Viete, že za socializmu nebola v noci vôbec obmedzená rýchlosť jazdy? Cez deň bola v obci povolená šesťdesiatka, v noci ste mohli ísť, čo cesta a auto dá. „To bolo ešte v čase, keď neboli diaľnice, vtedy bola rýchlosť obmedzená stavom a kvalitou vozoviek a hlavne výkonnosťou vtedajších áut,“hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský. Rýchlosť do roku 1979 nebola obmedzená v Československu ani v Sovietskom zväze, ale problémy to podľa analytika nerobilo.

 

Na neuverenie je, že plnú nádrž ste vtedy natankovali za sto korún. Podľa Drahovského je hlavný rozdiel v jazdení kedysi a dnes v tom, že vtedy bol väčší problém kúpiť auto, lebo ich nebolo dosť a boli drahé, ale keď už ste ho mali, jazdenie bolo lacné. „Dnes je to presne naopak,“ hovorí odborník. K autu sa dostanete pomerne ľahko, ale jeho prevádzka je pre drahý benzín, opravy, dane, STK či diaľničné známky oveľa drahšia.

Aj parkovanie sú dnes náklady, vtedy bolo tak málo áut, že to nikto neriešil, lebo na ulici ich parkovalo iba zopár. Príčiny nehôd na cestách sa napriek dnešným, oveľa výkonnejším autám veľmi nezmenili. Najčastejšie vodič neprispôsobí jazdu podmienkam. Čo sa však zmenilo úplne, je vozenie detí v aute. „Vtedy sedeli hocijako a dieťa do 12 rokov sa nepovažovalo za pasažiera. V jednom aute ste mohli viezť aj 10 detí. Na prednom sedadle však mohli sedieť len staršie deti,“ hovorí Drahovský.

1971: Začiatok výstavby D2 na úseku Bratislava - Malacky.
1971: Začiatok výstavby D2 na úseku Bratislava - Malacky.
Zdroj: archív