadom na to, že za budúcnosť Opela prevezme garancie aj spolková vláda, v ďalšej fáze sa o jeho majiteľovi bude rozhodovať aj za účasti Berlína a spolkových krajín, v ktorých má Opel v Nemecku závody. Hovorca vlády Ulrich Wilhelm uviedol, že v prípade Magny a RHJI ide ešte o objasnenie dôležitých technických detailov; ale už nie o základné otázky dohody. Zvýšenie štátnej pomoci vylúčil. "Táto otázka neprichádza do úvahy". Spolková vláda a krajinské vlády pripravili pre Opel preklenovací úver 1,5 miliardy eur (45,19 miliardy Sk). Okrem toho by sa mali poskytnúť garancie 3,3 miliardy eur (99,42 miliardy Sk, ktoré bude zväčša zabezpečovať nemecký štát.

RHJI minulý týždeň predložil prepracovaný koncept, podľa ktorého sa má v Nemecku zrušiť v Opeli 3900 a v európskych krajinách 9900 pracovných miest. RHJI sa usiluje získať v automobilke 50,1-% podiel. Na jeho dosiahnutie chce v dvoch etapách priniesť 275 miliónov eur (8,28 miliardy Sk) vlastného kapitálu. Nemecký štát by mal poskytnúť garancie v celkovej hodnote 3,8 miliardy eur (114,48 miliardy Sk). GM by mal v novej spoločnosti 39,9 % a zamestnanci 10 %. "Ľudia z RHJI prevzali presne plán, ktorý v máji predložilo vedenie GM Europe. Nič originálne k nemu nepridali," povedal Franz.

Závodná rada Opela rovnako ako vlády spolkových krajín a veľká časť spolkovej vlády podporujú vstup Magny, ktorá chce podľa dostupných informácií v pondelok predložiť návrh zmlúv. Magna chce zrušiť v Európe 11.600 miest v závodoch GM, z nich pripadá 2500 na Nemecko. Magna by mala prevziať 20 % spoločnosti NewOpel, 35 % by získal jej ruský partner Sberbank a 35 % podielu by zostalo GM, 10 % sa rozdelí osadenstvu. Magna a Sberbank by priniesli 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk) vlastného kapitálu.

Na rozdiel od RHJI Magna si túto schému už dohodla s predstaviteľmi zamestnancov. Guttenberg však nevylučuje možnosť, že Opel neskončí v nesolventnosti. "Ak všetko zlyhá, čo si neželáme, potom sa nakoniec nedá vylúčiť nesolventnosť", citoval ho dnes Frankfurter Allgemeine. "To je neúnosné," povedal Franz a dodal, že si nemyslel, že sa znovu vytiahne príbeh, ktorý bol už zavrhnutý. S takýmto úderom Opelu a jeho zamestnancom sa podľa informovaných zdrojov sa nedá v spolkovej vláde uspieť.

Vyberáme pre vás niečo PLUS