Upevňuje našu fyzickú kondíciu, pomáha čeliť chronickým ochoreniam, zlepšuje náladu a vďaka nemu sa dokážeme účinnejšie zbaviť aj nadbytočných kilogramov.

A pribúdajúce jarné slnečné lúče priam lákajú prežiť čas vonku aktívne. Plochy vonkajších športovísk sa zapĺňajú amatérskymi bežcami, na work-outových ihriskách cvičí nielen mládež, ale aj seniori, cyklochodníky a hrádze obsadili cyklisti aj in-line korčuliari, lesy sú plné turistov. A aj keď sa to nezdá, po dlhej zime môže byť príčinou presilenia tela aj nadmerný pohyb v záhradke...

Aj pohyb s rozumom

Pokiaľ sme sa však pohybovým aktivitám nevenovali dlhšie, mali by sme začať pozvoľne, záťaž zvyšovať len pomaly, aby sme sa vyhli úrazom, natiahnutiu šliach či klasickej „svalovici“. A v prípade, ak to trochu preženieme, je dôležité mať vždy po ruke aj „prvú pomoc z prírody“, ktorá je najvhodnejšou voľbou ľudí preferujúcich zdravý životný štýl.

Ilustračné foto
Zdroj: Boiron

Začíname s pohybom

Pohyb robí s naším telom divy. Udržiava nás vo forme, vďaka nemu sme ohybnejší aj pozornejší a vplyvom vyplavovania endorfínov sa po telesnej námahe cítime aj šťastnejší. A to dnes potrebujeme možno viac ako inokedy. Tak prečo nezačať s pohybom aktívnejšie? V prvom rade je však najdôležitejšie vybrať si športovú aktivitu zodpovedajúcu aktuálnemu stavu, kondícii a veku a vybrať si to, čo nás bude baviť dlhodobo.

Športový lekár MUDr. Pavel Malovič hovorí, že kostrové svalstvo vďaka svojej schopnosti širokej prestavby v rámci návyku na vysoké nároky rôznych druhov fyzického zaťaženia, energetickú látkovú premenu a svalovú silu patrí k najprispôsobivejším tkanivám. Rozsiahle zmeny v ňom však nie sú výsledkom jednorazového intenzívneho tréningu, ale vznikajú postupne ako dôsledok pravidelných tréningov rôznej intenzity počas týždňov a mesiacov.

„Inak povedané - svalstvo, ktoré vidíme (alebo aj nevidíme) ako sa nám napína pod pokožkou, sú vlastne zvláštne struny tela natiahnuté na kostiach a udržiavajúce schopnosť pohybu, vzpriamený život organizmu aj správnu harmóniu duše. Tak ako husle či gitara alebo iný hudobný strunový nástroj, aj ľudské telo potrebuje „na hru bez falošných tónov presné ladenie“ – pružné napnutie „hracích strún“, v ktorom je rozhodujúca kvalita a nie kvantita. Narušiteľov je však mnoho a medzi najčastejšie patria svalové zranenia rôzneho typu, svalová horúčka a únava nezriedka spojená s bolestivými kŕčmi a opuchmi.“

Ilustračné foto
Zdroj: Boiron

Nech ste sa už rozhodli pre akýkoľvek druh pohybu, skôr než sa pustíte do cvičenia, v prípade vážnejších ochorení by ste sa mali poradiť o vhodnosti zvolenej športovej aktivity so svojím lekárom.

Aj keď začíname správne, môže sa stať, že ...

Začiatok „pohybovej sezóny“ môže byť po dlhodobom ničnerobení pre náš organizmus príliš veľkým „sústom“ a telo reaguje na zvýšenú záťaž rôznymi príznakmi. Organizmus totiž nemá rád extrémy. Keď ho preťažíme bolí, tuhne, cítime napätie a ľahko môže prísť aj k jeho preťaženiu a úrazom.

Boľavé svaly sú stavom, keď sa v svaloch hromadia kyslé produkty energetického metabolizmu a spôsobujú podráždenie nervových kapilár a pocit bolesti. Môže prísť aj k opuchnutiu svalov, ktoré vzniká z preťažených kapilára k samovoľnej tvorbe modrín.

„Svalovica“ je spôsobená mikrotrhlinami v svalových vláknach, ktoré boli zaťažené viac, ako sú zvyknuté. Ide vlastne o drobné zápalové procesy, prostredníctvom ktorých prebieha hojenie. Objavuje sa aj v prípade, ak sa začneme venovať novej aktivite, zvýšime záťaž či intenzitu.

Ilustračné foto
Zdroj: Boiron

Pohybové aktivity môžu spôsobiť aj natiahnutie, vyvrtnutie alebo natrhnutie. Dochádza k nim okolo kĺbov, pričom môže ísť o problém väziva alebo priamo svalu. Väzivá sú pevné tkanivá, ktoré spájajú kosti v kĺboch. Nevhodný pohyb môže spôsobiť ich výron, teda vyvrtnutie alebo až roztrhnutie. Najčastejším miestom vyvrtnutia je členkový kĺb. K preťaženiu či roztrhnutiu môže dôjsť aj na svaloch. Najbežnejšie miesta pre svalové natiahnutie sú dolná časť chrbta a dolné končatiny. Zranenia sú podobné, no odlišujú sa príznakmi.

Svalový kŕč je bolestivý, dlhodobý a nadmerný sťah svalového vlákna. Ide o reflexný dej, ktorý nie je ovplyvniteľný vôľou a je daný nadmernou dráždivosťou nervov. Vzniká napríklad pri nerovnováhe minerálov v krvi, vyčerpaní energetických zásob v bunke či ako dôsledok nedostatku niektorých vitamínov. Môže ísť aj o preťaženie svalov, preto je veľmi dôležitá regenerácia.

A môže byť toho oveľa viac. Odreniny, opuchy, pomliaždeniny, vyvrtnutia...
Dôležité však je mať po ruke účinnú prevenciu, aj prvú pomoc!

S Arnicalme to ide ľahšie

„Začiatky fyzickej aktivity u ľudí, ktorí doposiaľ nešportovali, sú takmer vždy spojené s únavou, tenziou, svalovou bolesťou, drobnými a často „neviditeľnými“ poraneniami svalov alebo kŕčmi. Rovnaká situácia môže nastať ale aj u športujúcich, ktorí sa pravidelne a intenzívne hýbu a náhle zvýšili svoju záťaž či aktivitu. Obe skupiny potrebujú regeneráciu svalstva po výkone, ale aj ošetrenie vnútorných mikroporanení,“ zdôrazňuje MUDr. Pavel Malovič.

Pri liečbe akéhokoľvek poškodenia pohybového aparátu majú už stáročia svoje miesto rastlinné prípravky. Obmedzujú bolesť a regenerujú poškodené a preťažené svalstvo. Ich neoceniteľnou prednosťou je absencia vedľajších účinkov. Do tejto skupiny liečiv z prírody patrí aj Arnika horská.

Ilustračné foto
Zdroj: Boiron

Arnika horská (Arnika montana) je cennou chránenou bylinkou, ktorá vďaka svojim terapeutickým účinkom patrí medzi najúčinnejšie rastliny, ktoré nám príroda ponúka. V ľudovom liečiteľstve má povesť všelieku a už naši predkovia ju využívali na hojenie povrchových kožných a svalových zranení.

„Tradične sa aplikovala na hojenie omrzlín na neporušenú pokožku bez otvorených rán, pri bodnutí hmyzom, na podvrtnutie a vykĺbenie a na modriny. Nepôsobí invazívne na kožu a nepoškodzuje ju, čo je fakt potvrdený dermatológmi. V Nemecku je schválená na vonkajšie použitie pri zraneniach typu podvrtnutia kĺbových spojení alebo ich luxácie, teda vykĺbenia, aj na následky úrazov spojených s hematómami a pomliaždeninami svalov, proti opuchom pri zlomeninách aj ich hojení a reumatických ochoreniach mäkkých tkanív a kĺbov. Mierne zahrieva kožný povrch, preto je tiež často súčasťou krémov na uvoľnenie stuhnutých až „zatavených“ svalov po neobvyklej námahe a pri kŕčoch. Pomáha udržať zdravie našich kĺbov, upravuje opuchy, urýchľuje vstrebávanie modrín a krvných podliatin,“ popisuje komplexnosť pôsobenia Arniky horskej doktor Malovič.

V homeopatii sa Arnika používa na zmierňovanie pocitu „dolámanosti“ a bolestí, ktoré sú podobné bolestiam po fyzickom preťažení alebo pomliaždení kapilár, na zlepšovanie vstrebávania podliatin, zmenšovanie opuchov a zrýchlenie hojenia.

Stáročiami overené účinky tejto vzácnej byliny dnes na našom trhu zosobňuje účinný kozmetický prípravok Arnicalme, ktorý je nielen základným liekom svalovej únavy, ale aj liekom pri celej škále možných úrazov.

„Keď budeme produkty z Arniky horskej využívať rozumne, radi sa nám odvďačia. V optimálnej koncentrácii 7 % minimalizujú prípadný alergizujúci vplyv a môžeme si ich obstarať v podobe aplikátorov tvaru guľôčky roll-on a krémov. Majú veľmi širokú cieľovú skupinu, ktorá vychádza z účinkov produktu v oboch formách. Okrem profesionálnych športovcov je vhodná najmä pre ľudí, ktorí sa amatérsky venujú pohybovým aktivitám s preferenciou zdravého životného štýlu bez rozdielu pohlavia,“ zdôrazňuje športový lekár Pavel Malovič.

Ilustračné foto
Zdroj: Boiron

ARNICALME sú prírodné produkty obsahujúce extrakt z čerstvej Arniky horskej v optimálnej 7-percentnej koncentrácii v dvoch formách. Oba produkty sa rýchlo vstrebávajú a nezanechávajú pocit mastnoty.

Osviežujúci gél Arnicalmeroll-on – upokojujúci osviežujúci gél je účinný na uvoľnenie svalového napätia. Praktická roll-on forma umožňuje nielen jeho pohodlné nanášanie, ale zároveň má automasážny účinok.

Tonizujúci krém Arnicalmecream – tonizujúci krém s jemnou textúrou je vhodný pri pocite únavy a preťaženia svalov. Podporuje nielen ich regeneráciu po námahe, ale aj príjemne osviežuje pokožku. Je vhodný na masáž väčších plôch tela.

„Pomocníci“ z Arniky horskej sú čisto prírodné produkty, bez parabénov, konzervačných prísad a parfumov, v optimálnej koncentrácii 7 % minimalizujú alergizujúci vplyv a dva rôzne spôsoby aplikácie ponúkajú možnosť praktickej voľby v závislosti od druhu pohybovej aktivity, ktorý sa nám páči.

Arnicalme je rozhodne zárukou, že pohyb nás nebude bolieť!

Arnicalme je vhodný
  • pre všetkých fyzicky aktívnych ľudí - pri pocite svalovej únavy
  • pri pocite preťaženia svalov - na uvoľnenie svalového napätia
  • pri nadmernej fyzickej únave s pocitom vyčerpanosti
  • pri všetkých šokoch, pádoch, nehodách, poraneniach
  • pri tvorbe modrín pri poranení

 

Vedeli ste, že...?
  • Účinné látky, ktoré Arnika horská obsahuje sú antibakteriálne, pozastavujú zápaly a pôsobia dezinfekčne
  • Arnika horská je relatívne „mladá“ liečivá rastlina. Antickí lekári ju nepoznali. Na mimoriadne liečebné účinky Arniky upozornila až v 12. storočí abatyša Hildegarda z Bingenu, ktorá ju odporúčala na liečenie „odrenín“ a pomliaždenín
  • O Arnike horskej sa vo svojom herbári zmieňoval renesančný lekár a bylinkár Pietro Andrea Mattioli a neskôr si ju obľúbil básnik J. W. Goethe. Pre nemeckého kňaza Sebastiana Kneippa, ktorého celostné myslenie je v oblasti prírodných liečebných metód a preventívnej medicíny ešte aj dnes považované za prelomové, patrilo používanie produktov z Arniky horskej neoddeliteľne od jeho filozofii zdravého životného štýlu
  • Škála používania Arniky horskej ako liečivej rastliny bola v minulosti veľmi široká
  • od podvrtnutí, pomliaždenín a reumy až po liečbu mŕtvice. Horskí vodcovia vo Švajčiarsku dokonca žuvali listy Arniky ako prevenciu proti únave pri horských výstupoch - Iné známe pomenovania Arniky horskej sú anjelský trank, hornica hnojivá, kozia briadka, matonica, prha kozia, prhošiak, smotanica, vredová zelina alebo závratový koreň

*https://www.justnahrin.sk/bylina/arnika-horska

Kedy a koľko cvičiť?
  • Pre udržanie zdravia a budovanie dobrej kondície je ideálne cvičiť 2-4 krát týždenne, nie nárazovo napríklad len počas víkendu.
  • Vyhýbajte sa nárazovým cvičeniam a náročnosť športových aktivít zvyšujte postupne
  • Pred každým intenzívnejším pohybom by sme mali dopriať telu 5-10 minútovú rozcvičku, ktorou pripravíme telo na výkon a predídeme problémom z preťaženia
  • Strečing po pohybovej aktivite udržuje svalstvo pružné a prispieva k jeho rýchlejšej regenerácii