Prešov

Hore-dolu 30 schodov

Na eskalátory sa pozabudlo aj v treťom najväčšom meste – v Prešove. Ľudia, ktorí sa potrebujú dostať k vlaku na nástupištia, majú smolu. Tridsať schodov na perón si musia vyšliapať po svojich aj s ťažkou batožinou. „Neviem si ani predstaviť, ako to zvládajú starí alebo chorí ľudia,“ povedala nám Jana (26) z Prešova. Podľa hovorkyne Dany Hurtovej z odboru komunikácie generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky sa o dobudovaní pohyblivých schodov z dôvodu nedostatku financií v metropole Šariša neuvažuje.

Bratislava

Pohyblivé schody bez pohybu

 
Foto: MATEJ KALINA

Na Hlavnej stanici v Bratislave úplne chýbajú eskalátory alebo výťahy, ktoré by uľahčili cestujúcim manipuláciu s batožinou. Pasažierom teda neostáva nič iné, ako ju vláčiť po schodoch. Menej náročné je to v priestoroch staničnej haly, kde je schodov menej a dá sa využiť aspoň malá rampa pre imobilných pasažierov.

Horšie je to potom s prístupom na nástupné peróny, tu si už cestujúci musia poradiť sami. Jediné pohyblivé schodište vedie z konečnej električiek do haly stanice. Schody sú však málokedy v pohybe a v čase našej návštevy – v pracovný deň okolo tretej popoludní – sa pohybovalo len jedno ich rameno. „Zistili sme chybu motora, ktorý poháňa jednu stranu eskalátora. Dodávateľ už o tom vie a v nasledujúcich dňoch by mal opäť fungovať,“ povedal nám hovorca magistrátu Michal Stuška.

Košice

O rok to bude lepšie

 
Foto: ĽUBO FERKO

Ani na košickej železničnej stanici to cestujúci nemajú jednoduché. Do budovy starej takmer štyri desaťročia sa začalo investovať až po roku 2000, pričom peniaze pohlcovali najmä núdzové riešenia vzniknutých havarijných situácií. Ani tu nie sú pohyblivé schodištia. Na peróny či do reštaurácie sa dostanete výlučne po vysokých schodoch. Situácia by sa však mala zlepšiť v rámci rekonštrukcie, ktorá sa už začala. Na stanici pribudnú dva eskalátory a pre vozičkárov aj výťah. Cestujúcim by mali začať slúžiť najneskôr v októbri 2013, keď je plánované ukončenie kompletnej rekonštrukcie.