Prezidentskú kampaň začalo 15 kandidátov, jeden sa vzdal a momentálne je kandidátov 14. Najhorúcejší kandidáti na druhé kolo sú títo štyria: Maroš Šefčovič, Zuzana Čaputová, Robert Mistrík a Štefan Harabin. Všetci majú transparentný účet, na ktorý chodia peniaze na kampaň.

Transparency International dala kandidátom priemernú známku trojku. Čaputová je jednou z troch kandidátov (ďalšími sú Ivan Zuzula a Bohumila Tauchmannová), ktorí okrem vyplneného majetkového priznania zaslali aj kópie daňových priznaní za ostatných 5 rokov. Je potrebné  vedieť ďaleko viac, lebo ide o hlavu štátu. Kandidáti posielajú veľké peniaze do agentúr a verejnosť nevie, čo sa s nimi deje ďalej. Na konci kampane sa budú náklady na kampaň nahlasovať a nie je možné spárovať náklady.

Najtransparentnejšiu prezidentskú kampaň teda zatiaľ vedie Zuzana Čaputová. Má veľmi dobre čitateľný rozpis príjmov a výdavkov na svojom transparentnom účte, zverejnila svoje majetkové ale aj daňové priznania a poskytla aj detailné údaje o svojom volebnom tíme a programe. S odstupom za ňou nasledujú kampane Roberta Mistríka a Eduarda Chmelára. Naopak z pohľadu transparentnosti celkom prepadli Martin Daňo a Róbert Švec. Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko, ktorej experti sa pozreli na volebné kampane všetkých kandidátov na Prezidenta SR.

Zuzana Čaputová jediná z najsilnejšej štvorky kandidátov priniesla daňové priznanie a vyplnila aj dotazník. Jej transparentný účet je dostatočne podrobný. Kampaň účtuje na dennej báze a verejnosť to môže sledovať.

Zuzana Čaputová
Zuzana Čaputová
TONY ŠTEFUNKO

Mistrík má spomedzi kandidátov najvyššie príjmy, na rozdiel od Čaputovej ich nedoložil daňovými dokladmi. „Body v hodnotení stratil aj na tom, že tri štvrtiny doterajšej kampane presunul pomocou dvoch veľkých zálohových platieb z verejne kontrolovateľného transparentného účtu do skrytého prostredia mediálnej agentúry,“vysvetlil analytik TIS Ľuboš Kostelanský. Mistrík postup odôvodňuje ekonomickou výhodnosťou a snahou neprezradiť konkurencii detaily kampane. Transparency tlmočil verejný záväzok, že po voľbách podrobne vyúčtuje ako boli jeho peniaze v mediálnej agentúre použité.

Robert Mistrík
Robert Mistrík
Marek Ištók

Štefan Harabin nezaslal nič, ani majetkové priznanie. Jeho majetkové priznanie sudcu nedosahuje potrebné detaily . napríklad má dva byty, jeden získal za 2000 eur v roku 2000. Detaily o byte nevieme. Transparentný účet má veľké platby do prostredia agentúr, ktoré sú netransparentné. Verejnosť nevie, čo sa s jeho platbami ďalej deje.

 Štefan Harabin.
Štefan Harabin.
EMIL VAŠKO

Maroš Šefčovič je zatiaľ v prieskumoch najsilnejší kandidát. Nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie a neposkytol ani svoje daňové doklady. Formulár, ktorý zverejňuje ako eurokomisár neobsahuje sumy jeho príjmov ani majetkov ale len suchý výpočet nehnuteľností.  Naznačuje to jeho neochotu odhaliť detaily kampane .

Maroš Šefčovič
Maroš Šefčovič
Tasr

Limitom hodnotenia Transparency je nemožnosť preveriť, či sú naozaj všetky výdavky reálne zverejnené na transparentných účtoch, či neboli dary maskované cez tretie strany, prípadne či boli majetkové priznania vyplnené pravdivo. Ochota poskytnúť tieto dáta však zvyšuje šancu, že v prípade ich nepravdivosti budú kandidáti odhalení.

Cieľom volebného monitoringu, ktorý realizuje Transparency je vystaviť prezidentských kandidátov sústavnému tlaku na férové vedenie kampaní. „Aj toto hodnotenie je len úvodným a kandidáti majú možnosť zlepšiť svoje skóre napríklad tým, že skvalitnia svoje transparentné účty, volebné weby, alebo predsa len vyplnia a zašlú majetkové priznanie,“odkazuje Kostelanský. Výsledky opakovaného hodnotenia Transparency zverejní v týždni pred prvým kolom volieb