Za posledné roky investovali ministri školstva obrovské sumy do online vzdelávacích projektov. Podľa informácii  Trendu sa za posledných 10 rokov na online vzdelávanie minulo viac ako 200 miliónov eur.Presnú sumu je komplikované stanoviť, pretože ministri nakupovali prevažne cez eurofondové projekty a mnohé obsahovali okrem tvorby digitálneho obsahu aj iné aktivity, napríklad nákupy techniky či školenia pre učiteľov. 

Z čoho učiť doma?

Nedostatočnosť digitálneho vzdelávacieho obsahu odhalila podľa zverejnených informácií nečakaná pandémia koronavírusu. V momente, keď sa deti potrebujú učiť doma a rodičia sú nútení ich vzdelávať jednotlivo, sa môžeme domnievať, že online materiály a lekcie im veľmi nepomôžu. Trend uviedol, že nakúpené materiály sú nekvalitné či nefunkčné a množstvo učiteľov ich preto vôbec nepoužíva. Na štátnych  portáloch našiel lekcie, ktoré majú len nadpis a žiadny obsah, ale aj iné, ktoré je možné spustiť len s bezpečnostným rizikom pre počítač.

„Máme desiatky až stovky tisíc edukačných materiálov, ktoré je možné použiť v digitálnej forme,“ vyhlasovala dnes už bývalá ministerka školstva Martina Lubyová v Tv Markíza. Jej vyjadrenie bolo reakciou na to, ako dokáže rezort rodičom s výučbou pomôcť.  Následne rezort zverejnil na stránke linky na portály s digitálnym obsahom – Viki, IT akadémia či Etest.

Podľa Trendu učitelia namietajú, že digitálne materiály, ktoré ministerstvo ponúka, sú nekvalitné či nepoužiteľné, online portály neprehľadné a ťažko prístupné. 

Výjazdové rokovanie vlády v NBS 29.01.2020
Výjazdové rokovanie vlády v NBS 29.01.2020
Zdroj: Matej Remmy Jankovic

Realizácia nevyšla

„Keby vízia projektov ako planetavedomosti.iedu.sk prešla do reálneho života, dnes sme mohli mať skvelú platformu na domáce vzdelávanie,“ vyjadril sa pre Trend Gabriel Lachmann, ktorý spoluzakladal iniciatívu Slovensko.Digital.

Pritom len projekty ako Digitálne vzdelávanie pre všeobecno-vzdelávacie predmety, Digiškola, Viki – Centrálne úložisko digitálneho vzdelávania či štátom platená Planéta vedomostí zhltli takmer sto miliónov eur.

Hoci by dnes mohli slúžiť ako základ pre online vzdelávanie a výučbu detí počas prerušenej školskej dochádzky, nie je to pravda a rodičia sú odkázaní na pomoc neziskových organizácií, súkromných spoločností, umelcov a cez stránky ako Zatvorená škola – ako učiť doma si zdieľajú otvorené zdroje s digitálnym obsahom.

A nielen preto, že ministerstvo školstva na čele s Martinou Lubyovou sprístupnilo digitálne učivo nakúpené za desiatky miliónov eur až na piaty deň od vyhlásenia prerušenia školskej dochádzky.

Školstvo
Školstvo
Zdroj: Claudio Furlan

Zbytočne minuté milióny

TREND oslovil učiteľov s otázkou či digitálne učebné pomôcky, ktoré prezentovala ministerka, používajú. V ankete na fejsbúkovskej stránke Slovenskej komory učiteľov sa za jeden deň zúčastnilo prieskumu viac ako sto osôb. Pritom viac ako 72 percent respondentov uviedlo, že rezortné online materiály nepoužíva, pretože sú nekvalitné, ďalšie dve percentá ich nepoužívajú z iného dôvodu. Zhruba 24 percent zúčastnených ich používa občas a ďalšie dve percentá ich používa často.

 „Nepoužívam, lebo kým sa tam zorientujem, vytvorím si materiál sám,“ uviedlo pre Trend viac ako 50 respondentov, 18 uviedlo, že rezortný obsah nepoužíva, pretože „ministerstvo neurobilo nič, aby učiteľov z týmto obsahom oboznámilo a naučilo s ním pracovať“. TREND informoval, že oslovil oboch učiteľov, ktorí napísali, že digitálny obsah od štátu používajú často, ale ani jeden na otázky nereagoval.

„Používame IT akadémiu na matematiku a informatiku, nie je to zlé, len niekedy je učivo pre študentov príliš náročné a je potrebný učiteľ, aby to pochopili. Používali sme tiež Digipediu a niektoré lekcie z projektu Rozvoj stredného odborného vzdelávania sú tiež dobré, iné zase slabé, ako v živote, a je na učiteľovi, aby vybral to správne,“ zastala sa štátnych portálov Ľudmila Uhlíková riaditeľka Spojenej školy v Tvrdošíne.

Zasadnutie krízového štábu na Ůrade Vlády SR. Na snímke zľava je ministerka školstva Martina Lubyová a ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.
Zasadnutie krízového štábu na Ůrade Vlády SR. Na snímke zľava je ministerka školstva Martina Lubyová a ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná.
Zdroj: MATEJ KALINA

Výhovorky?

Hovorkyňa ministerka školstva Andrea Pivarčiová argumentovala, že portál bol dodaný ako licencované dielo, a preto majú doň vstup len registrovaní učitelia a žiaci. Planéta vedomostí je pritom digitálne učivo, ktoré napriek silnej kritike a odporu odbornej verejnosti pre pochybnosti o jeho cene a kvalite kúpil ešte exminister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) od spoločností Agemsoft a Atos IT Solutions and Services.

Nefungovali ani viaceré materiály, ktoré odporúčala ministerka školstva M. Lubyová v priamom prenose. „Na stránke E-test si učitelia môžu sami vytvoriť elektronické testy alebo použiť testy, ktoré tam sú uskladnené a dať svojim žiakom, čiže ten učiteľ nemusí sám vymýšľať vlastné testy, ktoré sú tam vytvorené,“ uviedla v TV Markíza.

V štúdijnom odbore pre stredné školy Publicistika sú „nahádzané“ lekcie z iných odborov, od odpadového hospodárstva, cez osvetlenie a optiku po architektúru počítačových sietí. „Za túto srandu zaplatilo ministerstvo školstva súkromnej firme 19 miliónov eur. Lenže medzičasom sa ukázalo, že učitelia si už dávno pomáhajú sami, zdieľajú si desiatky aplikácií a portálov, aby mohli učiť na diaľku,“ upozorňuje Juraj Hipš (Spolu), ktorý na pochybný projekt upozornil na svojom blogu.

Učitelia sú tak miesto štátnych portálov za desiatky miliónov eur odkazaní na komerčné aplikácie ako Kozmix, SmartBooks, Alf, Zborovňa a Edupage, Lepšia geografia a ďalšie.  V čase šírenia koronavírusu ich poskytovatelia poskytli širokej verejnosti zadarmo. 

Branislav Gröhling
Branislav Gröhling
Zdroj: JÚLIUS DUBRAVAY

Podľa informácie z jeho profilu na sociálnej sieti sa bude situáciu snažiť vyriešiť súčasný  minister školstva zo strany SaS Branislav Gröhling. O jeho postupoch vás budeme informovať už čoskoro v rozhovore.