Viac FOTO nájdete TU!

Seniorom v Gelnici ponúkali výhodné ceny elektriny v SPP, hoci by to znamenalo zvýšenie odberu elektriny. Zároveň im sľubovali, už po zákonnom termíne, prepoistenie do zdravotnej poisťovne Union. Malo ísť o pracovníkov českej spoločnosti Centrální výběrová řízení, ktorá pôsobí už aj na Slovensku.

Seniorom v gelnickom Dome opatrovateľských služieb ponúkali výhodné ceny elektriny v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP), hoci by to znamenalo zvýšenie odberu elektriny. Zároveň im sľubovali, už po zákonnom termíne, prepoistenie do zdravotnej poisťovne Union.
Seniorom v gelnickom Dome opatrovateľských služieb ponúkali výhodné ceny elektriny v Slovenskom plynárenskom priemysle (SPP), hoci by to znamenalo zvýšenie odberu elektriny. Zároveň im sľubovali, už po zákonnom termíne, prepoistenie do zdravotnej poisťovne Union.
Zdroj: dp

Františka Kováča (87) presvedčili až natoľko, že zmenil dodávateľa energie nielen v sociálnom byte, ale aj vo svojom vlastnom dome v gelnickej časti Háj. „Prišli a povedali, že sú elektrikári a majú pre mňa dobrú ponuku. Zdalo sa mi, že je to výhodné,“ hovorí pán Kováč. Ponúkli mu aj zmenu zdravotnej poisťovne. „Povedal som im, že ja som spokojný tam, kde som teraz a nič meniť nebudem,“ vysvetľuje ďalej. Netajil prekvapenie, keď si neskôr všimol, že v rodinnom dome mu navýšili ročnú spotrebu o polovicu.

Hovorca spoločnosti SPP Ondrej Šebesta nám potvrdil spoluprácu s touto firmou. Podľa neho prešla prísnym výberovým konaním. Uistil, že zákazníkov z Gelnice kontaktovali a všetci, napriek zvýšeniu odberu elektriny, boli s ponukou spokojní. „V Českej republike sa táto spoločnosť stala súčasťou Deklarácie účastníkov trhu s elektrinou a s plynom na ochranu spotrebiteľov. Deklaráciu podpísali 1. 7. 2019 všetky významné energetické spoločnosti pôsobiace v ČR vrátane spoločnosti ČEZ, EON a Innogy,“ obhajuje spoluprácu s firmou hovorca SPP.

Kolónka s dátumom na zmluve však zostala prázdna.
Kolónka s dátumom na zmluve však zostala prázdna.
Zdroj: dp

Ponúkali elektrinu aj prepoistenie po termíne

Makléri „elektrikári”, ktorí sa objavili v Gelnici, však zavarili aj zdravotnej poisťovni Union, ktorá čelí podozreniu z podvodu v prepoisťovaní po termíne, o ktorom sme už informovali. Zástupcovia spoločnosti Centrální výběrová řízení ponúkali gelnickým seniorom okrem zmeny dodávateľa energií aj prepoistenie do Unionu. „Ani neviem ako, len zrazu sedeli v obývačke,“ rozpráva pán Jozef. Aj jemu sa predstavili ako elektrikári. „Nepamätám sa, či boli nejako označení. Ani som sa ich na to nepýtal. Zmenil som nielen dodávateľa elektriny, ale podpísal som aj zmenu ZP,“ rozpráva muž, ktorý tvrdí, že nemá nikoho, s kým by sa bol vtedy poradil. „Mám iba štyri sestry, ale s tými sa stretávam len raz ročne,“ poznamenáva.

Anketa
Zaznamenali ste vo vašom okolí podvodné praktiky podomových predajcov?
  • 85%
  • 15%

V dvoch prípadoch dôchodcovia súhlasili. Na zmluvách, ktoré sme získali, chýba dátum a čas podania prihlášky do zdravotnej poisťovne. Pritom tieto údaje je potrebné pri podpise vyplniť. Zaujímavé je, že na zmluve s SPP, aj na zmluve pre Union, bolo meno tej istej maklérky. Podľa zákona však zdravotná poisťovňa nesmie vykonávať nábor poistencov na základe mandátnych zmlúv alebo zmlúv o sprostredkovaní s fyzickými alebo právnickými osobami za peňažnú alebo za nepeňažnú odmenu.


Po medializácii gelnického prípadu nám do redakcie prišla vnútrofiremná prezentácia spoločnosti Centrální výběrová řízení pre slovenský trh. Podľa nášho zdroja, na ktorý máme kontakt v redakcii, je to manuál pre nových zamestnancov. Aby vedeli, ako sa predstaviť, ako osloviť zákazníkov, čo im hovoriť. Hlavný motív znie trochu zarážajúco: „Máme doplnky SPP, vystupujeme ako SPP, do domácnosti sa dostávame ako SPP. Predlžujeme zmluvu výmenou za výhodnejšiu cenu. Dopíšeme elektrinu a ako TOP napíšeme hlavného nositeľa provízie - Union na celú rodinu,“ uvádza sa v osemstranovej prezentácii. Obsahuje aj výšku odmien za vykonané prepoistenia či zmenu a zvýšenie distribúcie elektriny. Za aktiváciu elektrického odberu s distribučnou skupinou D2, čo je zvýšený odber energie, si mal pracovník prilepšiť o 15 eur, zatiaľ čo za základnú distribúciu D1 by odmenu nedostal.

Nám sa dokonca podarilo získať manuál spoločnosti Centrální výběrová řízení pre nových zamestnancov. Píše sa v ňom, ako sa majú predstaviť, ako osloviť zákazníkov, čo im hovoriť.
Nám sa dokonca podarilo získať manuál spoločnosti Centrální výběrová řízení pre nových zamestnancov. Píše sa v ňom, ako sa majú predstaviť, ako osloviť zákazníkov, čo im hovoriť.
Zdroj: čitateľ

Suma za jedno prepoistenie do zdravotnej poisťovne Union bola 15 eur. Ak obchodný zástupca splnil plán 100 prepoistení, mesačne mohol prísť k slušnej sume 1 500 eur. Spoločnosť v prezentácii doslova nabáda zamestnancov, aby využili situáciu na trhu na úkor Všeobecnej zdravotnej poisťovne v prospech súkromného Unionu.

Najlepšou obeťou sú pre nich seniori

Obeťou šmejdov sa stal aj 84-ročný Ján s manželkou z obce Nedožery pri Prievidzi. Predajca využil neznalosť staršieho páru a okrem zmeny dodávateľa energie im bez ich vedomia zvýšil distribučnú sadzbu elektriny z nižšej na vyššiu. Oslovili sme aj predajcu, ktorý na zmluve zanechal telefonický kontakt. Na otázku, podľa čoho zvýšil sadzbu bezbranným dôchodcom, odpovedal: „Pozrel som sa a videl som rodinný dom, tak som si myslel, že to bude D2,“ uviedol mladík do telefónu.

Česi majú energetických šmejdov plné zuby

V Česku je pritom spoločnosť Centrální výběrová řízení známa práve nekalými praktikami. Zarába najmä na pokutách z vypovedaných zmlúv. Na sociálnych sieťach či v médiách jej zástupcov nazývajú energetickými šmejdmi. Upozornil na nich český Energetický regulačný úrad či Česká obchodná inšpekcia. „Čo sa týka spoločnosti Centrální výběrová řízení, eviduje Česká obchodná inšpekcia hneď niekoľko podaní a tie sú v podstate ako cez kopirák. Buď spotrebitelia píšu, že sa zástupcovia firmy vydávajú za Českú obchodnú inšpekciu, čo sme predložili polícii, alebo im vnútili službu, ktorú nechceli. Na základe rôznych dokumentov a nahrávok, ktoré máme k dispozícii, vedieme správne konanie, kde sa rozhoduje o výške pokuty,“ uviedol pre iDnes.cz hovorca inšpekcie Jiří Fröhlich.

V Česku na spoločnosť upozorňujú obyvatelia aj samotné obce.
V Česku na spoločnosť upozorňujú obyvatelia aj samotné obce.
Zdroj: facebook

O podozrivú spoločnosť sa zaujíma aj Zväz obchodu a cestovného ruchu v rámci Deklarácie na ochranu spotrebiteľov. Pre ich prešľapy a veľký počet sťažností zvažuje ich vylúčenie.

Zatiaľ čo české úrady idú šmejdom po krku, slovenské si pred nimi zakrývajú oči. „Úrad zaznamenal nárast podnetov a sťažností týkajúcich sa podomových predajcov pri zmene dodávateľa elektriny alebo plynu. Úrad riešil v minulosti aj podnet týkajúci sa spoločnosti SPP. O druhej uvedenej spoločnosti (Centrální výběrová řízení - pozn. red.) úrad nemá vedomosť v súvislosti s podomovým predajom,“reagoval hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Radoslav Igaz.

VÁŠ TIP: Objavili sa aj vo vašej domácnosti, navýšili vám distribúciu energií alebo vás prepoistili a na zmluvách chýba dátum? Neváhajte a kontaktujte našu redakciu na [email protected] alebo na telefónnom čísle 0800 606 606.