Obstaranie dvoch dopravných lietadiel C-27J Spartan sa začalo ešte v roku 2008. Zmluva bola podpísaná až v roku 2014. Každé zo strojov stálo 36 miliónov bez DPH. Celková suma nákupu s dopravou a výcvikom vyšla celkovo na 98 miliónov eur bez DPH.

Prvý Spartan pristál na Slovensku vlani s omeškaním, za čo zožal kritiku jeho taliansky výrobca, ktorý tak musel spustiť z ceny. Tentoraz lietadlo dodali včas. Minister Peter Gajdoš neskrýval v pondelok po pristátí lietadla svoju radosť: „Naše ozbrojené sily sú opäť plnohodnotne technicky vybavené, aby mohli plniť prepravné úlohy väčšieho rozsahu.“

Až teraz sa však podľa medializovaných informácií prišlo na to, že Spartany sa do hangárov nezmestia. Rezort obrany si však chybu nepripúšťa. „Letecká technika je v priestore letísk vždy zaparkovaná na určených odstavných plochách, tzv. stojiskách,“ uviedla hovorkyňa rezortu obrany Dana Capáková. V hangároch sa podľa ministerstva len pravidelne opravujú. „V súčasnosti sú na tieto potreby určené priestory v Leteckých opravovniach Trenčín,“ dodala Capáková.

Staré hangáre sa napriek tomu budú musieť prerobiť. „Pripravovaná rekonštrukcia je nevyhnutná z dôvodu, aby bol prispôsobený špecifikám nového lietadla,“ potvrdila hovorkyňa. Projekt na úpravu vyhrala spoločnosť Bonul. Tú má pod palcom Miroslav Bödör, ktorý sa pozná so špičkami Smeru.

Technické parametre lietadla C-27J Spartan

- viacúčelové transportné lietadlo - dĺžka: 22,7 metra - výška: 9,64 metra a s - rozpätie krídel: 28,7 metra - maximálna cestovná rýchlosť: 500 km/h - dostup: 9144 metrov - maximálny dolet: 5852 km - kapacita: 46 pasažierov