Kolóny pod Strečnom budú vodičov podľa všetkého trápiť ešte niekoľko rokov. Tunel Višňové, ktorý by odľahčil tento úsek denne o tisícky áut, zrejme tak skoro nedostavajú. Dôvodom by mať byť plánovaný odchod hlavného člena konzorcia zo stavby - talianskej firmy Salini Impregilo. „Potvrdzuje to aj fakt, že v tuneli sa začalo s prepúšťaním robotníkov,“ vraví tieňový minister dopravy Ján Marosz.

Doteraz prišlo o prácu viac ako 70 ľudí. „Nakoľko je to asi štvrtina zamestnancov, ktorí v tuneli pracujú, hrozí, že práce na výstavbe sa buď výrazne utlmia alebo úplne zastavia. Zároveň, ak by zhotoviteľ zo stavby odišiel, dokončenie celej stavby by sa posunulo minimálne o ďalšie tri roky,“ uviedol pre Plus JEDEN DEŇ Ján Marosz, ktorý má informácie z pravej ruky, nakoľko pochádza zo Žiliny.

Zhotoviteľ podľa získaných informácií nemá na dokončenie stavby peniaze. Aj preto urguje štát, aby mu preplatil faktúry za desiatky miliónov eur, ktoré sú nad rámec vysúťaženej ceny. Robotníci chodia do práce s napätím, či domov nebudú niesť výpovednú zmluvu. „Je tu napätá atmosféra. Nevieme čo sa deje, ale kolegovia dostali výpovede a hrozí, že do Vianoc prídu o prácu ďalší ľudia. Neviem si predstaviť, že pod vianočný stromček nebudem môcť kúpiť darčeky pre deti,“prezrádza Ján (43).

Tragédie pri výstavbe diaľnic:

November 2012 - Pád mosta pri Kurimanoch, štyria ľudia zahynuli, 14 bolo zranených.

Október 2013 - Robotník (20) spadol z mosta pri Turčianskych Kľačanoch a vážne sa zranil.

August 2013 - Pri výbuchu v tuneli Šibenik zahynul strelmajster Rastislav Mihálik (†39).

Október 2015 - Na stavbe diaľničného tunela Ovčiarsko spadol Milan (43) z hromady kamenia, skončil v nemocnici.

Február 2016 - Pri výstavbe obchvatu Žiliny hydraulická ruka zavalila troch robotníkov, skončili s vážnymi zraneniami.

Apríl 2017 - Milovaná práca sa jej stala osudnou. Život mladej geodetky Márie (†25) z Raslavíc vyhasol pri práci v diaľničnom tuneli vo Višňovom.

Popod Strečno prejde denne približne 30-tisíc áut, čo spôsobuje časté zápchy. Vďaka tunelu Višňové sa vyhnú ceste pod hradom Strečno tisícky áut, kde sa v súčasnosti pravidelne tvoria dlhé kolóny. Tým by sa ich cestovanie medzi Žilinou a Vrútkami malo podľa odhadov skrátiť približne o 15 minút. „Zvýšila by sa aj bezpečnosť vodičov na tomto úseku, kde je na kilometer ročne šesť dopravných nehôd,“vyjadril sa generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Pavol KONŠTIAK

Ak nastanú na výstavbe diaľnice problémy, Slovensko tak môže mať najdrahšie nedokončené stavenisko na svete. Brusel nám totiž na stavbu nedá dotácie a tak by musel štát zaplatiť nemalú čiastku. A to všetko z našich peňazí. Národná diaľničná spoločnosť má v tomto prípade zviazané ruky. "Nemáme možnosť zasahovať do pracovnoprávnych vzťahov súkromných subjektov," konštatovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Zároveň doplnila, že diaľničiari robia všetko pre to, aby stavbári minimalizovali meškanie a úsek diaľnice ukončili do konca roka 2020 a potom by  spustili skúšobná prevádzka. Či to tak bude, je zatiaľ otázne.