Arriva, ktorá prímestskú dopravu prebrala 15. novembra, situáciu nezvláda. Spoje stále vypadávajú, lebo dopravca nemá dosť šoférov. V hre sú podľa župana Juraja Drobu tri možné  scenáre riešenia prímestskej dopravy v kraji. Reálne sú len dva z nich.

1. scenár: Droba požiadal Arrivu, aby rokovala so subdodávateľmi, aby vykryli chýbajúce linky. Výsledok rokovaní má Arriva oznámiť v najbližšom čase.

2. scenár: Arriva bude pokračovať v postupnom naberaní šoférov súčasným tempom, čo bude trvať niekoľko týždňov.

3. scenár: Vypovedanie zmluvy Arrive zo strany Bratislavského kraja. Toto by však znamenalo minimálne 6-týždňový úplný výpadok prímestskej dopravy, čo si kraj nemôže dovoliť. 

Dopravná obslužnosť Bratislavského kraja spojmi Arrivy je momentálne na iba úrovni 65 percent, čo je príliš málo. „Od 15. novembra ide o štvorpercentné zlepšenie," vyhlásil Droba na tlačovej konferencii.

Požiadal dopravcu, aby začal rokovať s potenciálnymi subdodávateľmi pre vykrytie určitého percenta výpadkov spojov. „Rokovania prebiehajú od minulého týždňa a sú intenzívne," informoval šéf Bratislavského kraja.

Potvrdil tiež, že Arriva rokuje aj so spoločnosťou Slovak Lines, ktorá do polovice novembra prevádzkovala prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji bez problémov. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba odhaduje okamžité vyriešenie situácie. Podľa neho by tak mohlo hneď jazdiť 90 percent spojov.

Reakcia Arrivy: Zháňame ešte 80 šoférov

 „Momentálne gungujeme na 68 % a máme už 55 vodičov, ale aktuálne jazdí len polovica z nich. Potrebujeme ďalších 80 šoférov,“ priznal hovorca Arrivy Peter Húska s tým, že pre covid im denne vypadávajú vodiči, ktorým vyjde pozitívny test. Podľa jeho slov sa to často nedá hneď vyriešiť náhradou.

Arriva sľubuje, že do 12.12 sa situácia zlepší na 80 % vďaka novým cestovným poriadkom. Najkritickejšie sú teraz smery Pezinok a Senec.

Najväčšia časť vodičov, ktorí prišli na výpomoc, je z iných autobusových spoločností. Sú to aj Slováci, ktorí robili vodičov v zahraničí a vrátili sa na Slovensko. Zvyšok je z Maďarska a Čiech. Čoskoro majú doraziť posily z Ukrajiny.

Arriva zúfalo zháňa 80 vodičov. Zaujímalo nás za akých podmienok. „Plat šoféra je 7.37 na hodinu a okrem toho majú mať každý rok 5 % valorizáciu. Dostávať majú aj príplatky za to, keď robia cez sviatok, nadčasy, za umývanie vozidiel. Náborový príspevok sa znížil zo 4000 na 3500, pričom stále platí podmienka, že zostanú v Arrive tri roky,“ osvetlil hovorca s tým, že majú nárok aj na odmenu 600 eur za odporúčanie nového kolegu.

Je rozdiel v nábore ľudí z Ukrajiny, Tadžikistanu a Srbska? „Podľa našich skúseností z minulých rokov je administratívne najrýchlejšie zamestnať vodičov z Ukrajiny. Samozrejme – veľmi radi privítame v našich radoch aj skúsených vodičov zo srbskej Vojvodiny. A opäť zopakujem, že hoci by bolo najlepšie, keby ľudí na Slovensku vozili vodiči zo Slovenska, k získavaniu vodičov zo zahraničia sme pristúpili práve pre nedostatok vodičov na Slovensku,“ vysvetľuje Arriva s tým, že majú zazmluvnených do 20 ubytovní a vodiči majú počas pracovných dní ubytovňu úplne zadarmo.

Na otázku prečo 14. novembra hlásili pripravenosť aj keď vedeli o nedostatku vodičov, hovorca odpovedať nevedel.

Prečítajte si tiež: