Španielska firma Cintra sa označuje za jedného z najväčších súkromných developerov dopravných stavieb na svete. Na Slovensku doteraz nepodnikala, preto plánuje využiť služby tunajších stavebných firiem. „Nebola jediná námietka. Nikoho sme zo súťaže nevylúčili,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček. „Finálne slovo bude mať vláda,“ doplnil.

Tá musí odobriť návrh zmluvy. Konzorcium firmy Cintra sľubuje postaviť 59 km cesty za 4 roky. Štát jej vybudovanie a prevádzku úseku má splácať 30 rokov sumou 56,72 mil. € ročne, čo je dohromady asi 1,7 miliardy €. Obálky s ponukami štyroch záujemcov ministerstvo otvorilo na začiatku decembra.

Predražený obchvat Bratislavy? Odborníci hovoria o neskutočnej sume

„Táto súťaž vygenerovala výrazne lepšie ceny, ako sa očakávalo,“ povedal vtedy minister dopravy Ján Počiatek. S výsledkom súťaže však nie sú všetci spokojní. Poslanec Pavol Zajac (KDH) si myslí, že o takom zásadnom projekte mala rozhodnúť až ďalšia vláda. „Zmenili sa technické riešenia a parametre obchvatu. Najprv malo byť na väčšej časti diaľnice D4 šesť jazdných pruhov. Teraz sú navrhované už len štyri,“ opísal Zajac.

Inštitút INEKO ešte v októbri zverejnil analýzu, podľa ktorej obchvat napríklad na Prístavnom moste odľahčí dopravu len o 13 %. Ako vtedy doplnil odborník na dopravu z SaS Miroslav Ivan, je neprijateľné, aby sa za miliardy eur postavilo dielo, ktoré neodstráni dopravné problémyv hlavnom meste. Naopak, zadlžovanie cez projekt na ďalších 30 rokov ich podľa neho len prehĺbi.