Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Kontrola pred každým letom

Reklama

Lietadlo s 228 ľuďmi na palube sa pred týždňom zrútilo do Atlantiku. Aj kvôli tejto nehode majú ľudia strach z lietania, hoci je bezpečnejšie ako jazda autom. Preto sme sa pozreli na to, čo všetko sa na lietadlách kontroluje predtým, než sa odlepia od zeme.

„Kontrola lietadla sa pred každým letom robí až dva razy. Najprv celé lietadlo prezrú technici a po nich aj pilot, aby sa predišlo ľudským chybám,“ vraví kapitán leteckej spoločnosti Danube Wings Peter Galovič (34). Každé lietadlo tiež musí v stanovenom čase podstúpiť predpísané veľké technické kontroly, ktorých je viacero druhov. „Napríklad toto vlani celé rozobrali a preskúmali každú jeho časť, od sedadiel až po motory,“ ukazuje kapitán na stroj, s ktorým onedlho poletí na pravidelnej linke do Košíc.

Sledujú aj počasie

Celá predletová príprava je zložitá a piloti vynesú pasažierov k oblakom až po tom, keď sú si istí, že všetko bezchybne funguje. Náročné testy podstupujú každý polrok na simulátoroch, vďaka nim sú pripravení zvládnuť aj mimoriadne nebezpečné situácie. „Spustia nám niekoľko porúch naraz, čo sa v skutočnosti ešte nikdy nestalo. Musíme vždy bezpečne pristáť, inak by nám nepredĺžili licenciu,“ vysvetľuje Galovič.
Okrem technickej prípravy si však musia piloti pred každým letom preštudovať stav počasia a všetky navigačné podklady. Hoci sa každý detail letu zaznamenáva do čiernych skriniek, piloti ich priebežne zapisujú aj do navigačných záznamov. „Lietam denne, a aj keď sa niekedy niekde stane nehoda, nebojím sa. Let lietadlom je oveľa bezpečnejší ako cesta autom a robíme všetko pre to, aby sa pasažieri dostali bezpečne do cieľa,“ upokojuje kapitán Galovič cestujúcich, ktorí majú po nehode letu 447 strach z lietania.


Letecké nešťastia na Slovensku

1. január 1998
– V Bratislave blízko Karlovej Vsi sa zrútil vrtuľník Leteckej záchrannej služby. Medzi obeťami boli pilot, sestrička, lekár a dievčatko († 2), ktoré viezli na operáciu.

6. júna 1999
– Na bratislavskom letisku počas medzinárodného leteckého dňa havaroval Hawk 200 spoločnosti British Aerospace Grhamn Wardel. Pilot s neovládateľným lietadlom narazil na betónovú odstavnú pristávaciu plochu v rýchlosti 500 až 600 kilometrov za hodinu, preletel ponad budovu letiska a dopadol do poľa. Nárazy lietadlo roztrhli, pilot zraneniam podľahol rovnako ako diváčka z Bratislavy († 35). Zranených bolo ďalších 15 ľudí.

6. novembra 2002
– V Spišských Tomášovciach v okrese Spišská Nová Ves v Studenej doline havarovali dve vojenské lietadlá MIG-29, jeden pilot zahynul, druhý sa katapultoval.

23. júna 2003
– Na letisku Nitra-Janíkovce havarovalo ultraľahké motorové lietadlo typu P-220 ULR. Pilot († 38) zahynul, z kabíny ho vyhodila odstredivá sila.

23. júna 2003
– Vo Vajnoroch zahynul pilot († 43) na nalom športovom lietadle Z-226.

24. septembra 2005
– pri letisku v Boľkovciach v Lučeneckom okrese sa zrútilo malé športové lietadlo. Dvaja muži († 42 a † 57) boli na mieste mŕtvi.

19. januára 2006
– Pri maďarskej obci Hejce niekoľko kilometrov od slovenskej hranice havarovalo vojenské lietadlo AN-24, zahynulo v ňom 42 vojakov, ktorí sa vracali z misie v Kosove. Jediný vojak Martin Farkaš (27) nehodu akoby zázrakom prežil.

10. decembra 2007
– na okraji Bratislavy havarovalo malé motorové lietadlo Cessna 303 z Chorvátska. Neprežil ani jeden z trojčlennej posádky.

3. júla 2008
– V Sopotnickej doline pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník súkromnej firmy, nehoda si vyžiadala dva ľudské životy.

1. októbra 2008
– v Ostrovanoch v okrese Sabinov spadlo malé ultraľahké lietadlo, ktorého pilot neprežil.

16. decembra 2008
– nad obcou Cerová havarovalo dvojmotorové lietadlo WT-9 Dymanic. Zahynul skúsený inštruktor lietania Jozef († 66) a jeho žiak Peter († 26). (sita, čtk)

Vyberáme pre vás niečo PLUS