Azda najdôležitejšou prioritou vlády je dostavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. Verejnosti ju chcú sprístupniť do roku 2020. „Už to je na smiech. Urážajú vodičov a daňových poplatníkov od roku 1990, keď mala byť D1 hotová,“ tvrdí Ondrej Matej, ktorý pracoval aj ako poradca expremiérky Ivety Radičovej. Aj samotný minister dopravy Roman Brecely sa obáva, že diaľnicu do roku 2020 nestihnú.


Minister Roman Brecely.

Foto: SITA

„Dáme do užívania celých 450 km okrem 13-kilometrového úseku, ktorý nemáme šancu stihnúť,“ povedal pre rádio Expres. Kritický je úsek Turany – Hubová. Pôvodne malo ísť o povrchový variant, čo však skomplikoval zosuv pôdy pri obci Šútovo. Momentálne sa preto špekuluje nad novým tunelom. Ak všetko pôjde podľa plánov, tak minister predpokladá, že kompletná D1 bude hotová najneskôr v roku 2022.

ANKETA Vláda buduje diaľnice, niektoré sú zbytočné. Čo si myslíte vy?


Na D3 smerom na Poľsko pri Oščadnici sa plánuje tunel.

„Do programového vyhlásenia vláda napísala svoj cieľ umožniť motoristom už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky. Toto vyjadrenie svedčí o mimoriadnej priorite, ktorú má výstavba D1 medzi Bratislavou a Košicami,“ napísali z rezortu dopravy. Vláda sľubuje vybudovať R4 od Prešova až k hraniciam s Poľskom, tiež južný ťah cez R7 do Komárna. Na Orave sa chce sústrediť na výstavbu R3, čo sa Matejovi nepozdáva.

Fico si na Slavíne pripomenul koniec vojny: Kde boli opoziční poslanci?


Receptom na nekonečné zápchy v okolí Bratislavy má byť diaľnica D4.

„Ak dobudujeme D3, tak R3 stráca význam. Navyše hrozí, že by sme museli vrátiť peniaze za D3 Bruselu, lebo podmienkou financovania bolo, že R3 sa nebude na Orave stavať. Tiež nemá zmysel budovať R3 a R1 paralelne medzi sebou,“ vysvetľuje Matej. Pokračovať sa má aj vo výstavbe južného ťahu R2 medzi Zvolenom a Košicami a pripraví sa prepojenie Banskej Bystrice s D1 rýchlostnou cestou.


Takýto „megakruháč“ si v budúcnosti užijú vodiči pri Košiciach.

Podľa Mateja si však takýto luxus nemôžeme dovoliť. „Treba postaviť 2 prepojenia sever – juh, čiže po D3 a D1 následne jedným alebo druhým variantom do Zvolena a pokračovať na maďarskú hranicu a dobudovať R4 na východe Slovenska,“ dodáva. Na to, aby vláda splnila svoje sľuby, čo sa týka výstavby autostrád, modernizácie 180 km ciest I. triedy a 60 mostov, nemáme podľa Mateja dosť peňazí. „Vláda vôbec nepovedala, z akých zdrojov chce peniaze získať. Navyše nemá zmysel niektoré úseky vôbec budovať,“ uzavrel šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

To, ktorý cestný úsek je zbytočný, sme zisťovali aj u čitateľov denníka Plus JEDEN DEŇ. Tí v ankete na pluska.sk označili za najväčšiu zbytočnosť výstavbu paralelných rýchlostných ciest R1 a R3 na Orave.