Nultý obchvat Bratislavy na D4 a úsekov R7 dostal zelenú od vlády Roberta Fica. Súťaž na výstavbu a prevádzkovanie diaľnice v úseku Jarovce –Rača a rýchlostnej cesty Prievoz – Holice v celkovej dĺžke 59 kilometrov sa môže začať. Podľa rozhodnutia kabinetu verejné obstarávanie Ministerstvo dopravy môže začať do konca januára.

"Štúdia realizovateľnosti jasne dokazuje, že model výstavby PPP je výhodnejší ako klasický model výstavby, ak sa zoberie do úvahy čas, kedy štát bude schopný túto cestu financovať z verejných zdrojov," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Za peniaze Európskej únie a štátu by sa južná časť obchvatu Bratislavy na D4 a úseky R7 mohli začať stavať najskôr v roku 2023. "S modelom výstavby tejto cesty cez PPP počítajú všetky strategické materiály aj predchádzajúcej vlády," dodal Kóňa.

Očakáva sa veľký nával záujemcov

Podľa premiéra Roberta Fica Slovensko nemá dostatok vlastných finančných prostriedkov na plánovanú výstavbu diaľnic a preto musí, keď je to možné, uskutočňovať aj PPP projekty. Po stredajšom rokovaní vlády povedal, že projekt PPP na realizáciu bratislavského obchvatu, ktorý schválila vláda, je dobre pripravený. "Očakávame, že bude obrovský záujem investorov a práve súťaž môže viesť k ďalšiemu zníženiu ceny projektu, ktorá je nastavená. Odmietam fantazmagórie, že nejaký Junckerov balík to zaplatí," povedal premiér Fico. Nedá sa podľa neho predsa čakať niekoľko rokov, či na to bude šanca alebo príležitosť.

"Musíme stavať, ísť odvážnejšie do týchto vecí. Preto vláda dala zelenú tomuto projektu, aby sa ďalej pokračovalo," dodal. Pokiaľ by sa podľa premiéra v budúcnosti ukázali aj iné možnosti financovania projektu, vláda bude pripravená, ale v súčasnosti je PPP jediná možnosť realizácie projektu D4 a R7.

Stavať sa začne na budúci rok

Predpokladané stavebné náklady na úseky D4 a R7 v dĺžke takmer 60 kilometrov sú na základe štátnej expertízy 1,325 mld. eur. Výstavba by sa mala začať v roku 2016 a trvať štyri roky. Bez realizácie tohto projektu by dopravná situácia v Bratislave do roku 2020 podľa ministerstva skolabovala. Na základe súčasných podmienok a expertíznej ceny štát by budúcemu koncesionárovi splácal za dostupnosť D4 a R7 ročne predbežne 135 až 151 mil. eur. Za tridsať rokov by tak zaplatil spolu predbežne zhruba 4,050 až 4,530 mld. eur. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia.

"Ide o výstavbu v husto zastavanom území, kde bude treba veľa investovať aj do protihlukových opatrení alebo prekládky inžinierskych sietí. Súčasťou úseku D4 je aj most cez Dunaj, ktorý bude po svojom dokončení najdlhší na Slovensku," uviedol Kóňa.

Niekde to bude mimoriadne komplikovane

Takmer polovica z 27-kilometrového úseku D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Rača bude stavaná ako šesťpruhová komunikácia. Odhady stavebných nákladov na rýchlostné cesty v nezastavaných územiach dosahujú v priemere 10 mil. eur na kilometer. Drahšie je to iba v úseku Bratislava - Ketelec, kde sa bude stavať cez veľmi husto zastavané územie a pôjde o mimoriadne komplikovaný úsek.