S podozrením, že za firmou Ibertax z konzorcia, ktoré vyhralo tender na mýtny systém, stojí J&T, vyšiel šéf SDKÚ Mikuláš Dzurinda. Zaujímavé je, že táto firma sídli v Bratislave, ale má iba poštovú schránku a nie je ani označená. Podľa SDKÚ sú vlastníkmi Ibertaxu dve firmy z Cypru.

Tridsiatničky vo veľkom biznise

V tých figurujú štyri dámy. Ako sme zistili, všetky sú zamestnané vo finančnej skupine J&T. Keď sme sa s nimi včera snažili spojiť, povedali nám, že nie sú v práci. „Áno, všetky u nás pracujú, ale momentálne nie sú prítomné,“ povedala nám sekretárka. Jednou z dám je aj dvadsaťšesťročná Jana Čupajová, ktorá má na internete zverejnené fotografie. Pri pohľade na túto nežnú dámu by zrejme málokto uveril, že môže ísť o miliardárku, ktorá pracuje ako zamestnankyňa finančnej skupiny. Okrem nej je tam ešte Linda Gallová a Silvia Krcheňová, obe ročník 1980, a Lýdia Hrivnáková narodená v roku 1979.

Aj tieto slečny vyhrali tender za 863 miliónov eur
Lýdia Hrivnáková: Má tridsať rokov, vo viacerých firmách figuruje s majiteľmi J&T.
Foto: internet

Vážny tender bráni

Minister Ľubomír Vážny sa bránil, že konzorcium nemohol vylúčiť, ani keby zistil, že je za ním finančná skupina. „Nedovoľuje mi to zákon,“ vyhlásil. Tender nakoniec vyhralo konzorcium, v ktorom bol Ibertax, pretože tri konkurenčné ponuky výberová komisia vyradila. Pritom všetky boli lacnejšie. Víťazná ponuka bola drahšia až o 6,6 miliardy korún.

Aj tieto slečny vyhrali tender za 863 miliónov eur

 

IBERTAX: Firma, ktorá je súčasťou víťazného konzorcia na mýtny systém, sídli v centre Bratislavy, na budove, kde má sídliť, nemá však označenie.
Foto: Matej Kalina

Vážny vraj tender zrušiť nemohol, ani keď zostal iba jeden uchádzač. „Mohol by nás žalovať za zmarený zisk,“ vyhlásil.

Podľa právnika Tomáša Kamenca minister zavádza. Tvrdiť, že to nemohli spraviť, je absurdné. „Čo nevie, čo dali sami do súťažných podkladov? Jasne tam stojí, že si vyhradili právo súťaž zrušiť, ak ponuky presiahnu požadovanú hodnotu, aká bola v oznámení, čo sa aj stalo,“ povedal nám. Minister navyše tvrdí, že kto stojí za Ibertaxom, ho nezaujíma, pretože ak firma v tendri splní požiadavky, nemôže ju vylúčiť.

Aj tieto slečny vyhrali tender za 863 miliónov eur
Ľubomír Vážny
Foto: Plus JEDEN DEŇ

Nič s tým nemajú?

„J&T nie je ani nikdy nebola majiteľom spoločnosti Ibertax,“ reagoval na podozrenia predsedu SDKÚ Mikuláša Dzurindu hovorca finančnej skupiny Maroš Sýkora.

Klamal?

Pozrite sa na argument ministra dopravy, prečo nemohol zrušiť súťaž na elektronické mýto:

Vážny: „Nemohli sme tender zrušiť, lebo by nás mohli žalovať za ušlý zisk.“

Súťažné podklady, bod 29.2: Verejný obstarávateľ si vyhradzuje právo zrušiť použitý postup zadávania zákazky aj vtedy, ak sa zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásilo verejné obstarávanie. Jedným z takýchto dôvodov je, ak ponuky presiahnu predpokladanú hodnotu zákazky uvedenú v oznámení. (brr)

Ako prebiehal mýtny tender

  • víťaza vybrali na tretí pokus, prvé dva tendre NDS zrušila
  • traja uchádzači konzorcium Slovpass, ToSy a Kapsch boli vylúčení aj pre nízku cenu
  • vo výberovej komisii boli ľudia blízki podnikateľom Milanovi Fiľovi a Vladimírovi Poórovi, ktorí sú spájaní so Smerom
  • vyhrala najdrahšia ponuka
  • jedna z víťazných firiem je prepojená na J&T
  • rezort dopravy dva mesiace odmietal zverejniť zmluvu s víťazom tendra
  • zverejnená verzia má niektoré časti zabielené
  • tender vyšetruje súd, padlo sedem žalôb
  • vyšetruje ho Európska komisia