Juraj Benčík bol v rokoch 2010 až 2012 klaunom v inscenácii CDS CORTEO. So svetoznámym cirkusom precestoval Rusko aj západnú Európu, no napokon sa vrátil do slovenského divadla, kam podľa svojich slov patrí.

Juraj Benčík: „Nie som ani Kanaďan, ani cirkusant. Som divadelník zo Slovenska. Patrím do divadla a sem, domov.“
Juraj Benčík: „Nie som ani Kanaďan, ani cirkusant. Som divadelník zo Slovenska. Patrím do divadla a sem, domov.“
Zdroj: Juraj Benčík

Kedy ste pôsobili v Cirque du Soleil, na akých miestach vo svete a aký druh predstavenia ste predvádzali?

V rokoch 2010 až 2012 som účinkoval v inscenácii CORTEO ako klaun na turné po Rusku (Petrohrad, Kazaň, Moskva) a západnej Európe (Brusel, Viedeň, Madrid, Valencia, Alicante, Sevila a Paríž).

„Priemerne sa pracovalo v Cirkuse aj s prípravou na vystúpenia a s odlíčením a sprchou desať až dvanásť hodín denne.“
Juraj Benčík

Ako ste sa k tejto práci dostali, aký je bežný postup náberu a aké predpoklady musí záujemca spĺňať?

Absolvoval som štvordňový konkurz v Prahe, ktorý sa volá AUDITION a počas ktorého som musel preukázať schopnosť herectva, tanca, spevu, animácie materiálu, akrobacie, žonglovania a komunikácie v angličtine a bol som zaradený do databázy potenciálnych spolupracovníkov, ktorí sú oslovovaní do jednotlivých inscenácií na konkrétne postavy. Absolvoval som potom tri video konkurzy na tri rôzne role v troch rôznych tituloch a ten tretí bol úspešný.

Je príprava na vystúpenie náročná?

Bolo to najnáročnejšie, čo som v živote zažil. Časovo, energeticky, profesionálne, mentálne, finančne... po všetkých stránkach.

Juraj Benčík: „Absolvoval som štvordňový konkurz v Prahe, počas ktorého som musel preukázať schopnosť herectva, tanca, spevu, animácie materiálu, akrobacie, žonglovania a komunikácie v angličtine.
Juraj Benčík: „Absolvoval som štvordňový konkurz v Prahe, počas ktorého som musel preukázať schopnosť herectva, tanca, spevu, animácie materiálu, akrobacie, žonglovania a komunikácie v angličtine.
Zdroj: Juraj Benčík

Ako prebieha a vyzerá tréningový režim v Cirque du Soleil a koľko hodín denne musia umelci cvičiť?

To závisí od náročnosti výkonov a od techník, ktoré artisti používajú. Najviac musia trénovať žongléri, akrobati, ekvilibristi, jednoducho ľudia, ktorí musia ovládať svoje telo na najvyššej možnej úrovni. Telo sa učí opakovaním, takže pri týchto disciplínach musí umelec opakovať svoj výkon minimálne tri až päťkrát denne v tréningu a potom ešte raz-dvakrát na vystúpení. Priemerne sa pracovalo v cirkuse aj s prípravou na vystúpenia a s odlíčením a sprchou desať až dvanásť hodín denne.

Koľko predstavení musia účastníci zvládnuť, povedzme, za týždeň?

V tých inscenáciách, ktoré putujú po svete vo veľkých cirkusových stanoch, je to desať predstavení za týždeň, niekedy aj tri mesiace bez prestávky. Inscenácie, ktoré sa hrajú v športových halách, uvedú niekedy aj štrnásť predstavení do týždňa, ale tie zasa majú po dvoch-troch týždňoch jedno alebo dvojtýždňový oddych. Tituly uvádzané na stálych scénach sa hrajú raz denne 364 dní v roku.

Fanúšikom predstavení otriasla smrť akrobata Yanna Arnauda. Myslíte si, že mohla súvisieť s fyzickým preťažením a vyčerpaním?

Netuším, čo mohlo byť príčinou nešťastia. Technika straps (cvičenie na dvoch dlhých pásoch omotávaných okolo rúk a celého tela) je síce mimoriadne náročná fyzicky aj psychicky, pretože pri nej nie je možné umelca nijako istiť poistným lankom a často ani sieťou, pretože v choreografii čísla využívajú akrobati aj podlahu, ale servis umelcov v Cirque du Soleil a ich profesionalita sú na takej mimoriadne vysokej úrovni, že akékoľvek zlyhanie je takmer vylúčené.

V Cirque du Soleil pracoval Juraj Benčík v rokoch 2010 až 2012. Bol súčasťou inscenácie Corteo, ktorá precestovala Rusko a západnú Európu.
V Cirque du Soleil pracoval Juraj Benčík v rokoch 2010 až 2012. Bol súčasťou inscenácie Corteo, ktorá precestovala Rusko a západnú Európu.
Zdroj: Juraj Benčík

Denná zdravotná kontrola, asistencia a pomoc trénera, fyzioterapeuta a celého tímu odborníkov zabezpečuje dokonalú rehabilitáciu, tréning, nácvik aj relaxáciu. Akékoľvek pochybnosti o zdravotnom stave umelca sú okamžite diskutované, zohľadňované a v prípade ich potvrdenia sú okamžite prijaté bezpečnostné opatrenia, ktoré majú predísť akejkoľvek možnosti zlyhania či ohrozenia zdravia. Smrteľný úraz je takmer nepredstaviteľná udalosť.

Nácvik krízových situácii predvída všetky možné udalosti a aj pri tomto prípade (smrť Yanna Arnauda, pozn. red.) okamžite zasahoval záchranný tím, ktorý je vždy počas predstavenia v zákulisí. Žiaľ, je to vo viac ako tridsaťročnej histórii cirkusu už druhý smrteľný prípad nešťastného, smrteľného zranenia umelca. Neviem, či vôbec bude niekedy možné určiť jeho príčinu. Myslím, si, že to mohlo byť len niečo veľmi málo predvídateľné.

Poznali ste, alebo ste aspoň už počuli o tomto umelcovi?

Nepoznal som ho. V cirkuse je zamestnaných priebežne viac ako 1500 umelcov z viac ako 70 krajín sveta, vo viac ako dvadsiatich inscenáciách súčasne, takže je veľmi malá možnosť spoznať sa navzájom. Jeho meno som sa dozvedel až po nešťastí. Viem len, že patril k tým vytrvalcom, ktorí v cirkuse pracovali dlho. On osobne viac ako 15 rokov.

„Sociálne benefity umelcov v CDS sú na tej najvyššej možnej (pre nás nepredstaviteľnej) úrovni, vrátane zdravotného poistenia i poistenia pre prípad úrazu a smrti ... to ale rodine ani Cirkusu otca a umelca nenahradí.“
Juraj Benčík

Myslíte si, že sa Arnaudovej smrti dalo zabrániť?

Závisí to od príčiny. Ak sa ukáže, že ňou bolo napríklad poškodenie materiálu, tak ako to bolo v prípade úmrtia akrobatky v predstavení KA v Las Vegas, určite budú sprísnené normy na kontrolu a výmenu materiálu, ktoré v budúcnosti podobnému nešťastiu zabránia.

Ako cirkus postupuje v prípade nehody počas nácviku alebo predstavenia?

Všetko je nacvičené a okamžite sa začne diať proces záchrany a odstraňovania následkov. V zásade sa nacvičujú dva možné varianty nešťastia. Pri prvom je zasiahnutý len umelec alebo umelci na scéne, pri druhom je potrebné poskytovať pomoc a záchranu aj zasiahnutým divákom. Skúška, tréning alebo predstavenie sa zastavia zvukovým signálom a špecialisti na to vycvičení okamžite organizujú proces záchrany, cez reproduktor dávajú umelcom i divákom slovné pokyny, ako sa majú správať a čo robiť a záchranári okamžite vychádzajú zo zákulisia poskytovať pomoc. Pri cirkusovom stane parkuje sanitka rýchlej zdravotníckej pomoci, ktorá má dokonca vždy, počas celého predstavenia, naštartovaný motor.

Priemerne sa pracovalo v Cirkuse aj s prípravou na vystúpenia a s odlíčením a sprchou desať až dvanásť hodín denne.
Priemerne sa pracovalo v Cirkuse aj s prípravou na vystúpenia a s odlíčením a sprchou desať až dvanásť hodín denne.
Zdroj: Juraj Benčík

Aké bezpečnostné opatrenia cirkus využíva, aby sa predišlo ujme na zdraví?

Dokonalé predpisy, ich dodržiavanie a kontrolu ich dodržiavania. Dokonalú, dvoj až trojnásobnú istiacu techniku... no predovšetkým je to brilantná profesionálna príprava vystúpení. Nikto, koho som stretol a spoznal v cirkuse, by nikdy nevystúpil pred divákmi s číslom, ktoré nemal aspoň desaťtisíckrát pred tým zopakované. Často som sa pýtal tých, ktorí robili tie najodvážnejšie výstupy, či majú obavu, strach alebo rešpekt pred úrazom. Každý sa len pousmial a povedal, že keby sa len na okamih takým niečím zaoberali, nevyjdú pred diváka. V zásade platí, že umelec predvádza o dva až o tri stupne nižšiu úroveň výkonu, než je tá, ktorú práve trénuje. Teda ak sa učí štvorité a denne bežne trénuje trojité salto, tak pred divákmi predvádza len dvojité, ktoré už robí ľavou zadnou a s prstom v nose.

Sú akrobati pri podobných číslach nejakým spôsobom istení?

Nie, pri podobných číslach je to nemožné. Žiaľ.

Prečo nie je pri nebezpečných predstaveniach použitá napríklad záchranná sieť? Arnaudovi to mohlo zachrániť život.

Pretože pri technike straps, ktorá sa vykonáva vo výške päť až desať metrov, akrobat začína na zemi a počas vystúpenia sa k zemi často vracia, odráža sa od nej a pri tom využíva celú scénu. Niet kam natiahnuť sieť. Ani lanko nie je možné použiť. Zamotalo by sa do straps.

„Individuálne zlyhanie je možné vždy. Systémové zlyhanie vylučujem.“
Juraj Benčík

Existujú pri pôsobení v Cirque du Soleil nejaké obmedzenia? Napríklad vekové alebo koľko rokov môže človek kontinuálne trénovať a vystupovať, aby sa predišlo nebezpečným situáciám.

To nie je o veku. To je o kondícii, ktorá sa sleduje každotýždňovým testom fyzioterapeuta a raz štvrťročne veľkou celodennou previerkou fyzickej kondície meranou tými najmodernejšími prístrojmi. Počul som o umelcoch, ktorí účinkovali v cirkuse aj dvadsaťpäť rokov. Začínali ako mladí akrobati a končili ako zrelí klauni. Najstarší účinkujúci má v súčasnosti, myslím, okolo sedemdesiat rokov.

Máte nejakú informáciu o tom, koľko Slovákov v Cirque du Soleil vystupuje?

V súčasnosti asi dvaja. Ale nemám presné informácie.

Prečo ste z cirkusu odišli?

Pretože tam nepatrím. Nie som ani Kanaďan, ani cirkusant. Som divadelník zo Slovenska. Patrím do divadla a sem, domov.

Herec Juraj Benčík pracuje v divadlách Komika a Malá scéna.
Herec Juraj Benčík pracuje v divadlách Komika a Malá scéna.
Zdroj: Rene Miko

Myslíte si, že cirkus nejakým spôsobom pri smrti 38-ročného akrobata zlyhal?

Som presvedčený, že zlyhanie nie je na strane inštitúcie, ani jej organizácie práce alebo bezpečnostných opatrení. Je možné, že vyšetrovanie ukáže skryté nedostatky materiálu alebo iné technické dôvody nešťastia. Je, samozrejme, možné, že zlyhal aj ľudský faktor – tréner alebo fyzioterapeut, ktorí podcenili umelcovu možnú indispozíciu, ak sa im o nej zmienil, alebo dokonca zlyhanie samotného umelca. Individuálne zlyhanie je možné vždy. Systémové zlyhanie vylučujem. Na to je Cirque du Soleil príliš dobre fungujúca a dlhoročnou skúsenosťou vyzbrojená firma.

Ako je podľa vás možné, že taký skúsený artista s rokmi praxe spadol z popruhov?

Netuším. Je možné, že bolo niečo s popruhmi. Stačí napríklad nečistota, mastnota, ktorá spôsobí šmyknutie, alebo povolený materiál, ktorý spôsobí zlé uchytenie, či dokonca iná vlhkosť, no možný je aj úraz, nepredvídateľný fyziologický proces, natiahnutie šľachy, svalu alebo dokonca ich natrhnutie počas cvičenia, kŕč či dokonca zlyhanie srdca alebo mierne zamdlenie pri náročnom cviku. Čokoľvek je možné.

Herec Juraj Benčík (vpravo)
Herec Juraj Benčík (vpravo)
Zdroj: Rene Miko
Juraj Benčík o práci v cirkuse: „Bolo to najnáročnejšie, čo som v živote zažil. Časovo, energeticky, profesionálne, mentálne, finančne ...po všetkých stránkach.“
Juraj Benčík o práci v cirkuse: „Bolo to najnáročnejšie, čo som v živote zažil. Časovo, energeticky, profesionálne, mentálne, finančne ...po všetkých stránkach.“
Zdroj: Juraj Benčík

Viac fotografií nájdete v galérii článku.

Predstavenie VOLTA: VIDEO z tragického pádu artistu Yanna Arnauda:

Mohlo by vás tiež zaujímať: