Reforma Učiace sa Slovensko je len víziou. Týmito slovami Martina Lubyová zaskočila poslancov v parlamente dva týždne predtým, ako mala projekt odovzdať na schválenie vládou. „Materiál Učiace sa Slovensko v tejto chvíli... neobsahuje konkrétne ciele, aktivity a rozpočet,“ priznáva ministerstvo, pričom dodáva, že ide len o koncepciu, ktorú treba rozpracovať do podoby národného programu. Konkrétny časový horizont nám však neprezradilo.

Podľa poslanca opozičnej SaS Branislava Grohlinga mal rezort školstva myslieť na tvorbu akčného plánu už pred rokom a pol. Teraz vraj zbytočne predlžuje žalostný stav školstva.

Nezaradená poslankyňa a analytička pre oblasť školstva Zuzana Zimenová zas upozorňuje, že ministerstvo presne vie, čo má robiť. „Učiace sa Slovensko jasne hovorí, prečo sa výsledky našich žiakov stále zhoršujú,“ hovorí odborníčka. K žiakom sa podľa nej v školách pristupuje ako na výrobnej linke v továrni. „Posilniť treba individuálny prístup učiteľov k žiakom, na čo zas učitelia potrebujú viac priestoru na vyučovaní, pomoc asistentov, špeciálnych pedagógov a motiváciu,“ vysvetľuje Zimenová. Jej kolega Miroslav Beblavý dopĺňa, že problémom školstva nie je osoba ministerky Lubyovej. „V tejto vláde nemôže dosiahnuť výraznú zmenu k lepšiemu žiadny minister školstva,“ myslí si nezaradený poslanec.

Podľa Zimenovej sa na školách k deťom pristupuje ako v továrni.
Zdroj: MATEJ KALINA

Exminister školstva Peter Plavčan (nom. SNS) označoval Učiace sa Slovensko za najväčšiu reformu školstva. Na dokumente pracoval tím expertov viac ako rok. Hotovým projektom sa mala vláda pôvodne zaoberať už v auguste. Nestalo sa tak vraj pre výmenu na čele rezortu školstva.

Plánov už bolo dosť

Učiace sa Slovensko je už štvrtým návrhom reformy od roku 1989. Spoluautor predchádzajúcich školských reforiem profesor Miron Zelina si o tom myslí svoje. „Možno jednu z prvých vecí, čo mali urobiť autori aktuálnej reformy, je zamyslieť sa nad tým, prečo doterajšie reformy nenaplnili svoje poslanie, zmysel. Prišli by na to, že myšlienky, ciele sa opakujú, ale politickávôľa chýbala. Veľmi negatívnu úlohu zohráva častá výmena ministrov, ale najmä to, že chýba kontinuita, stále sa začína akoby na ,zelenej lúke´,“ konštatoval pred časom.