Kto vyhrá? Občan či organizácie napojené na poskytovanie zdravotných služieb na Slovensku. Ľudia sú s tým, ako sa k nim v zdravotníckych zariadeniach správajú, nespokojní. Nespokojná je aj vláda premiéra Fica.

„Základným cieľom je zlepšiť zdravotnícke služby, a tým aj zdravotný stav obyvateľov na Slovensku,“ prízvukovala ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská v diskusnej relácii televízie TA3. A to sa podľa nej dá len tak, že sa zmení celkový spôsob financovania zdravotníctva.

Aké systémy sú v Európe


Infografika: Marek Kováčik/Plus JEDEN DEŇ

Ako uviedla, pluralitný systém poisťovní nás doteraz stál jednu miliardu eur. V RTVS dokonca vytvorenie pluralitného systému označila za fatálnu chybu. Samotná Zvolenská ešte v roku 2010 prešla z kresla šéfky Všeobecnej zdravotnej poisťovne do súkromnej poisťovne Dôvera, kde pôsobila ako členka predstavenstva.

Opozícia nesúhlasí

So zlúčením poisťovní nesúhlasí opozícia. Považuje ho nielen za neefektívne, ale ho označuje za znárodnenie. Poslanec za SDKÚ Viliam Novotný tvrdí, že tiež chce, aby sa zdravotná starostlivosť na Slovensku zlepšila.

Jedna zdravotná poisťovňa to však podľa neho nevyrieši. „Odmietam, aby sme dali veľa peňazí na transformáciu súčasných poisťovní do jednej a potom zistili, že sa nezlepší poskytovanie zdravotnej starostlivosti,“ uviedol Novotný. Opozícia sa chce dokonca obrátiť na Ústavný súd, čo však Zvolenská považuje za predčasné.

Bude to stáť miliardu?

Na kúpu alebo vyvlastnenie súkromných poisťovní sa podľa premiéra majú využiť prostriedky z predaja štátneho majetku. Štát bude podľa exministra zdravotníctva Ivana Uhliarika platiť príliš veľa peňazí za to, aby mohol vyplatiť majiteľov súkromných zdravotných poisťovní.

Jeho predchodca – exminister Rudolf Zajac – odhaduje, že nás to môže stáť až 1 miliardu eur. „Určite sa v prvom rade budeme pokúšať o dohodu. Ale za cenu, ktorú stanoví nezávislý poradca a ktorá bude aj podkladom vyvlastnenia. Určite sa dohoda nesmie predražiť,“ zdôraznila včera v diskusii Zvolenská.

Ako ich zlúčiť?

V hre sú tri možnosti, ako vytvoriť jednu zdravotnú poisťovňu:

  • správou poistného kmeňa,
  • odkúpením akcií či vymedzením aktív,
  • vyvlastnením súkromných zdravotných poisťovní.

Premiér Robert Fico vidí vyvlastnenie ako poslednú možnosť. „Pokiaľ sa nedohodneme s vlastníkmi dvoch súkromných spoločností, bude použitý legitímny a ústavný postup, ktorý sa nazýva vyvlastnenie,“ uviedol premiér Robert Fico.

Počet poisťovní nie je dôležitý

Ako sme na tom v poskytovaní zdravotníckej starostlivosti občanom? Patria nám stredné priečky.

V rebríčku, ktorý zostavili analytici z Health Policy Institute, sme sa v tohtoročnom rebríčku umiestnili spomedzi 34 krajín na 16. mieste. Analytici hodnotili päť zásadných oblastí: Práva pacienta, dostupnosť liečby, liekov, výsledky prevencie a rozsah služieb.

Dovedna porovnali 42 položiek. Na prvom mieste sa umiestnilo Holandsko s viacerými poisťovňami a na druhom Dánsko s jednou. V prvej desiatke vládla vyrovnanosť. V rovnakom pomere sa tam ocitli krajiny s jednou a viacerými poisťovňami.

Je to jedno?

Analytici dospeli k názoru, že sa nedá jednoznačne povedať, ktorý systém zaručuje svojim pacientom lepšiu starostlivosť či efektivitu nákladov. „Neexistuje vzťah medzi spôsobom organizácie systému a jeho efektivitou,“ potvrdili analytici Health Policy Institute.

Podľa nich je jedno, či v krajine zabezpečuje starostlivosť jedna alebo viac poisťovní, rozhoduje nastavenie toho ktorého systému.

Poradie podľa kvality služieb

Krajina  Počet poisťovní 
1/ Holandsko viacero
2/ Dánsko jedna
3/ Írsko

jedna

4/ Luxembursko jedna
5/ Belgicko viacero 
6/ Švédsko jedna
7/ Švajčiarsko viacero
8/ Francúzsko viacero 
9/ Nórsko jedna 
10/ Fínsko viacero
11/ Rakúsko viacero
15/ Česko viacero
16/ Slovensko viacero
27/ Poľsko viacero
28/ Maďarsko jedna

Zdroj: Euro Health Consumer Index

Oba systémy majú za a proti

Výhodami a nevýhodami systému jedného platcu v porovnaní s pluralitným systémom s fungujúcou konkurenciou sa zaoberali aj slovenskí analytici. A k čomu došli?

Výhody:

– Maximálne použitie zdrojov zo zaplateného poistného na financovanie zdravotnej starostlivosti (najmä vďaka úsporám z rozsahu, odstránenia duplicít, zo zníženia správnych nákladov, zrušenia zisku) ,

– efektívnejšie presadzovanie rozhodnutí týkajúcich sa celého sektora,

– nižšia administratívna záťaž pre regulátora aj pre platiteľov poistného.

Nevýhody:

– Monopol, a teda nižšia efektívnosť (nižšia miera inovácií, poistenci nemajú možnosť voľby, vyššie nároky na štátne riadenie a reguláciu cien aj siete poskytovateľov),

– politický vplyv a závislosť od fungovania štátnej správy.

Koľko platíme?

Od roku 2003 čoraz viac vkladáme vlastné prostriedky do zdravotnej starostlivosti. V rokoch 1999 – 2009 výška hotovostných platieb domácnosti na celkovom financovaní zdravotníctva na Slovensku vzrástla takmer o 150 percent. Najviac peňazí dávame na lieky a zdravotnícke pomôcky. V porovnaní s inými krajinami OECD nás v tomto ukazovateli predbehlo iba Maďarsko.

Zdroj: Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy