Historické súvislosti vzniku opery Aida
Ku koncu 19. storočia sa Európania živo zaujímali o orient a exotiku aj v súvislosti s novými archeologickými objavmi v Egypte. Verdiho pri návšteve Paríža v roku 1870 požiadal intendant káhirskej opery, aby skomponoval operu pri príležitosti otvorenia Suezského prieplavu. Po dlhšom čase presvedčila maestra atraktivita témy a po „profesionálnej“ pauze myslel opäť na získanie prestíže. S vervou sa pustil do práce. Takmer trojhodinové dielo skomponoval za mimoriadne krátky čas – štyri mesiace. Želal si, aby romantická dráma bola aj realisticky uveriteľná. Láska, zrada a intrigy sa odohrávajú medzi trojicou protagonistov: Aidou, etiópskou otrokyňou, ktorá žije v paláci po boku egyptskej princeznej Amneris, vlastne svojej sokyne v láske, a egyptským vojvodcom Radamesom, ktorého obidve milujú. Konflikt sa vyhrotí, keď Radames zvíťazí nad Etiópčanmi a najavo vyjde fakt, že nepriateľom Egypta je vlastne Aidin otec. Láska Aidy a Radamesa nemá budúcnosť.
Od premiéry Aidy uplynulo vyše 150 rokov
Aida sa premiéry na otvorení Suezského prieplavu nedočkala, ale Verdiho dielo tam zaznelo, bola to však opera Rigoletto. Výnimočná premiéra Aidy sa napokon konala 24. decembra 1871 v káhirskej opere, na ktorú však Verdi neprišiel. Užil si „svoju“ premiéru v milánskej La Scale o necelé tri mesiace neskôr a zažil veľké ovácie.
V SND sa Aida vracia do repertoáru takmer pravidelne s odstupom dvadsiatich rokov. Súčasná inscenácia v réžii Pavla Smolíka zažila pandemické peripetie spojené s covidom; napokon otvárala 101. divadelnú sezónu v septembri 2020.
Strhujúca hudba podčiarkuje impozantné zborové výstupy, ktoré kontrastujú s komornými intímnymi scénami. Nielen ucho operného fanúšika dôverne pozná niektoré hudobné momenty tejto výpravnej fresky – napríklad triumfálny pochod po víťazstve Egypťanov, v ktorom znejú aj špeciálne trúbky. Verdi ich dal zhotoviť kopírujúc staroegyptský tvar nástroja – úzku dlhú trubicu na konci kužeľovito rozšírenú; odvtedy sa tieto trúbky nazývajú aidovky.
V niektorých obrazoch opery je na scéne, ktorú umne „kineticky“ vyriešil Marek Hollý, aj 200 účinkujúcich. Moduly scény sa rozmanito menia, skladajú a deštruujú ako Rubikova kocka. V inscenácii hrá dôležitú úlohu fenomén piesku: „Vidíme, že všetko sa na prach premení, aby sa opäť z prachu alebo z piesku vytvorilo. Kolobeh života v podobe spoločnosti, ale i v podobe jednotlivých postáv je tu vo zvláštnej symbióze,“ uviedli tvorcovia pri príležitosti premiéry, a tak sú súčasťou scény aj dôležité elementy „nílskej krajiny“ piesok a voda, ktoré na rampe v žľabe lemujú jej okraj. Výtvarníčka Ľudmila Várossová navrhla vyše 250 kostýmov inšpirujúc sa hmotnou kultúrou starého Egypta.
Exkluzívne sólistické obsadenie na štyroch predstaveniach
V najvýpravnejšej inscenácii v súčasnom opernom repertoári v SND, v opere Aida, sa na júnových predstaveniach (9., 11., 15. a 17. 6.) predstavia Maida Hundeling, Andrea Danková, Boldizsár László, Ondrej Šaling, Štefan Kocán, Peter Mikuláš, Monika Fabianová, Aleš Jenis a ďalší. Dielo zaznie pod taktovkou Kevina Rhodesa. Nepremeškajte príležitosť.