Vyučený stolár sa dlhé roky venuje konštrukcii drevených áut. Začínal modelmi a od nich prešiel až po reálne veľkosti. Svoje prvé drevené auto skonštruoval ešte v 80-tych rokoch, išlo o pojazdný karaván na podvozku Avie. V roku 2014 si po 17-tich rokoch plánovania splnil životný sen a zostrojil jedinenčný prototyp auta na konštrukcii Škody Octávie zo 60-tych rokov Amatér.  O rok neskôr zostrojil dvojmiestnu ekologickú trojkolku na pedálový a batériový pohon Ekosport. Prečítať si o nej môžete TU.

Ján Hančin pracoval ako vodič, vyučil sa za stolára. Preto bolo jeho snom drevené auto.
Ján Hančin pracoval ako vodič, vyučil sa za stolára. Preto bolo jeho snom drevené auto.
Zdroj: Ingrid Timková

V piatok predstavil na Dni remesiel Strednej odbornej školy drevárskej vo Vranove nad Topľou spomínaný prototyp Škody Beskyd. “Názov sme odvodili od geografickej polohy miesta, kde bývam, lebo obec Ulič leží v Uličskej doline na úpätí Beskýd,” vysvetľuje výrobca Ján Hančin, ktorý je vyučený stolár. Tentoraz vyrobil nákladné auto aj s prípojným vozíkom. “Okrem podvozku, motora i prevodovky zo Škody 1202 z roku 1956 som všetko zmajstroval sám, hotovým kúpeným dielcom sú iba predné blatníky. Všetko ostatné som si vyrábal ručne. Takmer všetko je z dreva, kabína je zvonka oplechová a nalakovaná. Korbu a vozík tvorí kovová konštrukcia. Kabína je z duba, podlaha aj bočnice sú z borovice,”opísal svoje dielo. 

Ručne vyrobené auto má všetko, čo podľa predpisov musí mať. Aj klaksón, smerovky, samozrejmosťou sú svetlá, náhradnú nádrž na palivo i olej. Ešte potrebuje šikovný domáci majster vybaviť STK a môže s ním na cesty. “Budem ho riadne využívať. U nás ľudia ešte hospodária, tak ním budem voziť hnoj,” zavtipkoval a hneď aj dodal, že to by bola škoda. Celý špás okolo výroby a zakúpenia materiálu neprekročil 10-tisíc eur. Ale svoj výtvor by nepredal za žiadne peniaze. 

Technické parametre

  • podvozok, motor a prevodovka sú originálmi zo Škody 1202/981 z roku 1956
  • kabína je vyrobená z dubového dreva a je oplechovaná
  • nákladný priestor je kombinácia kovu a dreva
  • nosníky sú z dubového dreva a podlaha i bočnice sú z borovice
  • súčasťou auta je aj nákladný príves, ktorý je z kovovej konštrukcie a nadstavba je celodrevená z borovicového dreva
  • výška auta je 170 cm, dĺžka 4,5 m
  • maximálna rýchlosť 100 km/h